Seminarium I
2800-SEMM1-GPG-2-S2
W ramach seminarium student pozna podstawowe problemy badawcze współczesnej gospodarki przestrzennej i geozarządzania, jej kierunki rozwoju i podstawowe koncepcje badawcze. Zdobędzie umiejętność poszukiwania danych. Zapozna się z literaturą polsko- i obcojęzyczną oraz krytyczną jej oceną w celu uzyskania wiarygodnych informacji. Uzyska umiejętność analizy uzyskanych danych i formowania wniosków. Nauczy się metod prezentowania referatów i dyskusji naukowej.
Całkowity nakład pracy studenta
Godziny realizowane z udziałem nauczycieli (60 godz.):
- udział w seminariach - 45
- konsultacje z opiekunem - 15.
Godziny realizowane indywidualnie przez studenta (100 godz.):
- przygotowanie do zajęć, studiowanie literatury - 25
- praca własna nad opracowaniem projektu, pracy zaliczeniowej, sprawozdania, referatu lub prezentacji - 75
Łącznie: 160 godz. (6 ECTS)
Efekty uczenia się - wiedza
W1: ma pogłębioną wiedzę o zasobach przyrody oraz z zakresu procesów i struktur przyrodniczych, uwarunkowań ich zmian, przebiegu i konsekwencji; rozumie zmiany i zagrożenia środowiska powodowane działalnością człowieka - K_W02
W2: zna związki między teoretycznymi aspektami gospodarki przestrzennej a możliwością ich praktycznego wykorzystania - K_W11
Efekty uczenia się - umiejętności
U1: sprawnie pozyskuje wiedzę i dane z literatury, opracowań specjalistycznych, baz danych oraz innych źródeł - K_U01
U2: krytycznie analizuje oraz interpretuje zachodzące w przestrzeni zjawiska i procesy przyrodnicze w kontekście gospodarki przestrzennej i geozarządzania, wyjaśnia ich przyczyny i konsekwencje - K_U02
U3: analizuje i interpretuje na podstawie prac kameralnych oraz terenowych zasoby przyrodnicze i stan ekosystemów - K_U04
U4: umie przygotować pisemne opracowania wybranych problemów z zakresu gospodarki przestrzennej i geozarządzania oraz je referować, wykorzystując język naukowy - K_U04
U5: potrafi pod opieką opiekuna naukowego przeprowadzić badania naukowe dotyczące aspektów gospodarki przestrzennej i geozarządzania oraz dokonać analizy uzyskanych wyników i ich prezentacji w postaci wystąpień ustnych oraz pracy magisterskiej - K_U10
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne
K1: postępuje etycznie, odpowiedzialnie i racjonalnie, mając świadomość skutków swojej działalności dla społeczeństwa i środowiska - K_K01
K2: potrafi myśleć i działać w sposób kreatywny i przedsiębiorczy - K_K04
Metody dydaktyczne
- referat problemowy
- referat konwersatoryjny
- metoda seminaryjna
- dyskusja
Metody dydaktyczne poszukujące
- seminaryjna
- referatu
Metody dydaktyczne w kształceniu online
- metody wymiany i dyskusji
- metody służące prezentacji treści
Rodzaj przedmiotu
przedmiot obligatoryjny
Wymagania wstępne
Znajomość podstawowych problemów, procesów i zjawisk zachodzących w przestrzeni geograficznej, a także podstawowych zagadnień z zakresu gospodarki przestrzennej.
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2025/26Z: | W cyklu 2022/23Z: | W cyklu 2023/24Z: | W cyklu 2024/25Z: |
Kryteria oceniania
1. przygotowanie i zreferowanie wybranego problemu badawczego – K_W01, K_W02
2. Ocena aktywności na zajęciach, umiejętność formułowania pytań i prowadzenia dyskusji naukowej - K_U01, K_U02, K_U03, K_U04, K_K05, K_K01, K_K02
3. Napisanie pracy magisterskiej - K_W01, K_W02, K_U01, K_U02, K_U03, K_U04
Ostateczna ocena pracy według skali od 2 do 5.
Praktyki zawodowe
Literatura
Pieter, J., 1995, Zarys metodologii pracy naukowej, Ossolineum, Warszawa.
Plit, F. 2007, Jak pisać prace licencjackie i magisterskie z geografii, UW, Wa-wa.
Richling, A. (red.), Geograficzne badania środowiska przyrodniczego, Wyd. Naukowe.
Urban, S, Ładoński, W., 2001, Jak napisać dobrą pracę magisterską, Wyd. Akademii Komicznej, Wrocław.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i
terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: