Seminarium inżynierskie 2800-SEMINZ-GP-3-S1
Seminarium przygotowuje studenta do napisania pracy inżynierskiej kończącej studia I stopnia. Przygotowuje do nabycia umiejętności w zakresie umiejętności formułowania celów badawczych, wykonywania badań terenowych, sposobu realizacji pracy, przedstawiania efektów oraz wyników badań. Ponadto studenci nabywają umiejętności dotyczące konstrukcji plansz projektowych, stanowiących integralną część pracy. Obejmuje przygotowanie do przedstawiania tematyki pracy, dyskusji na kształtem i zakresem pracy inżynierskiej, wybór tematu i określenie celu pracy, omówienie metodyki przygotowania pracy i przygotowanie warsztatu do jej zrealizowania.
1. Cel seminarium i jego rola w procesie studiowania.
2. Metody pracy naukowej w gospodarce przestrzennej
3. Wybór tematu przyszłej pracy magisterskiej.
4. Studiowanie literatury i jej krytyczna ocena.
5. Pozyskiwanie danych z różnych źródeł i umiejętność ich wykorzystania.
6. Sformułowanie koncepcji przyszłej pracy magisterskiej - sformułowanie celu i zakresu pracy oraz metodyki badań.
7. Wystąpienia i dyskusja na temat problematyki naukowej dotyczącej przyszłej pracy dyplomowej.
Całkowity nakład pracy studenta
Efekty uczenia się - wiedza
Efekty uczenia się - umiejętności
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne
Metody dydaktyczne
Metody dydaktyczne podające
- opowiadanie
- opis
Metody dydaktyczne poszukujące
- seminaryjna
Metody dydaktyczne w kształceniu online
- metody służące prezentacji treści
Rodzaj przedmiotu
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2024/25L: | W cyklu 2023/24L: | W cyklu 2022/23L: | W cyklu 2025/26L: |
Kryteria oceniania
Zaliczenie na ocenę. Warunkiem zaliczenia jest obecność na seminarium oraz aktywny w nim udział poprzez:
- referowanie postępów w gromadzeniu bibliografii – potwierdzające umiejętność korzystania z tekstów naukowych, cytowania literatury, właściwej selekcji informacji;
- prezentację fragmentów pracy dyplomowej - ocenie podlega struktura i logika prezentacji, właściwe sformułowanie, przeprowadzenie (z umiejętnym zastosowaniem technik i narzędzi badawczych) i rozwiązanie problemu, stosowanie terminologii i poprawność wypowiedzi;
- aktywność na zajęciach – ocena udziału w dyskusji pod względem posiadanych umiejętności prezentowania własnego stanowiska w kwestiach naukowych w oparciu o merytoryczne argumenty;
samoocena studenta zawierająca elementy refleksji, pozwalająca na weryfikację efektów kształcenia z zakresu kompetencji społecznych.
Praktyki zawodowe
Brak
Literatura
Literatura podstawowa:
1. Lindsay D., 1995, Dobre rady dla piszących teksty naukowe, Wrocław.
2. Urban S., Ładoński W., 2001, Jak napisać dobrą pracę magisterską, Wyd. Akademii Komicznej, Wrocław.
3. Pułło A., 2000, Prace magisterskie i licencjacie, wskazówki dla studentów, Wyd. Prawnicze PWN, Warszawa
4. Weiner J. 1998, Technika pisania i prezentowania przyrodniczych prac naukowych: przewodnik praktyczny. PWN, Warszawa
5. Zaczyński W., 1995, Poradnik autora prac seminaryjnych, dyplomowych i magisterskich, Warszawa.
6. Zenderowski R., 2005, Technika pisania prac magisterskich, Warszawa.
Literatura uzupełniająca:
1. Gierz W., 1998, Jak pisać pracę licencjacką? Poradnik metodyczny, Gdańsk 1998.
2. Plit F., 2007, Jak pisać prace licencjackie i magisterskie z geografii, UW, Wa-wa.
3. Pieter J., 1995, Zarys metodologii pracy naukowej, Ossolineum, Warszawa.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: