Seminarium dyplomowe
2800-SEMD1-G-3-S1
W ramach seminarium student pozna podstawowe problemy badawcze współczesnej geografii, jej kierunki rozwoju i podstawowe koncepcje badawcze. Pozna metodologię i metody badawcze z poszczególnych subdyscyplin nauk geograficznych (w zależności od wyboru seminarium i tematu pracy licencjackiej). Zdobędzie umiejętność poszukiwania danych. Zapozna się z literaturą polsko- i obcojęzyczną oraz krytyczną jej oceną w celu uzyskania wiarygodnych informacji. Uzyska umiejętność analizy uzyskanych danych i formowania wniosków. Nauczy się metod prezentowania referatów i dyskusji naukowej.
Całkowity nakład pracy studenta
Godziny realizowane z udziałem nauczycieli (godz.):
- udział w seminariach - 15
- konsultacje z opiekunem - 15.
Godziny realizowane indywidualnie przez studenta (godz.):
- przygotowanie do seminarium - 20.
Łącznie: 50 godz. (2 ECTS)
Efekty uczenia się - wiedza
W1: Rozumie zjawiska i procesy zachodzące w przestrzeni geograficznej – K_W01
W2: W interpretacji zjawisk i procesów zachodzących w środowisku przyrodniczym oraz zagadnieniach społeczno-ekonomicznych rozumie i potrafi wykorzystać metody matematyczne i statystyczne - K_W02
W3: Posiada wiedzę z zakresu matematyki, fizyki i chemii, którą wykorzystuje do zrozumienia czynników determinujących funkcjonowanie środowiska przyrodniczego oraz zagadnień społeczno-ekonomicznych - K_W03
W4: Zna i stosuje pojęcia i terminologię z zakresu geografii fizycznej i społeczno-ekonomicznej w stopniu zaawansowanym – K_W05
W5: posiada wiedzę w zakresie statystyki i informatyki, która pozwala interpretować zjawiska zachodzące we wszystkich geosferach oraz w zagadnieniach związanych z geografią społeczno-ekonomiczną – K_W06
W6: ma zaawansowaną wiedzę w zakresie stosowanych metod, technik i narzędzi badawczych w przedmiocie geografii fizycznej i społeczno-ekonomicznej_K_W07
W7: zna i rozumie pojęcia i zasady z zakresu ochrony własności intelektualnej i prawa autorskiego szczególnie w sytuacji przygotowywania wystąpień lub pracy licencjackiej z zakresu geografii; potrafi korzystać z zasobów informacji patentowej-K_W10
W8: zna zasady tworzenia i rozwoju form indywidualnej przedsiębiorczości, wykorzystującej wiedzę z zakresu geografii fizycznej i społeczo-ekonomicznej-K_W11
Efekty uczenia się - umiejętności
U1: Posiada umiejętność wyszukiwania, zrozumienia, analizy i wykorzystania potrzebnych informacji o środowisku geograficznym pochodzących z różnych źródeł - K_U02, K_U03
U2: Wykorzystuje dostępne źródła informacji w opracowaniu zagadnienia badawczego, studiuje i umiejętnie korzysta z literatury naukowej w języku polskim i obcym - K_U02, K_U03
U3: Stosuje metody statystyczne oraz techniki i narzędzia informatyczne do analizy i charakterystyki zjawisk i procesów geograficznych (w geografii fizycznej i społeczno-ekonomicznej) - K_U01, K_U05
U4: Potrafi prawidłowo interpretować i wyjaśniać zjawiska zachodzące w przestrzeni geograficznej, analizować ich przyczyny i przebieg, formułować uzasadnione wnioski - K_U07
U5: Potrafi przygotować i zaprezentować wyniki własnych prac badawczych w postaci referatu, posiada umiejętność wystąpień ustnych w języku polskim i/lub obcym, potrafi podjąć dyskusję dotyczącą naukowych problemów geograficznych w języku naukowym – K_U08, K_U09
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne
K1: Rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie, poszerzania wiedzy z zakresu geografii - K_K01
K2: Potrafi współdziałać i pracować w grupie przyjmując w niej różne role w procesie badawczym dotyczącym różnych problemów w geografii fizycznej lub społeczno-ekonomicznej- K_K02
K3: Rozumie potrzebę systematycznego studiowania literatury fachowej i popularnonaukowej w celu poszerzania i pogłębiania wiedzy geograficznej - K_K06
K4: Potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania dotyczącemu geografii fizycznej - K_K01, K_K03, K_K08
K5: Prawidłowo identyfikuje i rozstrzyga dylematy związane z przyszłą pracą zawodową, w której wykorzystuje wiedzę i umiejętności z zakresu nauk o Ziemi – K_K04
Metody dydaktyczne
- referat problemowy
- referat konwersatoryjny
- metoda seminaryjna
- dyskusja
Metody dydaktyczne poszukujące
- seminaryjna
- referatu
Metody dydaktyczne w kształceniu online
- metody wymiany i dyskusji
- metody służące prezentacji treści
Rodzaj przedmiotu
przedmiot obligatoryjny
Wymagania wstępne
Znajomość podstawowych problemów, procesów i zjawisk zachodzących w przestrzeni geograficznej. Wiedza i umiejętności z zakresu geografii fizycznej i społeczno-ekonomicznej na poziomie studiów I stopnia.
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2022/23Z: | W cyklu 2023/24Z: |
Kryteria oceniania
Ocena składa się z następujących elementów:
1. przygotowanie i zreferowanie wybranego problemu badawczego – K_W01, K_W02, K_W03, K_W05, K_W06, K_W07, K_U02, K_U03, K_U01, K_U05, K_K06
2. Ocena aktywności na zajęciach, umiejętność formułowania pytań i prowadzenia dyskusji naukowej - K_W11, K_U08, K_U09, K_K01, K_K02, K_K01, K_K03, K_K08, K_K04
3. Napisanie pracy licencjackiej - K_W05, K_W06, K_W07, K_W10, K_U07
Ostateczna ocena według skali od 2 do 5.
Praktyki zawodowe
Literatura
Literatura jest związana z realizowanym tematem pracy licencjackiej oraz pozycji opisujących jak napisać poprawnie pracę dyplomową:
F. Plit, 2007, Jak pisać prace licencjackie i magisterskie z geografii, UW, Wa-wa.
S. Urban, W. Ładoński, 2001, Jak napisać dobrą pracę magisterską, Wyd. Akademii Komicznej, Wrocław.
A. Richling red., Geograficzne badania środowiska przyrodniczego, Wyd. Naukowe
J. Pieter, 1995, Zarys metodologii pracy naukowej, Ossolineum, Warszawa
A. Pułło, 2000, Prace magisterskie i licencjacie, wskazówki dla studentów, Wyd. Prawnicze PWN, Warszawa
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i
terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: