Region turystyczny świata (Skandynawia)
2800-RTS-SK-TIR-2-S2
Student uzyska najważniejsze informacje o środowisku przyrodniczym, jego elementach oraz obiektach stanowiących atrakcję i produkty turystyczne. Pozna walory turystyczno-rekreacyjne i ich uwarunkowania: walory przyrodnicze (m. in. formy terenu, obiekty hydrograficzne, faunę i florę), oraz antropogeniczne walory kulturowe (m. in. zabytki, muzea). Uzyska wiedzę w dziedzinie najważniejszych szlaków turystycznych oraz specyfiki poszczególnych rodzajów turystyki związanych z obszarem Skandynawii. Zapozna się z przepisami regulującymi poruszanie po drogach omawianych krajów. Uzyska podstawowe informacje na temat bezpieczeństwa w górach i odpowiedniego przygotowania (wyposażenia) turysty. Zajęcia obejmą także charakterystykę wybranych Parków Narodowych Norwegii, Szwecji, Danii a także Finlandii.
Całkowity nakład pracy studenta
Godziny realizowane z udziałem nauczyciela: 10 godzin wykładu,
Przygotowanie do zaliczenia, studia literatury, uzupełnienie notatek: 10 godzin,
RAZEM: 20h.
Efekty uczenia się - wiedza
W1: ma wiedzę o interdyscyplinarnym charakterze turystyki, rekreacji i sporcie, ich miejscu i powiązaniach w systemie nauk przyrodniczych, społecznych oraz nauk medycznych, nauk o zdrowiu oraz nauk o kulturze fizycznej - K_W01
W2: zna zjawiska i procesy fizyczno-geograficzne zachodzące w środowisku przyrodniczym oraz posiada wiedzę z zakresu ochrony przyrody - K_W03
W3: zna walory przyrodnicze i kulturowe regionu oraz problemy społeczno-gospodarcze wpływające na turystykę i rekreację – K_W04
W4: wie jak wykorzystywać potencjał przyrodniczy i walory kulturowe regionu na potrzeby tworzenia przedsięwzięć związanych z organizacją ruchu turystycznego - K_W08
W5: posiada wiedzę na temat historii, kultury, architektury, sztuki i dziedzictwa kulturowego oraz ich znaczenia dla turystyki i aktywnego wypoczynku – K_W05
Efekty uczenia się - umiejętności
U1: potrafi pozyskiwać dane oraz wykorzystać różne źródła informacji dotyczące branży turystycznej i sportowo -rekreacyjnej. K_U02
U2: umie waloryzować i oceniać przydatność środowiska przyrodniczego oraz ich zasoby społeczno-kulturowe dla potrzeb turystyki i rekreacji – K_U06
U3: potrafi, dla wybranych regionów analizować procesy i zjawiska przyrodnicze i społeczne w zakresie turystyki, sportu i rekreacji ruchowej – K_U01
U4: wykorzystuje literaturę naukową w języku polskim i angielskim z zakresu turystyki, rekreacji i sportu oraz powiązanych dyscyplin naukowych – K_U03
U5: dokonuje krytycznej analizy informacji z zakresu turystyki, rekreacji i sportu zaczerpniętych z różnych źródeł, w tym internetowych baz danych. K_U04
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne
K1: rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie, uzupełniania wiedzy z zakresu turystyki, rekreacji i sportu – K_K01
K2: identyfikuje i prawidłowo rozstrzyga dylematy zawodowe, wykazując świadomość wpływu turystyki, sportu i rekreacji na środowisko przyrodnicze i społeczeństwo – K_K04
K3: potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania – K_K03
K4: potrafi współdziałać i pracować w grupie, pełniąc w niej różne role, np. przewodnika, pilota, organizatora turystycznego, wykazując szacunek wobec odmiennych kultur i różnych środowisk społecznych - K_K02
Metody dydaktyczne eksponujące
- pokaz
Metody dydaktyczne podające
- wykład konwersatoryjny
- opowiadanie
- wykład problemowy
- wykład informacyjny (konwencjonalny)
Rodzaj przedmiotu
przedmiot fakultatywny
Wymagania wstępne
Podstawowa wiedza geograficzna i przyrodnicza
Koordynatorzy przedmiotu
Kryteria oceniania
Zaliczenie pisemne, test (pierwszy termin) jednokrotnego wyboru (W03, W04, W05), punktacja: 51-60% - dostateczny, 61-70% - dostateczny plus, 71-80% - dobry, 81-90% - dobry plus, 91-100% - bardzo dobry. W przypadku poprawki - zagadnienia problemowe.
Literatura
Colleau-Glinert F., 2008, Norwegia: przewodnik, Copernicus
Ribeyre G., 2008, Szwecja: przewodnik, Copernicus
Brown J., Sinclair M., 1991, Dania „The Rough Guide” Praktyczny Przewodnik, 1991, PASCAL
https://www.mojanorwegia.pl/turystyka/kochasz-gory-5-szczytow-ktore-warto-zdobyc-w-norwegii-12064.html
https://www.visitnorway.com/plan-your-trip/safety-first/mountain-safety/the-mountain-code/
https://en.sognefjord.no/dbimgs/guiden2020_engelsk_low.pdf
www.zielonamapa.pl/europa/szwecja/
Http://www.wyprawynaryby.pl/wedkarstwo-szwecja.html
https://www.youtube.com/watch?v=WJC4_ORxmnI
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i
terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: