Region turystyczny świata (Nowa Zelandia) 2800-RTS-NZ-TIR-2-S2
1. Informacje wstępne. Krajobrazy naturalne Nowej Zelandii. Cechy ukształtowania terenu, geologia, klimat, wody i roślinność. Zróżnicowanie krajobrazów: Wysp Północnej i Południowej, pasma górskie, kotliny, obszary wulkaniczne, sejsmiczne i geotermalne, charakterystyka mniejszych wysp wchodzących w skład Nowej Zelandii. Walory krajoznawcze obszarów przyrodniczych i obszary chronione.
2.Historia odkrycia i zasiedlenie wysp nowozelandzkich, kształtowanie się państwowości. Ludność Nowej Zelandii. Materialne i niematerialne elementy dziedzictwa kulturowego jako walory turystyczne. Historia i dziedzictwo kulturowe Nowej Zelandii
3. Znaczenie turystyki w gospodarce Nowej Zelandii. Statystyki ruchu turystycznego i gospodarki turystycznej. Polityka turystyczna. Boom turystyczny na Nowej Zelandii po produkcjach filmowych Petera Jacksona.
4. Regiony turystyczne wybrzeży i mniejszych wysp nowozelandzkich.
5. Turystyka miejska. Miasta Nowej Zelandii w sieci miast globalnych. Główne miasta turystyczne Nowej Zelandii. Promocja turystyczna miast: rola polityki miejskiej, wielkich imprez i koniecznych inwestycji.
6. Turystyka przyrodnicza i filmowa: regiony, walory, produkty. Turystyka na obszarach cennych przyrodniczo, turystyka aktywna, gastronomiczna, szlakiem plenerów filmowych enoturystyka, turystyka wydarzeń kulturalnych i sportowych. Osobowości turystyczne i ciekawostki Nowej Zelandii
Całkowity nakład pracy studenta
Efekty uczenia się - wiedza
Efekty uczenia się - umiejętności
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne
Metody dydaktyczne
Metody dydaktyczne podające
- wykład informacyjny (konwencjonalny)
- opowiadanie
- wykład konwersatoryjny
- opis
Metody dydaktyczne poszukujące
- projektu
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Kryteria oceniania
Metody oceniania:
Kolokwium (pytania zamknięte) –W1, W2.
Praca pisemna: prezentacja ocena walorów i produktów turystycznych wybranego regionu/miasta Nowej Zelandii – W3, U1, U2.
Aktywne uczestnictwo w zajęciach – K1.
Kryteria oceniania:
Kolokwium: 3.0 – 50%; 3.5 – 60%; 4.0 – 70%; 4.5 – 80%; 5.0 – 90% pkt.
Praca pisemna: 3.0 – 50%; 3.5 – 60%; 4.0 – 70%; 4.5 – 80%; 5.0 – 90% pkt.
Praktyki zawodowe
Nie dotyczy
Literatura
Literatura podstawowa:
(Do wyboru, rozdziały o Nowej Zelandii)
1. Jelonek A. (red.), 1997. Australia Oceania Antarktyda, Encyklopedia Geograficzna Świata, Wydawnictwo OPRES, Kraków.
2. Leszczycki S., Fleszar M., 1963. Australia, Oceania i Antarktyda, Wydawnictwo WP, Warszawa.
3. Maik W. (red.) 1998. ABC Świat – Australia Oceania Antarktyda, Wydawnictwo Kurpisz.
4. Przewodniki turystyczne i źródła internetowe.
Literatura uzupełniająca:
1. Mortimer N., Campbell H.J, Tulloch A.J., King P.R., Stagpoole V.M., Wood R.A., Rattenbury, M.S., Sutherland R, Adams C.J., Collot J., Seton M., 2017. Zealandia: Earth’s Hidden Continent, GSA Today 27(3), 27-35.
2. Mortimer N., Campbell H.J., 2014. Zealandia: Our continent revealed: Auckland, New Zealand, Penguin, 272 p.
3. Pearce D., 200.1 Tourism, Asia Pacific Viewpoint 42 (1), 75-84
4. Stupnicka E., 1978. Zarys geologii regionalnej świata, Wydawnictwo Geologiczne, Warszawa.
5. Soons J.M., Selby M.J. 1982. Landforms of New Zealand. Longman Paul Ltd, Auckland, 392 pp.
6. Zaborowska J., (red.), 2005. Podróże marzeń, Nowa Zelandia, Warszawa
7. Latocha A., 2006. Atrakcje geoturystyczne Nowej Zelandii, Geotourism 3 (6), 3-14.
8. Houghton B., Scott B., 2008. Geyserland. A guide to the volcanoes and geothermal areas of Rotorua. Geological Society of New Zealand, Guidebook no. 13.
9. Hunt T.M., Glover R.B., Wood C.P., 1994. Waimangu, Waiotapu, and Waikite geothermal systems, New Zealand: background and history. Geothermics, 23: 379–400.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: