Region turystyczny świata (Wyspy Morza Śródziemnego) 2800-RTS-MS-TIR-2-S2
1. Geograficzna (w tym hydrometeorologiczna) charakterystyka Morza Śródziemnego jako morza położonego między trzema kontynentami. Podział Morza Śródziemnego oraz archipelagów i wysp. Wyspy śródziemnomorskie jako obszary sejsmiczne i wulkaniczne. Rola wysp śródziemnomorskich w turystyce i rekreacji europejskiej oraz światowej (zorganizowanej i indywidualnej).
2. Kreta – przykład wyspy o różnorodnych funkcjach turystycznych. Położenie, warunki naturalne, historia i dziedzictwo kulturowe (zabytki kultury minojskiej). Ruch turystyczny. Główne ośrodki turystyczne. Plaże (kąpieliska) i ich rozmieszczenie. Przybrzeżne rejsy morskie. Atrakcje turystyczne środkowej części wyspy (w tym wąwozy, najstarsze na świecie drzewa oliwne, winnice i winiarnie).
3. Cyklady. Położenie, uwarunkowania przyrodnicze oraz statystyki ruchu turystycznego. Wyspa Milos jako przykład współwystępowania turystyki, rekreacji i przemysłu wydobywczego (znaczenie geoturystyki), specyfika polityki turystycznej na wyspie Milos. Santorini – wyspa bez wody: geneza wyspy, wulkanizm i trzęsienia ziemi. Charakterystyczne budownictwo i specyfika zagospodarowania wyspy. Naxos – wyspa złotych plaż, marmurów i starożytnych zabytków. Delos – wyspa starożytnych ruin wpisanych na Listę Światowego Dziedzictwa UNESCO.
4. Sardynia, Sycylia i Wyspy Liparyjskie. Cechy ukształtowania terenu, geologia, klimat, wody i roślinność. Zróżnicowanie krajobrazów ze szczególnym uwzględnieniem wulkanizmu. Etna jako przykład możliwości organizacji i uprawiania różnych form turystyki. Turystyczne szlaki wysp Vulcano i Stromboli. Główne ośrodki turystyczne. Nuragi i plaże Sardynii. Organizacja transportu między wyspami. Ruch turystyczny.
5. Korsyka i Elba oraz ich związki z Napoleonem. Przyrodnicza, kulturowa i historyczna specyfika wysp. Główne ośrodki turystyczne. Plaże i rezerwaty geologiczne. Klify jako jedna z atrakcji turystycznych. Ekoturystyka. Ruch turystyczny.
6. Baleary – jedne z największych na świecie ośrodków turystycznych. Nadmorskie kurorty. Porty promowe i jachtowe. Kąpieliska o międzynarodowej renomie. Ibiza – wyspa plaż i klubów muzycznych. Zabytki, jaskinie i sporty wodne Majorki. Związki Majorki z F. Chopinem. Ruch turystyczny na Balearach.
7. Wyspy – państwa: Cypr i Malta. Położenie i uwarunkowania przyrodnicze. Problemy polityczne Cypru. Czynniki rozwoju turystyki. Główne atrakcje turystyczne. Rejsy przybrzeżne i jaskinie. Ruch turystyczny.
Całkowity nakład pracy studenta
Efekty uczenia się - wiedza
Efekty uczenia się - umiejętności
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne
Metody dydaktyczne
Metody dydaktyczne eksponujące
Metody dydaktyczne podające
- wykład informacyjny (konwencjonalny)
- wykład problemowy
- opis
Metody dydaktyczne poszukujące
- klasyczna metoda problemowa
- biograficzna
- sytuacyjna
Metody dydaktyczne w kształceniu online
- metody służące prezentacji treści
- metody rozwijające refleksyjne myślenie
Rodzaj przedmiotu
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
Kryteria oceniania
Metody oceniania:
Kolokwium (pytania zamknięte) –W1, W2.
Praca pisemna: ocena walorów i produktów turystycznych wybranej wyspy/wysp – W3, U1, U2.
Aktywne uczestnictwo w zajęciach – K1.
Kryteria oceniania:
Kolokwium: 3.0 – 50%; 3.5 – 60%; 4.0 – 70%; 4.5 – 80%; 5.0 – 90% pkt.
Praca pisemna: 3.0 – 50%; 3.5 – 60%; 4.0 – 70%; 4.5 – 80%; 5.0 – 90% pkt.
Praktyki zawodowe
Nie dotyczy
Literatura
1. Farr Louis D., 2009, Best-Kept Secrets of The Greek Islands, Flame Tree Publishing London, s. 192
2. Hunt I., 2017, Tourism in Crete Island, Greece, CreateSpace Independent Publishing Platform, s.176.
3. Grasso F., Sergi B.S., 2021, Tourism in the Mediterranean Sea: An Italian Perspective, Emerald Publishing
4. Cirer-Costa J.C., 2013, The role of geography in the success of the Balearic tourism industry, Escuela Universitaria de Turismo de Ibiza, MPRA, No. 47701, https://www.researchgate.net/publication/239968547_The_role_of_geography_in_the_success_of_the_balearic_tourism_industry#fullTextFileContent
5. Farmaki A., Altinay L., Botterill D., Hilke S., 2015, Politics and sustainable tourism: The case of Cyprus, Tourism Management, Volume 47, 178-190
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: