Region turystyczny świata (Bałkany) 2800-RTS-BA-TIR-2-S2
Problematyka zajęć obejmuje przekrojowe zagadnienia przybliżające charaktersytykę Bałkanów (w tym: uwarunkowania geopolityczne /historyczno-polityczne/, społeczno-gospodarcze, przyrodnicze, turystyczne etc.). Pełny zakres omawianych treści:
1. Krajobrazy naturalne Bałkanów. Cechy ukształtowania terenu, geologia, klimat, wody i roślinność. Zróżnicowanie krajobrazów, w tym pasma górskie, tereny nadmorskie, krajobraz wiejski. Walory krajoznawcze obszarów przyrodniczych i obszary chronione.
2. Historia i dziedzictwo kulturowe Bałkanów. Formowanie tożsamości ludów i krajów bałkańskich od czasów historycznych do współczesności. Tożsamości regionalne, zróżnicowanie językowe i religijne. Materialne i niematerialne elementy dziedzictwa kulturowego jako walory turystyczne.
3. Znaczenie turystyki w gospodarce poszczególnych państw bałkańskich. Ruch turystyczny. Główne aspekty gospodarki turystycznej. Polityka turystyczna. Związki turystyki z globalnymi zjawiskami makroekonomicznymi, aspiracjami regionalnymi. Bałkany a geopolityka.
4. Główne regiony turystyczne Bałkanów (charakterystyka wybranych państw).
5. Turystyka miejska, turystyka wydarzeń kulturalnych i sportowych (charakterystyka wybranych państw).
6. Turystyka wiejska i przyrodnicza: regiony, walory, produkty. Turystyka na obszarach cennych przyrodniczo, turystyka aktywna, gastronomiczna (charakterystyka wybranych państw).
Całkowity nakład pracy studenta
Efekty uczenia się - wiedza
Efekty uczenia się - umiejętności
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne
Metody dydaktyczne
Metody dydaktyczne podające
- pogadanka
- wykład problemowy
Metody dydaktyczne poszukujące
- studium przypadku
- klasyczna metoda problemowa
- ćwiczeniowa
Metody dydaktyczne w kształceniu online
- metody służące prezentacji treści
- metody rozwijające refleksyjne myślenie
- metody oparte na współpracy
Rodzaj przedmiotu
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
Kryteria oceniania
Metody oceniania:
Praca pisemna - projekt: ocena wybranego aspektu bądź walorów i produktów turystycznych fragmentu (kraju) Bałkanów – W1, W2, W3, U1, U2.
Aktywne uczestnictwo w zajęciach – K1.
Kryteria oceniania. Projekt:
5,0 – wykonanie wszystkich elementów projektu na bardzo dobrym poziomie; praca estetyczna, rzetelna; opracowane wszystkie wymagane elementy graficzno-opisowe
4,0 - wykonanie projektu na poziomie dobrym; praca estetyczna, rzetelna; opracowanie z drobnymi elementami do korekty
3,0 - wykonanie projektu na poziomie dostatecznym; opracowanie z ubytkami, brak niektórych elementów graficzno-opisowych lub na przeciętnym poziomie
2,0 – poważne uchybienia w pracy, opracowanie nierzetelne, niesamodzielne, nie trzymające standardów estetycznych, merytorycznych, duże braki w części graficzno-opisowej
Praktyki zawodowe
Nie dotyczy.
Literatura
Literatura podstawowa:
1. Włodzimierz Kurek (red.), 2012, Regiony turystyczne świata. Część 1, PWN, Warszawa.
2. Zygmunt Kruczek, 2008, Europa: Geografia turystyczna, Proksenia, Kraków.
3. Maciej Jędrusik, Jerzy Makowski, Florian Plit, 2010, Geografia turystyczna świata. Nowe trendy. Regiony turystyczne, UW, Warszawa.
4. Przewodniki turystyczne i źródła internetowe.
Literatura uzupełniająca:
1. Jacek Wojnicki (red.), 2016, Europa Środkowa a Bałkany. Determinanty i ograniczenia przemian, Oficyna Wydawnicza Aspra-jr, s. 318.
2. Robert David Kaplan, 2015, Bałkańskie upiory. Podróż przez historię, Wyd. Czarne, s. 464.
3. Jadwiga Warszyńska (red.), 2003, Geografia turystyczna świata, cz. 1, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: