Region turystyczny Polski (Pobrzeże Bałtyku)
2800-RTP-PB-TIR-1-S2
Treści poszczególnych wykładów: Środowisko przyrodnicze, historia i kultura regionów nadmorskich. Zagospodarowanie turystyczne miejscowości nadmorskich i ich potencjał uzdrowiskowy. Przegląd najważniejszych atrakcji turystycznych. Społeczno-gospodarcze konsekwencje rozwoju turystyki w regionach nadmorskich. Problemy ochrony i udostępniania walorów przyrodniczych na obszarach chronionych.
Całkowity nakład pracy studenta
1. Godziny realizowane z udziałem nauczyciela: 10 godz. wykładów, 2 godz. konsultacji.
2. Przygotowanie do zaliczenia, uzupełnienie notatek: 10 godz.,
3. Studia literaturowe - 5 godz.
Łącznie 27 godzin (1 ECTS).
Efekty uczenia się - wiedza
W1: ma wiedzę o interdyscyplinarnym charakterze turystyki, rekreacji i sporcie, ich miejscu i powiązaniach w systemie nauk przyrodniczych, społecznych oraz nauk medycznych, nauk o zdrowiu oraz nauk o kulturze fizycznej - K_W01
W2: zna zjawiska i procesy fizyczno-geograficzne zachodzące w środowisku przyrodniczym oraz posiada wiedzę z zakresu ochrony przyrody - K_W03
W3: zna walory przyrodnicze i kulturowe wybranych regionów oraz problemy społeczno-gospodarcze wpływające na turystykę i rekreację – K_W04
W4: wie jak wykorzystywać potencjał przyrodniczy i walory kulturowe regionu na potrzeby tworzenia przedsięwzięć związanych z organizacją ruchu turystycznego - K_W08
W5: posiada wiedzę na temat historii, kultury, architektury, sztuki i dziedzictwa kulturowego oraz ich znaczenia dla turystyki i aktywnego wypoczynku – K_W05
Efekty uczenia się - umiejętności
U1: potrafi pozyskiwać dane oraz wykorzystać różne źródła informacji dotyczące branży turystycznej i sportowo -rekreacyjnej. K_U02
U2: umie waloryzować i oceniać przydatność środowiska przyrodniczego oraz ich zasoby społeczno-kulturowe dla potrzeb turystyki i rekreacji – K_U06
U3: potrafi, dla wybranych regionów analizować procesy i zjawiska przyrodnicze i społeczne w zakresie turystyki, sportu i rekreacji ruchowej – K_U01
U4: wykorzystuje literaturę naukową w języku polskim i angielskim z zakresu turystyki, rekreacji i sportu oraz powiązanych dyscyplin naukowych – K_U03
U5: dokonuje krytycznej analizy informacji z zakresu turystyki, rekreacji i sportu zaczerpniętych z różnych źródeł, w tym internetowych baz danych. K_U04
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne
K1: rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie, uzupełniania wiedzy z zakresu turystyki, rekreacji i sportu – K_K01
K2: identyfikuje i prawidłowo rozstrzyga dylematy zawodowe, wykazując świadomość wpływu turystyki, sportu i rekreacji na środowisko przyrodnicze i społeczeństwo – K_K04
K3: potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania – K_K03
K4: potrafi współdziałać i pracować w grupie, pełniąc w niej różne role, np. przewodnika, pilota, organizatora turystycznego, wykazując szacunek wobec odmiennych kultur i różnych środowisk społecznych - K_K02
Metody dydaktyczne
Wykład.
Metody dydaktyczne eksponujące
- pokaz
Metody dydaktyczne podające
- opis
- wykład problemowy
- wykład informacyjny (konwencjonalny)
Metody dydaktyczne poszukujące
- sytuacyjna
- studium przypadku
Metody dydaktyczne w kształceniu online
- metody służące prezentacji treści
Rodzaj przedmiotu
przedmiot fakultatywny
Wymagania wstępne
Podstawowa wiedza geograficzna z zakresu szkoły średniej.
Koordynatorzy przedmiotu
Kryteria oceniania
Test pisemny (K_W03, K_W04, K_W05), punktacja: 50% i mniej - niedostateczny, 51-60% - dostateczny 61-70% - dostateczny plus, 71-80% - dobry, 81-90% - dobry plus, 91-100% - bardzo dobry.
Praktyki zawodowe
Literatura
Lijewski T. Mikułowski B., Wyrzykowski J., 2002. Geografia turystyki Polski. PWE, Warszawa.
Gołembski G. 1999. Regionalne aspekty rozwoju turystyki. Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa-Poznań.
Praca zbiorowa. 2006. Wybrzeże Bałtyku. Wydawnictwo Pascal, Polskapresse, Bielsko-Biała, Warszawa.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i
terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: