Polityki wspólnotowe UE 2800-PWUE-GPG-2-S2
prócz prezentacji podstaw traktatowych, systematyki polityk UE oraz ich charakterystyki formalno-prawnej najważniejszych polityk wspólnotowych, tj.: handlowa, transportowa, rolna rybołówstwa, ochrony środowiska, społeczna i budżetowa.
Kryterium wyboru treści szczegółowych uwzględnia dwie podstawowe sektorowe polityki wspólnotowe UE - wspólną politykę rolna oraz wspólną politykę transportową. Dopełnieniem tego wyboru jest polityka kształtowania dochodów i wydatków UE (polityka budżetowa). Każda z omawianych polityk wykorzystuje specyficzny zestaw instrumentów realizacji, które podlegają ewolucyjnym zmianom i ujmowane są w autonomiczne strategie.
Tematy wykładów dotyczą:
- charakterystyki formalno-prawnej wybranych polityk wspólnotowych UE, szczególnie ważnych z punktu widzenia zadań gospodarki przestrzennej;
- analizy płatności polityk wspólnotowych - programów pomocowych w Polsce – ich poziomu, struktury i zróżnicowania przestrzennego.
- instrumentów Wspólnej Polityki Rolnej jako narzędzi planowania przestrzennego i strategicznego w Polsce - prezentacji szeregu przykładów z uwzględnieniem perspektyw finansowych UE (2004-2006, 2007-2013, 2014-2020).
- polityki transportowej i sieci transeuropejskich na przykładzie realizacji projektów transportowych współfinansowanych przez Unię Europejską;
- wybranych zagadnień dotyczących realizacji polityk handlowej, energetycznej, społecznej, ochrony środowiska i polityki budżetowej UE).
Ćwiczenia dotyczą:
- oceny realizacji polityk wspólnotowych UE na przykładzie wybranego obszaru w ramach perspektywy finansowej 2007-2013, w tym przykładu analizy zróżnicowania przestrzennego wybranego instrumentu Wspólnej Polityki Rolnej;
- przykładu realizacji projektu współfinansowanego przez Unię Europejską i dotyczącego polityki transportowej (zasady sporządzania wniosków o dofinansowanie, rozliczenie projektów dotyczących realizacji).
Całkowity nakład pracy studenta
Efekty uczenia się - wiedza
Efekty uczenia się - umiejętności
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne
Metody dydaktyczne
Metody dydaktyczne eksponujące
Metody dydaktyczne podające
- wykład konwersatoryjny
- wykład problemowy
Metody dydaktyczne poszukujące
- ćwiczeniowa
- projektu
Metody dydaktyczne w kształceniu online
Rodzaj przedmiotu
Wymagania wstępne
Kryteria oceniania
Metody oceniania:
egzamin pisemny – K_W03, K_W05, K_W06, K_W08, K_W11, K_W14, K_U01, K_U03, K_U07, K_U08, K_U10, K_U11, K_K02, K_K03, K_K05;
kolokwium – K_W03, K_W05, K_W06, K_W08, K_W11, K_W14, K_U01, K_U03, K_U07, K_U08, K_U10, K_U11, K_K02, K_K03, K_K05;
Kryteria oceniania:
Wykład: egzamin pisemny w formie np. testu (pytania otwarte/pytania zamknięte)
ndst - < 51%
dst- 51 – 60%
dst plus – 61 – 70%
db- 71 – 80%
db plus – 81 – 90%
bdb- 91 – 100%
Ćwiczenia: zaliczenie na ocenę na podstawie dwóch projektów, z których każdy oceniany jest według poniższych reguł. Ocena końcowa będzie średnią z dwóch projektów
ndst - < 51%
dst- 51 – 60%
dst plus – 61 – 70%
db- 71 – 80%
db plus – 81 – 90%
bdb- 91 – 100%
Praktyki zawodowe
Nie dotyczy
Literatura
Literatura podstawowa:
1. Churski P., 2008. Czynniki rozwoju regionalnego i polityki regionalnej w Polsce w okresie integracji z Unią Europejską, Wydawnictwo Naukowe UAM;
2. Domagała A., 2008. Integracja Polski z unia Europejską, WAiP, Warszawa;
4. Dubownik A., Rudnicki R., Szyda B., Adamiak Cz., Kaliński K., 2019, Fundusze Unii Europejskiej jako czynnik rozwoju regionalnego w Polsce, Studia KPZK PAN, tom 1/193, Warszawa
5. Nitszke A. (red.), 2015, Polityki europejskie. Perspektywa finansowa UE 2014-2020, Krakowska Oficyna Naukowa, Kraków;
6. Rudnicki R., 2016, The spatial structure of Polish agriculture – conditioned by Common Agricultural Policy instruments, Wydawnictwo Naukowe UMK, Toruń.
Literatura uzupełniająca:
Babiak J. 2006, Fundusze Unii Europejskiej. Doświadczenia i perspektywy, Wyd. Studia Emka, Warszawa
Głąbicka K., Grewiński M., 2005. Polityka spójności społeczno-gospodarczej Unii Europejskiej, Dom Wydawniczy Elipsa, Warszawa.
Kołodziejczyk A. (red.), 2016, Ocena poziomu spójności terytorialnej pod względem infrastruktury technicznej i społecznej na obszarach wiejskich w kontekście wybranych aglomeracji miejskich Polski, IERiGŻ, Monografie Programu Wieloletniego, nr 41, Warszawa.
Latoszek E., 2007. Integracja europejska. Mechanizmy i wyzwania, Wyd. Książka i wiedza, Warszawa;
Markowski T. (red.) 2004. Przestrzeń w zarządzaniu rozwojem regionalnym i lokalnym. Biuletyn. Komitet Przestrzennego Zagospodarowania Kraju PAN. z. 211. Warszawa.
Rudnicki R., 2010, Zróżnicowanie przestrzenne wykorzystania funduszy Unii Europejskiej przez gospodarstwa rolne w Polsce w latach 2004-2006, Seria: Studia i Prace z Geografii i Geologii nr 17, Bogucki Wydawnictwo Naukowe, Poznań.
Rudnicki R., 2013, Zróżnicowanie przestrzenne absorpcji funduszy Unii Europejskiej w rolnictwie polskim jako problem badawczy i aplikacyjny, [w:] Koncepcje i problemy badawcze w geografii wsi (red. M. Wójcik), Aca Universitatis Lodziensis, Folia Geographica Socio-oeconomica, 13, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź;
Willa R., 2010, Polityka spójności Unii Europejskiej – geneza, ewolucja, stan obecny, Annales Universitatis Mariae Curie-Skłodowska, Polonia, vol. XVII, 2 sectio K;
Wojtaszczyk K.A., (red.) 2005. Fundusze strukturalne i polityka regionalna Unii Europejskiej. Oficyna Wydawnicza ASPRA-JR. Warszawa.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: