Prace terenowe do projektu "Geopark" 2800-PTGEO-GPG-1-S2
Studenci na podstawie przygotowanych materiałów archiwalnych z (kartograficznych, studia literaturowe, bazy danych środowiskowych) oraz wykonanych prac i badań terenowych realizują projektu "Zarządzanie obszarami o wysokich walorach abiotycznych środowiska - projekt GEOPARK”. Obszar badań obejmuje tereny POJEZIERZA (obszar wybranego Parku Krajobrazowego). Etapy zajęć terenowych:
I. Wizyta w siedzibie wytypowanego Parku Krajobrazowego j - prezentacja problemów związanych z możliwością wykorzystania warunków naturalnych i wybranych form rzeźby polodowcowej dla geoturystyki i edukacji.
II. Wykonanie prac terenowych: inwentaryzacja przyrodnicza związana z rozpoznaniem i opis geologicznym oraz geomorfologicznym wytypowanych wcześniej form rzeźby terenu i obiektów dziedzictwa kulturowego, rekonesans terenowy oraz dokumentacja fotograficzna projektowanych geostanowisk, elementów biotycznych środowiska przyrodniczego i dziedzictwa kulturowego (związanych z wykształceniem geologicznym i geomorfologicznym projektowanego geoparku), sprawdzenie istniejącej infrastruktury turystycznej (bazy noclegowej).
III. Prezentacja projektu GEOPARKU szerszemu gronu odbiorców – analiza możliwości utworzenia geoparku - badania ankietowe.
IV. Weryfikacja, obrona i zatwierdzenie projektu
Zakres tematów:
- analiza i prezentacja problemów związanych z możliwością wykorzystania warunków naturalnych dla potrzeb geoparku;
- inwentaryzacja przyrodnicza związana z rozpoznaniem i opisem geologicznym oraz geomorfologicznym wytypowanych wcześniej form rzeźby terenu i obiektów dziedzictwa kulturowego w celu utworzenia geostanowisk;
- rozpoznanie i dokumentacja projektowanych geostanowisk, elementów biotycznych środowiska przyrodniczego i dziedzictwa kulturowego (związanych z wykształceniem geologicznym i geomorfologicznym projektowanego geoparku);
- opracowanie stanu infrastruktury turystycznej (głównie bazy noclegowej, szlaków pieszych, wodnych oraz ich dostępności i oznaczenia);
- opracowanie i prezentacja roboczej wersji projektu GEOPARKU
Całkowity nakład pracy studenta
Efekty uczenia się - wiedza
Efekty uczenia się - umiejętności
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne
Metody dydaktyczne
Metody dydaktyczne w kształceniu online
- metody wymiany i dyskusji
- metody rozwijające refleksyjne myślenie
- metody oparte na współpracy
Rodzaj przedmiotu
Kryteria oceniania
Kryteria oceniania: zaliczenie na ocenę na podstawie przygotowanego projektu pt. „Zarządzanie obszarami o wysokich walorach abiotycznych środowiska - projekt GEOPARK”
Wymagane progi na ocenę: dostateczna – 51-60%, dostateczna plus – 61-70%, dobra – 71-80%, dobra plus – 81-90%, bardzo dobry – 91-100%
Praktyki zawodowe
nie dotyczy
Literatura
Literatura podstawowa:
Alexandrowicz Z. 2006. Framework of European geosites in Poland. Nature Conservation 62 (5): 63-87.
Alexandrowicz Z. 2006. Geopark – nature protection aiding the promotion of geotourism (Polish perspectives). Geoturystyka 5: 3-12.
Dolin R., & Newsome D. 2006. Geotourism. Elsevier
Alexandrowicz Z. 2006. Geoparki – nowe wyzwanie dla ochrony dziedzictwa geologicznego. Prz. Geol. 54, 1: 36-41.
Alexandrowicz Z., Miśkiewicz K. 2007. Światowa Sieć Narodowych Geoparków UNESCO (procedura tworzenia). Chrońmy Przyrodę Ojczystą 63, 2: 3-14.
Cwojdziński S., Kozdrój W., 2007. Sudety przewodnik geoturystyczny. Państwowy Instytut Geologiczny:
Czasopismo Geoturystyka 2004 – 2019. Wyd. Nauk AGH i Stowarzyszenia Naukowego im. St. Staszica
Evelpidou N., de Figueiredo T., Mauro F., Tecim V. & Vassipoulos. 2010. Natural Heritage from East to West. Springer Berlin.
Migoń P., 2010. Geomorphological Landscapes of the Word. Springer.
Newsome D. & Dolin R., 2010. Geotourism. The Tourism of Geology and Landscape. Goodfellow Publishers;
Słomka T., Doktor M., Joniec A., Kicińska-Świderska A. (red). 2006. Katalog obiektów geoturystycznych w Polsce (obejmuje wybrane geologiczne stanowiska dokumentacyjne). AGH, Kraków.
Zouros N. 2004. The European Geoparks Network – Geological heritage protection and local development. Episodes 27/3: 165-171.
Literatura uzupełniająca:
Alexandrowicz Z. 2007. Geoochrona w ujęciu narodowym, europejskim i światowym (ze szczególnym uwzględnieniem Polski). Biul. PIG 425: 19-26.
Alexandrowicz Z., Kućmierz A., Urban J., Otęska-Budzyn J. 1992. Waloryzacja przyrody nieożywionej obszarów i obiektów chronionych w Polsce. Państw. Inst. Geol., Warszawa.
Birkenmajer K., 1979. Przewodnik geologiczny po pienińskim pasie skałkowym. Wydawnictwa Geologiczne;
Gobel P., Keller K., Steinbach G., 2000. Parki narodowe Europy. Warszawa
Grazzini G., 1996. Parki narodowe świata. Warszawa-Mediolan
Hsiu Chin Chen., 2006. 100 cudów Chin. Największe skarby natury i cywilizacji. Wyd. Elipsa, Poznań
http://www.europeangeoparks.org
http://www.globalgeopark.org
Joyce E.B., 2006. Geological heritage of Australia: selecting the best for Geosites and World Heritage, and telling the story for geotourism and Geoparks. AESC2006, Melbourne, Australia.
Kozłowski S. (red.), 1998: Ochrona litosfery. PIG, Warszawa
Kruczek Z. 2011. Atrakcje turystyczne. Fenomen, typologia, metody badań. Wyd. Proksenia. Kraków
Miśkiewicz K. 2009. Problemy badawcze georóżnorodności w geoturystyce. Geoturystyka 1-2 (16-17): 3-12.
Miśkiewicz K., Doktor M., Słomka T. 2007. Naukowe podstawy geoturystyki – zarys problematyki. Geoturystyka 4 (11): 3-12.
Moore R.J., 2001. Niezwykłe miejsca świata. Wyd. Arkady
Nowacki M., 2012. Atrakcje turystyczne. Koncepcje, stan, determinanty, zadowolenia. Wyd. AWF, Poznań
Scarth A., Tanguy J.C., 2001. Volcanoes of Europe. Terra, England
Słomka T. (red.), 2011. Geotourism – A variety of aspects. Kraków
Słomka T., Kicińska-Świderska A. 2004. Geoturystyka – podstawowe pojęcia. Geoturystyka 1: 5-7.
Zouros N., 2008. European Geoparks Network : transnational collaboration on Earth heritage protection, geotourism and local development. Geoturystyka 1(12): 3-22.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: