Procesy i struktury osadnicze
2800-PSO-GP-2-S1
PROSZE NIE ZMIENIAC OPISU (dop. Daniela Szymańska)
- Pojęcie procesów i struktur osadniczych (DSz.).
- Osadnictwo wiejskie - jego struktury i procesy (DS),
- Koncepcja kontinuum miejsko-wiejskiego (DS),
- Wielofunkcyjny rozwój wsi- struktury i procesy jemu towarzyszące.
- Fenomen urbanizacji, struktury i procesy z nim związane
-struktury i procesy w osadnictwie miejskim wynikające z procesów koncentracji i dekoncentracji osadniczej ( DSz.).
- Uwarunkowania i czynniki społeczno-gospodarcze i polityczno-administracyjne wpływające na struktury i procesy osadnicze w Polsce (DS)
- Uwarunkowania i czynniki społeczno-gospodarcze i polityczno-administracyjne wpływające na struktury i procesy osadnicze na świecie- przykład Ameryki Południowej (DSz.).
- Negatywne i pozytywne tendencje rozwoju różnych form osadniczych - przykłady.
Całkowity nakład pracy studenta
Godziny realizowane z udziałem nauczycieli (17 godzin):
- udział w wykładach - 15
- udział w konsultacjach - 2
Czas poświęcony na pracę indywidualną studenta (10 godz.):
- przygotowanie do egzaminu końcowego i obecność na egzaminie - 10
W sumie 37 godz.
Prowadzący:
Prof. dr hab. Daniela Szymańska - 8 godzin lekcyjnych
Dr hab. Dariusz Sokołowski, Prof. UMK - 7 godzin lekcyjnych
Efekty uczenia się - wiedza
W01 -- zna i rozumie złożone zjawiska i procesy osadnicze (wiejskie i miejskie), zna ich uwarunkowania: wynikające z cech środowiska naturalnego, przesłanek społeczno-gospodarczych, polityczno- kulturowych itp., zna koncepcję kontinuum miejsko-wiejskiego- K_W01, K_W03
W02 - ma pogłębioną wiedzę z zakresu innych nauk (w szczególności ekonomia, socjologia, geologia) -K_W03,
W03 - ma pogłębioną wiedzę z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, które studiuje, potrafi wymienić zjawiska o charakterze globalnym, wskazuje na uwarunkowania i zależności, dostrzega związki i zależności w środowisku geograficznym, jak również społeczno-ekonomicznym -K_W04, K_W05.
Efekty uczenia się - umiejętności
Absolwent w zakresie umiejętności:
U01- konsekwentnie stosuje i upowszechnia zasadę holistycznego ujmowania i interpretowania zjawisk i procesów osadniczych (wiejskich i miejskich) w pracy badawczej i działaniach praktycznych - K_U06;
U02 - posiada umiejętności: analizowania i oceniania procesów osadniczych (dotyczących ruralizacji i urbanizacji) na świecie, wykorzystywania teorii, modeli i metod badawczych do analizy struktur i procesów osadniczych; wyjaśniania i kształtowania relacji miedzy rozwojem osadnictwa wiejskiego i miejskiego a innymi zjawiskami i procesami w przestrzeni społeczno-gospodarczej- K_U06, K_U07, K_U08
U03 - umiejętność rozpoznawania procesów i struktur osadniczych kształtujących się w krajach rozwiniętych i rozwijających się, umie wskazać pozytywne i negatywne ruralizacji i urbanizacji -K_U02,K_U06, K_U08
U04 - umie analizować i szuka sposobów łagodzenia i rozwiązywania negatywnych przejawów urbanizacji- oraz odpływu ludności do miast K_U08,
U05 - biegle wykorzystuje literaturę naukową z zakresu dziedzin nauki o ziemi i subdyscyplin nauk geograficznych oraz metody statystyczno-matematyczne służące do syntetycznego ujmowania zjawisk geograficznych -K_U09,K_U10, K_U11
U05 -czyta ze zrozumieniem złożone teksty naukowe w języku polskim i angielskim -K_U02,
U06- wykazuje umiejętność krytycznej analizy, oceny i selekcji informacji,zwłaszcza ze źródeł elektronicznych- K_U03,
U07 - planuje i wykonuje zadania badawcze/ekspertyzy pod kierunkiem pracownika naukowego - K_U04
U08 - stosuje metody statystyczne,techniki i narzędzia informatyczne
do opisu zjawisk i analizy danych pierwotnych i wtórnych - K_U05.
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne
Absolwent w zakresie kompetencji:
K01--rozumie potrzebę ustawicznego uczenia się, potrafi inspirować i organizować proces uczenia się innych - K_K01,
K03 - rozumie potrzebę systematycznego zapoznawania się z czasopismami naukowymi i popularnonaukowymi z zakresu nauk geograficznych, w celu poszerzania i pogłębiania wiedzy - K_K05,
K04 - potrafi myśleć i działać w sposób kompleksowy i przedsiębiorczy -K_K03, K_K04
K05 - systematycznie aktualizuje wiedzę geograficzną i zna jej aplikacyjne zastosowania - K_K07.
Metody dydaktyczne
wykład informacyjny; wykład konwersatoryjny oraz wykład problemowy
Metody dydaktyczne podające
- wykład problemowy
- wykład informacyjny (konwencjonalny)
- wykład konwersatoryjny
- pogadanka
Rodzaj przedmiotu
przedmiot obligatoryjny
Wymagania wstępne
Posiadanie podstawowych wiadomości z zakresu osadnictwa wiejskiego i miejskiego w kraju i na świecie
Koordynatorzy przedmiotu
Kryteria oceniania
egzamin: Test On line- pisany w obecności prowadzących wykład
Kryteria oceny:
51-60% dst,
61-70% dst plus,
71-80% db,
81-90% db plus,
91-100% bdb
Praktyki zawodowe
Literatura
Szymańska D., 2008. Urbanizacja na świecie, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.
Węgleński J., 1992. Urbanizacja bez modernizacji?, Warszawa: Instytut Socjologii, Uniwersytet Warszawski.
Sokołowski D., 1999, Zróżnicowanie zbioru małych miast i większych osiedli wiejskich w Polsce w ujęciu koncepcji kontinuum wiejsko-miejskiego, Wydawnictwo Naukowe UMK, Toruń
Sokołowski D., 2006, Funkcje centralne i hierarchia funkcjonalna miast w Polsce, Wydawnictwo Naukowe UMK, Toruń
Szymańska D, 2013, Geografia osadnictwa, Wyd. Naukowe PWN, Warszawa, s. 284 (wybrane rozdziały)
Literatura uzupełniająca:
Szymańska D, Korolko M. , 2015, Inteligentne miasta, Wyd. Naukowe UMK
Andrzejewski A., 1991., Procesy urbanizacyjne w latach osiemdziesiątych i dziewięćdziesiątych, Biuletyn PAN KPZR, Zeszyt 154, Warszawa: PAN.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i
terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: