Projektowanie rewitalizacyjne
2800-PREW-GPG-2-S2
Treści realizowane w ramach przedmiotu będą obejmowały wybrane zagadnienia z zakresu:
Diagnozowanie stanu czyli bank danych
Zasady prowadzenia procesu w oparciu o program rewitalizacji
Zalety i wady różnych ścieżek oraz scenariuszy rewitalizacji
Etapowanie przedsięwzięć i projektów rewitalizacyjnych o charakterze przestrzennym, społecznym, gospodarczym, środowiskowym, kulturowym.
Monitoring i ewaluacja procesu.
Katalog dobrych praktyk rewitalizacyjnych
Całkowity nakład pracy studenta
Wykład. Wymiar godzinowy zajęć realizowanych przy udziale wykładowcy: 10 godz. Nakład pracy własnej studenta poza zajęciami: 15 godz. (czytanie literatury, przygotowanie do testu sprawdzającego wiedzę). Łączny nakład pracy obejmujący zajęcia z wykładowcą oraz pracę własną studenta: 25 godz.
Ćwiczenia. Wymiar godzinowy zajęć realizowanych przy udziale wykładowcy: 20 godz. Nakład pracy własnej studenta poza zajęciami: 15 godz. (przygotowanie do zajęć, opracowanie projektu). Łączny nakład pracy obejmujący zajęcia z wykładowcą oraz pracę własną studenta: 35 godz.
Łącznie: 60 godz. (2 ECTS)
Efekty uczenia się - wiedza
Student w zakresie wiedzy:
W1: posiada pogłębioną wiedzę z zakresu architektury i urbanistyki, niezbędną do wykonywania zadań z zakresu projektowania rewitalizacyjnego - K_W04, K_W07, K_W12;
W2: ma wiedzę z zakresu statystyki umożliwiającą geomodelowanie przebiegu zjawisk i procesów rewitalizacyjnych w oparciu o scenariusze rozwoju społeczno-ekonomicznego danej jednostki - K_W06, K_W12 K_W07.;
W3: ma zasób wiedzy niezbędny do użytkowania nowoczesnych narzędzi informatycznych oraz zna technologie geoinformacyjne, stosowane przy rozwiązywaniu problemów z zakresu projektowania rewitalizacyjnego - K_W07, K_W06;
Efekty uczenia się - umiejętności
Student w zakresie umiejętności:
U1: sprawnie pozyskuje wiedzę z literatury, opracowań specjalistycznych, baz danych oraz innych źródeł zawierających informacje o procesach i projektach rewitalizacyjnych - K_U01, K_U03,
U2: bada i opisuje uwarunkowania i procesy społeczne i ekonomiczne z wykorzystaniem metod i narzędzi właściwych dla gospodarki przestrzennej; przygotowuje specjalistyczne analizy plany i programy rewitalizacyjne w oparciu o analizy demograficzne, społeczne, ekonomiczne, infrastrukturalne, itp. - K_U01, K_U05;
U3: analizuje i holistycznie ocenia stan zagospodarowania przestrzennego, wykorzystując metody analityczne; posługuje się systemami normatywnymi w celu rozwiązywania zadań z zakresu planowania i projektowania rewitalizacyjnego; rozstrzyga dylematy i problemy przestrzenne, proponując w tym zakresie odpowiednie rozwiązania - K_U05, K_U07, K_U08.
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne
Student w zakresie kompetencji społecznych:
K1: postępuje etycznie, odpowiedzialnie i racjonalnie, mając świadomość skutków działalności o charakterze rewitalizacyjnym dla społeczeństwa i środowiska - K_K01, K_K02;
K2: Wykazuje potrzebę stałego aktualizowania wiedzy dotyczącej praktycznego zastosowania oprogramowania w planowaniu przestrzennym - K_K04, K_K05.
K3: potrafi dokonać krytycznej oceny posiadanej wiedzy, a w przypadku trudności z samodzielnym rozwiązaniem problemu zasięga opinii ekspertów zajmujących się procesami rewitalizacyjnymi K_K01, K_K03, K_K05.
Metody dydaktyczne
Metody dydaktyczne:
- wykład informacyjny, metoda laboratoryjna, praca w grupach
Metody dydaktyczne eksponujące:
- pokaz
Metody dydaktyczne podające:
- opis
Metody dydaktyczne poszukujące:
- ćwiczeniowa
- studium przypadku
- projekt
Rodzaj przedmiotu
przedmiot obligatoryjny
Wymagania wstępne
Podstawowa wiedza na temat procesów społecznych, gospodarczych, przestrzennych, środowiskowych.
Koordynatorzy przedmiotu
Kryteria oceniania
Metody oceniania:
Kolokwium, projekt- U1, U2, U3
Sprawdzenie efektów kształcenia w formie pisemnej poprzez:
- kolokwium zaliczeniowe;
-wykonywanie ćwiczenia projektowego.
Kryteria oceniania:
Warunkiem zaliczenia ćwiczeń jest obecność na zajęciach
i uzyskanie pozytywnej oceny z wszystkich przewidzianych programem zaliczeń.
Zaliczenie na ocenę na podstawie kryteriów.
ndst - poprawnie wykonanego zadania (59%)
dst- (60%)
dst plus- (70%)
db- (80%)
db plus- (90%)
bdb- (95%)
Praktyki zawodowe
Literatura
Literatura podstawowa:
Rewitalizacja Miast Polskich – 12 tomowe wydawnictwo Instytutu Rozwoju Miast, Kraków
Literatura uzupełniająca:
Bazuń D., 2017. Rewitalizacja jako obszar współpracy międzyresortowej; Rocznik Lubuski, Tom 43, cz.2, s. 111-124
Bliński T., 2015. Specyfika przedsięwzięć rewitalizacji obszarów miejskich; Przegląd budowlany, R.86 Nr 11, s. 51-53,
Bukowski A., 2017. Społeczny sens rewitalizacji miejskiej; Miejskie środowisko mieszkaniowe, s. 51-64, Wydawnictwo Politechniki Krakowskiej
Kaczmarek S., 2015. Skuteczność procesu rewitalizacji. Uwarunkowania, mierniki, perspektywy; Studia Miejskie nr 17, s. 27-35, Wydawnictwo Uniwersytetu Opolskiego
Kaczmarek S., Kowalczyk A., 2016. Rewitalizacja terenów poprzemysłowych i poturystycznych; Folia Turistica Nr 41; AWF w Krakowie, s. 283-308
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i
terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: