Podstawy pedagogiki 2800-PPTIR-1-S1
Pełny opis z podziałem na tematykę poszczególnych wykładów:
1. Wprowadzenie do pedagogiki - podstawowe pojęcia
2. Przegląd głównych kierunków i prądów pedagogicznych
3. Wiedza o wychowaniu - pojęcie, cele, cechy, ideał wychowania, wartości, zasady, metody, formy, trudności
4. Przestrzeń szkoły jako przedmiot namysłu naukowego; architektura i edukacja w ujęciu antropologicznym
5. Przemoc symboliczna i ukryty program
6. Edukacja alternatywna i innowacje edukacyjne
7. Podstawy diagnozy pedagogicznej (środowisko szkolne i rodzinne)
8. Rozwój - podstawowe pojęcia, definicje, fakty; zadania rozwojowe młodzieży i edukacyjne warunki ich wypełniania
9. Wybrane wizje szkoły w obrazach filmowych (wizja herbartowska i romantyczna)
10. Uczeń ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi - zasady pracy, wyzwania, uwarunkowania, proces
11. Wychowanie endemiczne - przykład badań etnograficznych w zborach amiszów w USA
12. Praca w szkole jako złudzenie - krytyczna analiza „Socjopatologii edukacji” Z. Kwiecińskiego
Całkowity nakład pracy studenta
Efekty uczenia się - wiedza
Efekty uczenia się - umiejętności
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne
Metody dydaktyczne
Metody dydaktyczne podające
- wykład konwersatoryjny
- wykład problemowy
Metody dydaktyczne poszukujące
Rodzaj przedmiotu
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2022/23Z: | W cyklu 2023/24Z: | W cyklu 2024/25Z: |
Kryteria oceniania
Zajęcia kończą się pisemnym egzaminem.
Termin egzaminu: 06.02.2024
Na egzaminie obowiązuje znajomość treści wykładów oraz treści literatury. Pytania zamknięte i otwarte.
Powyżej 95 % ocena bardzo dobry
90 % ocena dobry plus
80 % ocena dobry
70% ocena dostateczny plus
Min 60 % - zaliczenie; ocena dostateczny
Praktyki zawodowe
Nie dotyczy
Literatura
Literatura podstawowa:
1. Kwieciński Z., Śliwerski B., Pedagogika, tom 1, s. 21-34 (Podstawowe pojęcia w pedagogice oraz związek pedagogiki z innymi naukami).
2. Zarzecki L., Teoretyczne podstawy wychowania. Teoria i praktyka w zarysie, Jelenia Góra 2012.
3. Nalaskowski A., Przestrzenie i miejsca szkoły.
4. Pańtak A., Uwarunkowania ukrytego programu szkoły, [w:] Studia Pedagogiczne. Problemy Społeczne, Edukacyjne i Artystyczne 13, 101-114.
5. Suchocka A., Przemoc symboliczna jako element ukrytego programu kształcenia polskiej szkoły, [w] Zeszyty Naukowe Akademii Marynarki Wojennej, 4(178)2011.
6. Kwieciński Z., Pedagogie postu..., Ukryta przemoc jako podstawa racjonalności funkcjonowania szkoły, s. 203.
7. Wykład Profesora Bogusława Śliwerskiego YT - „Edukacja alternatywna. Próba syntezy i określenie współczesnej roli: https://www.youtube.com/watch?v=JOprEEev_xQ
8. Dudel. B., Kowalczuk-Walędziak B., Szorc K., Wróblewska U. (red.), Innowacje w teorii i praktyce edukacyjnej. Przykład województwa podlaskiego, Białystok 2014.
http://pedagogika.uwb.edu.pl/files/file/PDF/PUBLIKACJE/Innowacje.pdf
(Innowacje edukacyjne; definicja, przykłady, charakter innowacji)
9. https://dziecisawazne.pl/jesli-szkola-publiczna-wybor-szkol-alternatywnych-polsce/
(przykłady najpopularniejszych w Polsce szkół alternatywnych)
10. Tomaszewska Alina, Diagnoza pedagogiczna z elementami terapii, Szczecin 2011.
11. Szczurek Boruta Alina, Zadania rozwojowe młodzieży i edukacyjne warunki ich wypełniania w środowiskach zróżnicowanych kulturowo i gospodarczo, Katowice 2007 - rozdział 5
https://core.ac.uk/download/pdf/270093752.pdf
12. Skibska J., Model kształcenia dziecka ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi (SPE) w placówkach oświatowych ogólnodostępnych.
13. Cybulska R., Derewlana H., Kacprzak A., Pęczek K., Uczeń ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi w systemie edukacji w świetle nowych przepisów prawa oświatowego, Warszawa 2017 (wybrane fragmenty).
14. Kwieciński Z., Pedagogie postu. Preteksty, konteksty, podteksty, Kraków 2012.
a) 30 grzechów głównych w kształceniu nauczycieli, s. 145.
b) Zmienić kształcenie nauczycieli, s. 155.
c) I cóż po pedagogu w zbójeckich czasach, s. 99.
d) Praca w szkole jako złudzenie, s. 229.
Literatura dodatkowa:
1. Sławek T., A jeśli nie trzeba się uczyć, Katowice 2021.
W cyklu 2022/23Z:
Literatura obowiązkowa: 10. Kania S., Pedagogika turystyki jako metoda w profilaktyce szkolnej, [w:] Ogrody nauk i sztuk, 4/2014. http://cejsh.icm.edu.pl/cejsh/element/bwmeta1.element.desklight-c39726dd-d8c4-4fe1-a247-d7c9c0bcb15d 11. Sufa B., Winiarczyk-Raźniak A., Wycieczka jako metoda nauczania i wychowania uczniów w edukacji wczesnoszkolnej, [w:] Annales Universitatis Paedagogicae Cracoviensis 12. Nalaskowski A., Szkoła Laboratorium. Od działań autorskich do pedagogii źródeł, Warszawa 2017, fragmenty dotyczące wychowawczej roli turystyki. 13. FILMY: Summerhill (na YT) |
Uwagi
W cyklu 2022/23Z:
Wykłady kończą się pisemnym egzaminem. Na egzaminie obowiązuje znajomość treści wykładów oraz literatury. Termin egzaminu: 07.02.2023, sala 173. |
W cyklu 2023/24Z:
Zajęcia kończą się pisemnym egzaminem. |
W cyklu 2024/25Z:
Zajęcia kończą się pisemnym egzaminem. |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: