Planowanie partycypacyjne 2800-PP-GP-4-S1
Przedstawiona zostanie definicja planowania partycypacyjnego, jego geneza, techniki stosowane w procesie aktywnego włączania obywateli w proces planowania przestrzennego. Przybliżone zostaną główne problemy powstające w trakcie planowania partycypacyjnego. Studenci samodzielnie opracują na wybranym przykładzie proces aktywnego włączania interesariuszy w proces planowania przestrzennego.
Celem zajęć jest zatem wyposażenie studentów w wiedzę i umiejętności związane z aktywnym włączaniem obywateli w proces planowania przestrzennego, zgodnie z wytycznymi ustawy o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym. Studenci poznają zasady, narzędzia i terminologię planowania partycypacyjnego, analizują jego powiązania z administracją i społecznościami lokalnymi oraz uczą się dobierać odpowiednie metody angażowania mieszkańców. Zajęcia łączą teorię z praktyką, przygotowując do opracowywania i wdrażania mechanizmów partycypacyjnych zgodnych z interesem społecznym, ochroną środowiska i etyką zawodową.
Całkowity nakład pracy studenta
Efekty uczenia się - wiedza
Efekty uczenia się - umiejętności
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne
Metody dydaktyczne
Metody dydaktyczne podające
Metody dydaktyczne poszukujące
- giełda pomysłów
- ćwiczeniowa
- pomiaru w terenie
Rodzaj przedmiotu
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
Kryteria oceniania
Metody oceniania:
Zaliczenie zadań w trakcie zajęć w formie pisemnej oraz ustnej- K_K03
Kryteria oceniania:
Zaliczenie na ocenę na podstawie cząstkowych zadań (średnia)
ndst - 0 pkt
dst- 2 pkt
dst plus- 3 pkt
db- 4 pkt
db plus- 5 pkt
bdb- 6 pkt
Praktyki zawodowe
nie dotyczy
Literatura
Bąkowska, E., Kaczmarek, T., & Mikuła, Ł. (2017). Wykorzystanie geoankiety jako narzędzia konsultacji społecznych w procesie planowania przestrzennego w aglomeracji poznańskiej. Roczniki Geomatyki, 15.
Lewenstein, B., Schindler, J., & Skrzypiec, R. (2010). Partycypacja społeczna i aktywizacja w rozwiązywaniu problemów społeczności lokalnej. Wydawnictwo Uniwersytetu Warszawskiego, Warszawa.
Szlenk-Dziubek, D., Miśkowiec, M., Dobosz-Mucha, A., Goras, E., Jadach-Sepioło, A., Janas, K., ... & Ziółkowska, M. (2018). Przestrzeń do dialogu: Praktyczny podręcznik o tym, jak prowadzić partycypację społeczną w planowaniu przestrzennym. Warszawa: Ministerstwo Inwestycji i Rozwoju. Departament Polityki Przestrzennej.
Środa-Murawska, S., Dabrowski, L. S., & Smolinski, P. (2018). When dreams come true-urban land use and management trends desired by residents and participatory budgeting-a case study in Torun. Urban Development Issues, 60.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: