Polityka ochrony klimatu i adaptacji do jego zmian 2800-POKIA-G-1-S2
Przedmiot zapoznaje studentów z instrumentami polityki klimatycznej i energetycznej w wymiarze międzynarodowym, Unii Europejskiej oraz przykładów polityk krajowych. Poruszone zostaną zagadnienia m.in. regulacji sektora energetycznego, przejścia na gospodarkę niskowęglową, systemy handlu emisjami, systemy wsparcia dla energii odnawialnej, standardy energetyczne w budownictwie.
Treści przedmiotu:
1. Efekt cieplarniany. Zaburzenia bilansu energetycznego Ziemi. Wymuszenia i sprzężenia w systemie klimatycznym Ziemi. Punkty krytyczne w systemie klimatycznym Ziemi.
2. Węgiel na Ziemi. Wolny cykl węglowy i termostat węglowy. Węgiel w oceanach. Węgiel w ekosystemach lądowych. Impuls węglowy i jego usuwanie
z atmosfery.
3. Antropogeniczne emisje dwutlenku węgla oraz innych gazów cieplarnianych. Emisje gazów cieplarnianych z różnych sektorów gospodarki. Emisje gazów cieplarnianych a klimat.
4. Klimat jako dobro publiczne. Przyczyny wzrostu emisji gazów cieplarnianych.
5. Fakty i mity o zmianie klimatu.
6. Postawy wobec zmiany klimatu na świcie i w Polsce. Bariery dla zachowań
prośrodowiskowych.
7. Wpływ rozwoju gospodarki przemysłowej na stan klimatu i przyrody.
8. Wpływ zmiany klimatu na przyrodę nieożywioną.
9. Wpływ zmiany klimatu na przyrodę ożywioną.
10. Klimatyczne sprzężenia zwrotne. W jaki sposób ekosystemy magazynują węgiel? Klimat a ekosystemy lądowe.
11. Społeczne i psychologiczne konsekwencje zmiany klimatu.
12. Przeciwdziałanie kryzysowi klimatycznemu. Transformacja sektora
energetycznego. Smog a zmiana klimatu.
13. Działania ograniczające zmianę klimatu. Mitygacja i adaptacja do zmiany
klimatu – rozwiązania ekonomiczne oraz gospodarowanie ekosystemami.
14. Pytania i odpowiedzi na temat zmiany klimatu.
Całkowity nakład pracy studenta
Efekty uczenia się - wiedza
Efekty uczenia się - umiejętności
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne
Metody dydaktyczne
Metody dydaktyczne podające
- wykład problemowy
- pogadanka
- opis
Metody dydaktyczne poszukujące
- studium przypadku
Metody dydaktyczne w kształceniu online
- metody służące prezentacji treści
Rodzaj przedmiotu
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
Kryteria oceniania
Zaliczenie wykładu: zaliczenie w formie pisemnego testu zaliczeniowego.
Wymagany próg na ocenę dostateczną - 51-60%; 61-70% - dostateczny plus; 71-80% - dobry; 81-90% - dobry plus; 91-100% - bardzo dobry.
Literatura
- Budziszewska M., Kardaś A., Bohdanowicz Z. (red.), 2021. Klimatyczne ABC. Interdyscyplinarne podstawy współczesnej wiedzy o zmianie klimatu. Wydawnictwa Uniwersytetu Warszawskiego.
- Raporty IPCC.
- Popkiewicz, M., Kardaś, A., Malinowski, S. 2019. Nauka o klimacie.
Warszawa: Wydawnictwo Sonia Draga: Post Factum i Wydawnictwo
Nieoczywiste.
- World Meteorological Organization. 2019. The State of Greenhouse
Gases in the Atmosphere.
- Kundzewicz, Z.W. 2013. Cieplejszy świat. Rzecz o zmianach klimatu.
Wydawnictwo Naukowe PWN: Warszawa.
- Żylicz, T. 2016. Międzynarodowa współpraca ekologiczna, wydawnictwo
Ekonomia i Środowisko, Białystok.
- Ostrowski, J, Czarnecka, H., Głowacka, B., Krupa-Marchlewska, J.,
Zaniewska, M., Sasim, M., Moskwiński, T., Dobrowolski, A. 2012. Nagłe
powodzie lokalne (flash flood) w Polsce i skala ich zagrożeń.
W: Lorenc., H. (red.). Klęski żywiołowe a niebezpieczeństwo wewnętrzne
kraju, Warszawa: IMGW-PIB.
- Szwagrzyk, J., Gazda, A., Dobrowolska, D., Chećko, E., Zaremba, J., &
Tomski, A. 2018. Natural regeneration following wind disturbance
increases the diversity of managed lowland forests in NE Poland.
Journal of Vegetation Science, 29(5), 898-906.
- Jabłońska, E., Wiśniewska, M., Marcinkowski, P., Grygoruk, M., Walton,
C. R., Zak, D., Wyszomirski, T., Kotowski, W. 2020. Catchment-scale
analysis reveals high cost-effectiveness of wetland buffer zones as
a remedy to non-point nutrient pollution in north-eastern Poland.
Water, 12(3), 629.
- Kistowski M., Wiśniewski P. 2017. Niskowęglowy rozwój obszarów wiejskich w Polsce a plany gospodarki niskoemisyjnej. Wydawnictwo Uniwersytetu Gdańskiego, Gdańsk.
- Wiśniewski P. 2018. Ocena wielkości emisji gazów cieplarnianych ze źródeł rolniczych na poziomie lokalnym w Polsce. Rocznik Ochrona Środowiska, 20, 1811-1829.
- Wiśniewski P. 2019. Assessment of nitrous oxide emissions from agricultural soils at a local level in Poland. International Agrophysics, 33(3), 303-311.
- Połom M., Wiśniewski P. 2021. Implementing Electromobility in Public Transport in Poland in 1990–2020. A Review of Experiences and Evaluation of the Current Development Directions. Sustainability, 13(7), 4009.
- Wiśniewski P., Marks-Bielska R. 2022. Znaczenie realizacji Europejskiego Zielonego Ładu dla polskiej wsi i rolnictwa [w:] Wilkin J., Hałasiewicz A. (red.). Polska wieś 2022: raport o stanie wsi. Warszawa, Wydawnictwo Naukowe Scholar, Fundacja na rzecz Rozwoju Polskiego Rolnictwa.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: