Podstawy ekologii krajobrazu
2800-PEK-GPX-2-S1
Pojęcie ekologii krajobrazu. Relacje ekologii krajobrazu i geoekologii. Pojęcie krajobrazu. Struktura i modele krajobrazu (matryca, płat, korytarz; geokompleksy; gradientowy i grawitacyjny; izoliniowy; punktowy; mozaikowy). Badania i funkcjonowanie krajobrazu w czasie. Przepływ materii i energii w krajobrazie. Ewolucja krajobrazu. Zmiany antropogeniczne krajobrazu. Percepcja krajobrazu. Ilościowe metody badań krajobrazu. Podstawy metodyki oceny środowiska geograficznego.
Całkowity nakład pracy studenta
Wykład 30
Praca własna studenta 20
Efekty uczenia się - wiedza
K_W02 ma uporządkowaną, podbudowaną teoretycznie wiedzę na temat procesów i struktur przyrodniczych, ich przyczyn, przebiegu i konsekwencji; zna organizację i funkcjonowanie systemów ekologicznych; rozumie zmiany i zagrożenia środowiska powodowane działalnością człowieka; tłumaczy uwarunkowania geograficzne działalności człowieka w przestrzeni; identyfikuje bariery w relacji człowiek – środowisko przyrodnicze, posiada wiedzę na temat przemian i ochrony krajobrazu z zachowaniem zasad zrównoważonego rozwoju oraz geo- i bioróżnorodności K_W05 nabył podstawy wiedzy kartograficznej i geodezyjnej; dysponuje wiedzą na temat sposobów pozyskiwania, przetwarzania i wizualizacji danych przestrzennych, metod analizy struktur i procesów zachodzących w środowisku przyrodniczym oraz społeczno-gospodarczym
K_W06 zna metody analizy zjawisk przyrodniczych w przestrzeni geograficznej z wykorzystaniem statystyki opisowej i matematycznej oraz modelowania geoprzestrzennego
Efekty uczenia się - umiejętności
K_U01 pozyskuje wiedzę i dane z literatury, opracowań specjalistycznych, baz danych oraz innych źródeł
K_U02 dostrzega oraz interpretuje zachodzące w przestrzeni zjawiska i procesy
przyrodnicze w kontekście gospodarki przestrzennej, wyjaśnia ich przyczyny i
konsekwencje; dostrzega aspekty geograficzne, systemowe i pozatechniczne zadań planistycznych; przygotowuje dokumenty na temat oddziaływania inwestycji na środowisko; jest przygotowany do realizacji audytu krajobrazowego
K_U04 analizuje i interpretuje zachodzące w przestrzeni zjawiska przyrodnicze,
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne
K_K01 rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie, widzi potrzebę ciągłego
doskonalenia się i podnoszenia kompetencji zawodowych
K_K03 postępuje etycznie, odpowiedzialnie i racjonalnie, mając świadomość skutków swojej działalności dla środowiska i społeczeństwa
K_K04 potrafi określić priorytety i hierarchię celów, służące realizacji dobra wspólnego
Metody dydaktyczne eksponujące
- pokaz
Metody dydaktyczne podające
- wykład informacyjny (konwencjonalny)
- wykład problemowy
Metody dydaktyczne poszukujące
- seminaryjna
- referatu
- projektu
- studium przypadku
- klasyczna metoda problemowa
Metody dydaktyczne w kształceniu online
- metody wymiany i dyskusji
- metody rozwijające refleksyjne myślenie
- metody odnoszące się do autentycznych lub fikcyjnych sytuacji
- metody oparte na współpracy
Rodzaj przedmiotu
przedmiot fakultatywny
Wymagania wstępne
Wiedza z zakresu podstaw organizacji i funkcjonowania środowiska geograficznego.
Koordynatorzy przedmiotu
Kryteria oceniania
Podstawą zaliczenia jest:
- kolokwium pisemne obejmujące zakres wykładów oraz przygotowanych i przedyskutowanych tematów,
- referat oraz dyskusja nad przygotowanymi tematami.
Skala ocen:
0-50% ndst,
51-75% dst,
75,1-90% db,
90,1- 100% bdb.
Literatura
Chmielewski T. J., 2012, Systemy krajobrazowe struktura-funkcjonowanie-planowanie. Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.
Ostaszewska K., 2002, Geografia krajobrazu. Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.
Pietrzak M., 2010, Podstawy i zastosowania ekologii krajobrazu. Teoria i metodologia.Państwowa Wyższa Szkoła Zawodowa im. J. A. Komeńskiego, Leszno.
Richling A., 1992, Kompleksowa geografia fizyczna. Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.
Richling A., Solon J., 2011, Ekologia krajobrazu. Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i
terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: