Paleopedologia
2800-PALPED-G-2-S2
Definicja i miejsce paleopedologii w nauce. Czas jako czynnik glebotwórczy, wiek gleb. Metody badań i datowań paleosoli. Obiekty badań paleopedologicznych - gleby kopalne, reliktowe, chronosekwencje, paleokateny. Przykłady paleosoli z różnych okresów geologicznych z obszaru Polski i Świata. Badania paleopedologiczne w geoarcheologii.
Całkowity nakład pracy studenta
wykład - 15 h
praca własna studenta (studiowanie literatury) - 5 h
przygotowanie do zaliczenia (wykonanie zadań, powtórka materiału) 5 h
konsultacje - 2 h
Efekty uczenia się - wiedza
K_W01 - rozumie w pogłębionym stopniu złożone zjawiska transformacji pokrywy glebowej jako składowej procesów zachodzących w przestrzeni geograficznej.
K_W02 - stosuje zasadę ścisłego, opartego na danych empirycznych, interpretowania zjawisk i procesów geograficznych w pracy badawczej i działaniach praktycznych.
K_W04 ma pogłębioną wiedzę w zakresie aktualnie dyskutowanych w literaturze z zakresu paleopedologii.
K_W05 ma pogłębioną wiedzę dotyczącą metodologii i kierunków badań paleosoli w paleogeografii i geoarcheologii.
Efekty uczenia się - umiejętności
K_U01 stosuje zaawansowane techniki i narzędzia badawcze nauk geograficznych w zakresie badań paleogeograficznych.
K_U06 potrafi prawidłowo interpretować i wyjaśniać złożone zjawiska zachodzące w przeszłości i współcześnie w pokrywie glebowej i ogólnie przestrzeni geograficznej, analizować ich przyczyny i przebieg, stawiać hipotezy badawcze i je weryfikować.
K_U08 - potrafi samodzielnie formułować racjonalne wnioski na podstawie wiedzy teoretycznej i danych pochodzących z różnych źródeł do opisu i analizowania procesów i zjawisk zachodzących w przestrzeni geograficznej oraz uczestniczyć w dyskusji o charakterze naukowym w zakresie geografii.
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne
K_K01 rozumie potrzebę stałej aktualizacji wiedzy geograficznej i zna jej praktyczne zastosowania.
K_K05 rozumie potrzebę systematycznego studiowania literatury fachowej i
popularnonaukowej w celu poszerzania i pogłębiania wiedzy kierunkowej.
K_K08 ma świadomość znaczenia nowoczesnych technologii i technik badawczych w rozwoju cywilizacyjnym.
Metody dydaktyczne podające
- wykład problemowy
- wykład informacyjny (konwencjonalny)
Metody dydaktyczne w kształceniu online
- metody odnoszące się do autentycznych lub fikcyjnych sytuacji
Rodzaj przedmiotu
przedmiot fakultatywny
Wymagania wstępne
Podstawowa wiedza z zakresu nauk o glebie i geografii gleb oraz geologii i geomorfologii
Koordynatorzy przedmiotu
Kryteria oceniania
Zadanie praktyczne w toku zajęć - interpretacja odsłonięcia - profilu lito-pedostratygraficznego.
Test zaliczeniowy: 50-60% - dst, 60-70% - dst+, 70-80% - db, 80-90% - db+, 90-100% - bdb.
Literatura
Retallack, G. J. 2001. Soils of the past: an introduction to paleopedology. Oxford, UK: Blackwell.
Retallack, G. J. 1997. A Colour Guide to Paleosols. John Wiley & Sons Ltd
Manikowska B., Konecka-Betley K., Bednarek R. (red.) 2002. Paleopedology problems in Poland. Łódzkie Tow. Nauk.
Makohonienko M., Makowiecki D., Kurnatowska Z. (red.) 2007. Studia interdyscyplinarne nad środowiskiem i kulturą w Polsce. Wyd. Bogucki Wyd. Nauk.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i
terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: