Organizacja i zarządzanie w hotelarstwie 2800-OZWH-TIR-2-S2
W ramach programu poruszone zostaną następujące zagadnienia:
- podstawowe pojęcia z obszaru turystyki, hotelarstwa, sportu, zarządzania, organizacji i marketingu
- współczesne trendy na rynku usług turystycznych, hotelarskich i sportowych
- turystyka biznesowa (MICE)
- podstawy prawne organizowania imprez o charakterze rekreacyjno-sportowym i turystycznym
- ekonomiczne przesłanki organizacji imprez rekreacyjnych, sportowych i turystycznych
- rodzaje imprez rekreacyjnych oraz zasady ich organizowania i prowadzenia
- zasady planowania i programowania imprez
Założone efekty kształcenia:
Student rozpoznaje procesy obejmujące organizację i zarządzanie w turystyce, hotelarstwie i sporcie.
Student rozumie współczesne trendy funkcjonujące na rynku usług turystycznych, hotelarskich i sportowych.
Student zna podstawy prawne organizowania imprez o charakterze rekreacyjno-sportowym i turystycznym.
Student posiada wiedzę z zakresu planowania imprez turystycznych i rekreacyjno-sportowych.
Student posiada wiedzę na temat aspektów bezpieczeństwa i uregulowań prawnych obowiązujących podczas imprez masowych i innych.
Student zna wybrane elementy składające się na organizację imprezy turystycznej, sportowej i rekreacyjnej.
Student posługuje się terminologią branżową i prawną z obszaru organizacji i zarządzania w turystyce, hotelarstwie i sporcie.
Program zajęć:
1. Wprowadzenie: produkt i usługi hotelarskie
2. Klasyfikacja usług hotelarskich
3. Istota obsługi klienta i jej rodzaje
4. Gościnność w hotelu
5. Filary obsługi klienta w hotelu
6. Systemy organizacyjne i stanowiska pracy w hotelu
7. Procedury obsługi gościa w hotelu
8. Systemy zarządzania kadrami i grafiki pracy w hotelu
9. Systemy szkoleń i kompetencje menedżera w hotelu
10. Organizacja i zarządzanie ekologiczne w obiektach hotelarskich
11. Organizacja i zarządzanie ofertą dodatkową (np. rekreacyjną) w hotelu
12. Wskaźniki hotelarskie
13. Wizyta w hotelu i/lub spotkanie z przedstawicielem branży hotelarskiej
14-15. Projekt i zaliczenie
Całkowity nakład pracy studenta
Efekty uczenia się - wiedza
Efekty uczenia się - umiejętności
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne
Metody dydaktyczne
Metody dydaktyczne podające
- opis
- wykład konwersatoryjny
- wykład informacyjny (konwencjonalny)
Metody dydaktyczne poszukujące
- obserwacji
- ćwiczeniowa
- giełda pomysłów
- studium przypadku
Rodzaj przedmiotu
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
Kryteria oceniania
Zaliczenie ćwiczeń odbywa się na podstawie aktywności i prezentacji studenta na zajęciach oraz projektu, który będzie przygotowywał.
Wymagany próg na ocenę dostateczną - 51-60%, 61-70% - dostateczny plus, 71-80% - dobry, 81-90% - dobry plus, 91-100% - bardzo dobry.
Literatura
Podstawowa:
1. Gaworecki W.W., Turystyka, wydanie VI zmienione, Wyd. Nauk. PWE, Warszawa 2010.
2. Kłodziński J., Ekonomiczne skutki imprez sportowych i turystycznych, [w:] W.W. Gaworecki, Z. Mroczyński (red.), Turystyka i sport dla wszystkich w promocji zdrowego stylu życia, WSTiH, 2008, s. 114-122.
3. Strugarek J., Organizacja i prowadzenie imprez sportowych, rekreacyjnych i turystycznych, Wyd. Nauk. UAM, Poznań 2011.
4. Wolanin-Jarosz E. (red.), Organizacja i zarządzanie, Wyd. Państwowa Wyższa Szkoła Techniczno-Ekonomiczna, Jarosław 2015.
USTAWY
- ustawa o usługach turystycznych, o usługach hotelarskich oraz usługach pilotów wycieczek i przewodników turystycznych, Dz. U. z 2017 r. poz. 1553, 2361, z 2018 r. poz. 650.
- ustawa o sporcie, Dz.U. 2010, nr 127, poz. 857.
- ustawa o bezpieczeństwie imprez masowych, Dz.U. 2009 nr 62 poz. 504.
Rozszerzona:
1. Bartsch P., Wielowymiarowe aspekty doskonalenia jakości usług turystycznych, Wyd. Politechniki Gdańskiej, Gdańsk 2013.
2. Klisiński J., Marketing w sporcie i turystyce sportowej, Wyd. WSEiA, Bytom 2009.
3. Kowalczyk J., Zarządzanie organizacją turystyczną, CeDeWu, Warszawa 2009.
4. Krawczyk Z., Tendencje rozwoju turystyki światowej, [w:] B. Dobiegała-Korona (red.), Zachowania konsumentów na rynku turystycznym, Wyd. ALMAMER WSE, Warszawa 2010.
5. Szwitchtenberg A., Wielka impreza sportowa katalizatorem transformacji gospodarczej dużego miasta, [w:] B. Włodarczyk (red.), Turystyka, Wyd. Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź 2011, s. 269-285.
6. Zalech M., Wydarzenia sportowe jako element promocji miasta, Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego, nr 596, Ekonomiczne Problemy Usług, nr 56, Szczecin 2010, s. 413-422.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: