Obsługa ruchu turystycznego i rekreacji 2800-ORTRTIR-2-S1
Czynniki i kierunki rozwoju ruchu turystycznego. Indywidualne determinanty wyjazdów turystycznych. Rodzaje ruchu turystycznego i formy jego obsługi. Prawne aspekty obsługi ruchu turystycznego. Organizacja i realizacja imprez turystycznych. Istota i znaczenie usługi pośrednictwa turystycznego. Rola informacji w turystyce. Pilotaż i przewodnictwo turystyczne. Podstawowe rodzaje ubezpieczeń turystycznych. Znaczenie transportu w turystyce. Obsługa turystów w obiektach bazy noclegowej i żywieniowej. Organizacja i technika pracy w turystyce, organizacja biur podróży i innych organizacji, przedsiębiorstw obsługi ruchu turystycznego. Specyfika obsługi turystów, kontakty interpersonalne, relacje z klientem, komunikacja i negocjacje z klientami. Stanowiska pracy w turystyce. Struktury kompetencyjne w obsłudze restauracyjnej, hotelowej, przewodnicko – pilockiej, transportowej, instruktorów rekreacji. Obsługa rejsów wycieczkowych, imprez promowych i lotniczych. Struktury organizacyjne imprez rejsowych. Jakość obsługi - metody pomiaru jakości w turystyce. Protokół dyplomatyczny jako instrument obsługi turystów i narzędzie komunikacji międzyludzkiej. Łańcuch wartości organizacji i realizacji imprez turystycznych.
Całkowity nakład pracy studenta
Efekty uczenia się - wiedza
Efekty uczenia się - umiejętności
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne
Metody dydaktyczne
Metody dydaktyczne podające
- wykład problemowy
Metody dydaktyczne poszukujące
- studium przypadku
- projektu
- obserwacji
- klasyczna metoda problemowa
- giełda pomysłów
Rodzaj przedmiotu
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
Kryteria oceniania
Zaliczenie wykładów: egzamin pisemny
Progi stosowane przy wystawianiu ocen:
51-60% dostateczny; 61-70% dostateczny plus; 71-80%, dobry, 81-90% dobry plus.
91-100% bardzo dobry
Sprawdzane efekty kształcenia: W1, W2, W3, W4
Zaliczenie ćwiczeń:
- ocena realizacji zadań w trakcie ćwiczeń
- ocena aktywności na zajęciach
- ocena samodzielnie wykonanych projektów/ prac zaliczeniowych
- kolokwium
Ocena końcowa wyliczana jako średnia uzyskanych ocen; do 3,39 – dostateczny, 3,40-3,74 – dostateczny plus, 3,75-4,19 – dobry, 4,20-4,50 – dobry plus, powyżej 4,50 – bardzo dobry.
Sprawdzane efekty kształcenia:
Kolokwium – W1, U1, U2, U3, U4. Projekty – U1, U2, U3, U4, U5. Aktywność – K2, K3, K4
Literatura
Literatura podstawowa:
1. Meyer B. (red.), Obsługa ruchu turystycznego, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2008
2. Niezgoda A, Zmyślony P., Popyt turystyczny. Uwarunkowania i perspektywy rozwoju, Wyd. AE w Poznaniu, Poznań 2006.
3. Bosiacki S., Śniadek J. (red.), Metodyka i technika obsługi ruchu turystycznego, Wydawnictwo AWF im. E. Piaseckiego w Poznaniu, Poznań 2004.
4. Gołembski G. (red.) Vademecum Pilota Grup Turystycznych, Wyd. AE w Poznaniu, Poznań 2007
5. Gołembski G, Janicka H., Kierzyńska M., Manasterska T., Vademecum Pilota Grup Turystycznych. Materiały do ćwiczeń, Wyd. AE w Poznaniu, Poznań 2005.
6. Kruczek Z.; Walas B., Promocja i informacja turystyczna, Wydawnictwo Proksenia, Kraków 2004
7. Dobrzańska, B., Sitek, M., Mini leksykon dyplomatyczny. Wydawnictwo Wyższej Szkoły Gospodarki Euroregionalnej im. Alcide De Gasperi, 2011. http://www.stara2.wsge.edu.pl/files/ksiazka_leksykon.pdf.
8. Goleman D, Inteligencja emocjonalna, Wyd. Media Rodzina, Poznań 2013.
9. Ikanowicz C., Piekarski J. W., Protokół dyplomatyczny i dobre obyczaje. Szkoła Główna Handlowa-Oficyna Wydawnicza, Warszawa 2004.
10. Kozłowska D., Opis stanowiska pracy, Podlaska kultura fizyczna. Wychowanie fizyczne – Sport - Turystyka i Rekreacja, Kwartalnik naukowy Nr 3 (10), Supraśl, 2006, s. 22 – 26.
11. Kozłowska D., Ryszkowski W., Kompetencje formalno prawne pilotów wycieczek, Nr 3/2013, s. 18-34. http://www.turystykakulturowa.org/pdf/2013_03_02.pdf.
12. Kozłowska D., Ryszkowski W. 101 kompetencji pilota wycieczek, Difin, Warszawa 2011.
13. Kozłowska D. Zastosowanie wybranych modeli kompetencyjnych w doskonaleniu działalności turystycznej, Dział Wyd. i Publikacji WSWFiT, Białystok 2014, https://depot.ceon.pl/handle/123456789/6902.
14. Kozłowska D., Ryszkowski W., Kondracka K.., Kompetencje kulinarne pracowników gospodarstw agroturystycznych, [w:] (red.) Kozłowska D., Sobolewski K.L., Ruch a zdrowie. Monografia pod patronatem International Association of Sport Kinetics. Dział Wydawnictw i Publikacji Wyższej Szkoły Wychowania Fizycznego i Turystyki w Białymstoku, Białystok 2013, s. 54-62.
15. Kozłowska D., Ryszkowski W., Blaszko M., Kompetencje kadry zarządzającej w obiektach hotelarskich [w:] (red.) Kozłowska D., Sobolewski K.L., Ruch a zdrowie. Monografia pod patronatem International Association of Sport Kinetics. Dział Wydawnictw i Publikacji Wyższej Szkoły Wychowania Fizycznego i Turystyki w Białymstoku, Białystok 2013, s. 68-76.
16. Lieberman D.J., Postaw na swoim! Niech inni robią to co zechcesz, Wyd. Klub Dla Ciebie, Warszawa.
17. Marek R., Determinanty rozwoju polskich biur podróży w Internecie. Promotor, Warszawa 2015.
18. Rajs R., Komputerowe platformy rezerwacyjne w turystyce. Scientific Bulletin of Chełm, Section of Mathematics and Computer Science, 2008, 1: 260-261. http://kis.pwszchelm.pl/publikacje/VII/Rajs.pdf
19. Stoma, M., Modele i metody pomiaru jakości usług. Q&R Polska, 2012. http://www.qrpolska.pl/.
20. Tkaczyk, P., Zakamarki marki. Rzeczy o których mogłeś nie wiedzieć, zapomnieć, pominąć podczas budowania swojej marki. One Press, Helion 2011.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: