Organizacja przedsiębiorstwa turystycznego 2800-OPTTIR-3-S1
Tematyka wykładów obejmuje prezentację i wyjaśnienie następujących zagadnień:
- otoczenie przedsiębiorstwa turystycznego i jego elementy,
- typologia i podział przedsiębiorstw turystycznych,
- kształtowanie jakości w przedsiębiorstwie turystycznym,
- produkt turystyczny – kreowanie nowego produktu, elementy składowe produktu turystycznego, cykl życia produktu, promocja, dystrybucja, marketing
- strategie kalkulacji ceny produktu turystycznego,
- kształtowanie oferty turystycznej,
- strategie działania przedsiębiorstw turystycznych,
- przedsiębiorstwo turystyczne w systemie gospodarki rynkowej, zakładanie przedsiębiorstwa,
- wpływ rynku na funkcjonowanie przedsiębiorstw turystycznych,
- instrumenty ekonomiczne oddziałujące na przedsiębiorstwo.
Program ćwiczeń:
- podstawy tworzenia produktu turystycznego wraz z określeniem miejsca prowadzonej działalności;
- diagnoza stanu otoczenia prowadzonej działalności – charakterystyka przyrodnicza, charakterystyka kulturowa, potencjał lokalnej przedsiębiorczości i usług (baza komunikacyjna, noclegowa, gastronomiczna, uzupełniająca);
- analiza SWOT (mocne i słabe strony), perspektywy rozwoju (szanse i zagrożenia);
- koncepcja opracowania produktu, nazwa produktu , propozycja zagospodarowania, elementy produktu turystycznego, koncepcja budowy marki produktu, partnerzy (współpraca z innymi podmiotami), pakiety tematyczne bądź pobytowe, itd.;
- komercjalizacja produktu (wdrożenie) – propozycje i założenia promocji produktu, działania marketingowe, grupa docelowa odbiorców produktu, wizualizacja marki, logo, hasła promujące);
- strategia cenowa (kalkulacja);
- prezentacja stworzonego produktu turystycznego.
Całkowity nakład pracy studenta
Efekty uczenia się - wiedza
Efekty uczenia się - umiejętności
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne
Metody dydaktyczne
Metody dydaktyczne podające
- pogadanka
Metody dydaktyczne poszukujące
- ćwiczeniowa
- SWOT
- referatu
- projektu
Rodzaj przedmiotu
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza:
Student potrafi:
- zdefiniować przedsiębiorstwo turystyczne,
- opisać cechy rynku i wyjaśnić jego wpływ na funkcjonowanie przedsiębiorstwa turystycznego,
- sklasyfikować rodzaje przedsiębiorstw turystycznych,
- porównać zakres ich działalności,
Umiejętności:
Student potrafi:
- wykorzystać różne źródła informacji,
- wyciągać prawidłowe wnioski na podstawie danych źródłowych,
- przygotować opracowanie dotyczące wpływu otoczenia na działalność przedsiębiorstwa,
- zaplanować kierunek rozwoju przedsiębiorstwa,
- zmodyfikować jego działalność
Kompetencje społeczne:
Student:
- umie myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy, aby przygotować i zaplanować wprowadzenie nowego produktu turystycznego na rynek oraz przewidzieć rozwój przedsiębiorstwa turystycznego z uwzględnieniem przemian makro- i mikrootoczenia,
- rozumie potrzebę pogłębiania swej wiedzy,
- potrafi pracować w grupie
Kryteria oceniania
Metody oceniania.
Wykład - końcowe zaliczenie pisemne - kolokwium (test) –
Ćwiczenia - praca semestralna (projekt – opracowanie produktu turystycznego).
Kryteria oceniania – progi punktów (udział %) na ocenę:
Dostateczny - 51-60%
Dostateczny plus- 61-70%
Dobry - 71-80%
Dobry plus - 81-90%
Bardzo dobry - 91-100%
Projekt. Kryteria do oceny: pomysł (oryginalność)/koncepcja, realność (wdrożenie), spójność projektu, argumentacja, luki (bądź ich brak) w prezentacji, sposób przedstawienia (czytanie/mówienie), szczegółowość (kompleksowe przedstawienie/pobieżne/zdawkowe), strona wizualna.
5,0 – wykonanie wszystkich elementów projektu na bardzo dobrym poziomie; praca estetyczna, rzetelna, kompletna; opracowane wszystkie wymagane elementy, płynne referowanie (mówienie);
4,0 - wykonanie projektu na poziomie dobrym; praca estetyczna, rzetelna; opracowanie z drobnymi elementami do korekty, drobnymi brakami, drobne usterki w spójności projektu, argumentacji, referowanie wspierane czytaniem;
3,0 - wykonanie projektu na poziomie dostatecznym; opracowanie z ubytkami, brak niektórych elementów lub na przeciętnym poziomie, luki w argumentacji, pomysł mało oryginalny, o niewielkiej realności (możliwości wdrożenia), czytanie;
2,0 – poważne uchybienia w pracy, opracowanie nierzetelne, niesamodzielne, nie trzymające standardów estetycznych, merytorycznych, duże braki, brak spójności, logiki w argumentacji, praca nie związana z tematem.
Sprawdzane efekty kształcenia:
Test – W01, W02, W03, U01, K01;
Projekty – U01, U02, U03, K02;
Aktywność – K01, K02;
Praktyki zawodowe
nie dotyczy
Literatura
Zalecane lektury i materiały pomocnicze:
Bednarska M., Gołembski G., Markiewicz E., Olszewski M., 2007, Przedsiębiorstwo turystyczne. Ujęcie statyczne i dynamiczne. Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne, Warszawa.
Gołubowski L., Sobolewski K., 2006, Zarys ekonomiki turystyki z elementami gospodarki rynkowej, Dział Wydawnictw i Publikacji Wyższej Szkoły Wychowania Fizycznego i Turystyki w Supraślu.
Konieczna-Domańska A., 2007, Gospodarka turystyczna. Zagadnienia wybrane, Wyd. KANON, Warszawa.
Milian L., 2000, Przedsiębiorczość i przedsiębiorstwo turystyczne. Socjopsychologiczne uwarunkowania sukcesu, Wyd. Politechniki Częstochowskiej, Częstochowa.
Rapacz A., 1994, Przedsiębiorstwo turystyczne. Podstawy i zasady działania, Wyd. Naukowe PWN, Warszawa.
Rapacz A. (red.), 2007, Przedsiębiorstwo turystyczne, Centrum Doradztwa i i Informacji Difin, Warszawa.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: