Ekstremalne zdarzenia i katastrofy przyrodnicze 2800-OG-EZKP
W trakcie zajęć student pozna podział i definicje ekstremalnych zdarzeń przyrodniczych. Szczegółowo zostanie omówiona geneza i warunki występowania ekstremalnych zdarzeń przyrodniczych w kontekście naturalnych (endogenicznych i egzogenicznych przyczyn) oraz antropogenicznych. Koncepcja neokatastrofizmu i unuformitarianizmu w kształtowaniu krajobrazów Ziemi. Problem zjawisk ekstremalnych w ujęciu „clustering”.
Obszary ich najczęstszego występowania i skutki dla środowiska przyrodniczego oraz człowieka. Zaprezentowane zostaną największe katastrofy przyrodnicze w dziejach i ich konsekwencje dla ludzkości. Omówione zostaną metody badawcze oraz możliwości prognozowania i ograniczenia skutków tych zdarzeń, ich monitoring., Działalność instytucji zarządzania kryzysowego w Polsce i na świecie.
Szczegółowa tematyka wykładów:
1. Wstęp, definicje i podział ekstremalnych zdarzeń przyrodniczych, metody badań
2. Ekstremalna temperatura powietrza, fale upałów, fale mrozów, przymrozki
3. Ekstremalne opady atmosferyczne, gradobicia
4. Susze i pożary.
5. Huraganowe wiatry: huragany, wiatry lokalne: feny, bora i inne wiatry katabatyczne
6. Cyklony tropikalne, burze, trąby powietrzne, trąby wodne
7. Ekstremalne zjawiska pogodowe na świecie i w Polsce i ich Wpływ ekstremalnych zjawisk pogodowych na historię ludzkości.
8. Geneza i warunki występowania ekstremalnych zdarzeń przyrodniczych w kontekście naturalnych (endogenicznych i egzogenicznych przyczyn) oraz antropogenicznych.
9. Koncepcja neokatastrofizmu i unuformitarianizmu w kształtowaniu krajobrazów Ziemi.
10. Problem zjawisk ekstremalnych w ujęciu „clustering”.
11-12. Obszary najczęstszego występowania zdarzeń ekstremalnych i ich skutki dla środowiska przyrodniczego oraz człowieka.
13-14. Przykłady największych katastrof w dziejach Ziemi ich przyrodnicze i antropogeniczne konsekwencje.
15. Metody badawcze oraz możliwości monitorowania i prognozowania zdarzeń ekstremalnych. Zaliczenie
Całkowity nakład pracy studenta
Efekty uczenia się - wiedza
Efekty uczenia się - umiejętności
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne
Metody dydaktyczne
Metody dydaktyczne eksponujące
Metody dydaktyczne podające
- pogadanka
- wykład problemowy
Metody dydaktyczne poszukujące
Rodzaj przedmiotu
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
Kryteria oceniania
Test wyboru sprawdzający znajomość ekstremalnych zdarzeń przyrodniczych - P1A_W01, P1A_W02, P1A_W08, P1A_W09, P1A_U02, P1A_U03, P1A_U07, P1A_K01, P1A_K06, P1A_K07
Kryteria ocen:
<50% - ndst, 50-60% - dst, 60-70% - dst+, 70-80% - db, 80-90% - db+, >90% - bdb
Praktyki zawodowe
Nie dotyczy
Literatura
Ahrens C.D., Samson P., 2011, Extreme weather & climate, Brookc/Cole Cengage Learning, USA, ss. 508.
Buckley B., Hopkins E.J., Whitaker R., 2007, Pogoda, Carta blanca, Warszawa, ss. 303.Bułat W., 1978, Zjawiska optyczne w przyrodzie, WSiP, Warszawa, ss. 144.
Cerveny R., 2008, Wielkie katastrofy i anomalie klimatyczne w dziejach, Bellona, ss. 285.
Lorenc H. (red.), 2005, Atlas Klimatu Polski, IMGW, Warszawa
Tamulewicz J., 1997, Pogoda i klimat Ziemi. Wielka Encyklopedia Geografii Świata, t. 5., Wydawnictwo Kurpisz , Poznań.
Klimaszewski M., Geomorfologia, PWN, Warszawa 1978,
Galon R., Formy powierzchni Ziemi, Wyd. Szkolne i Pedagogiczne,
Dadlez R. W, Jaroszewski W., , Tektonika, Wyd. Naukowe PWN, Warszawa 1994
Książkiewicz M., Geologia dynamiczna, Wyd. Geol., Warszawa 1979
Migoń P., Geomorfologia, Wyd. Naukowe PWN, Warszawa 2006
Tjeerd, van Andel H., Nowe spojrzenie na starą planetę, wyd. 2, Wyd. naukowe PWN, Warszawa 2010
Allen P, A., Procesy kształtujące powierzchnię Ziemi, Wyd. Naukowe PWN, Warszawa 2000
Sten M. Stanley, Historia Ziemi, Wyd. Naukowe PWN, Warszawa 2002
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: