Marketing usług turystycznych i rekreacyjnych 2800-MUTRTIR-2-S1
Istota, cele, funkcje marketingu, koncepcje marketingowe. Marketing MIX. Nośniki reklamy i kanały dystrybucji. Segmentacja rynku turystycznego – grupy docelowe. Preferencje i motywy wyboru oferty turystycznej. Produkt turystyczny i cykl życia produktu. Pakiety usług. Przykłady z praktyki produktu turystycznego, rekreacyjnego i biznesu spotkań. Planowanie marketingowe, analiza SWOT, podstawy biznes planu marketingowego. Marka w turystyce, budowanie marki i strategie komunikacji marki. Logo w turystyce. Biznes spotkań w turystyce. Marketing produktów sieciowych. Jakość usług w turystyce. Narzędzia monitorowania usług. Kryteria oceny działań marketingowych. Strategia zarządzania marketingiem w turystyce i rekreacji. Zarządzanie produktem. Zarządzanie dystrybucją/ sprzedażą. Zarządzanie ceną. Strategia promocji. Zarządzanie kadrami w turystyce i rekreacji. Badania rynkowe i marketingowe.
Wykłady:
1. Koncepcje marketingu usług, funkcje marketingu.
2. Marketing MIX (4P, 4C, 5P, 7P). Produkt, cena, dystrybucja, promocja.
3. Nośniki reklamy, kanały dystrybucji, sprzedaż bezpośrednia.
4. Segmentacja rynku.
5. Motywy wyboru oferty, preferencje i potrzeby turystyczne.
6. Produkt turystyczny podstawowy, rozszerzony , potencjalny. Cykl życia produktu.
7. Zarządzanie marketingowe: podstawy planowania i planowanie marketingowe, wyznaczanie misji i celów przedsiębiorstwa, analiza SWOT.
8. Podstawy biznes planu marketingowego.
9. Strategia komunikacji marki. Relacja klient – marka.
Kategoria zadowolenia i satysfakcji.
10. Wybrane kryteria ocen działań marketingowych. Narzędzia monitorowania usług.
11. Jakość w usługach turystycznych.
12. Badania rynkowe i badania marketingowe.
Ćwiczenia:
1. Określanie preferencji turystycznych wybranej grupy odbiorców – prezentacja preferencji.
2. Projekt produktu rekreacyjnego w terenie – ścieżki zdrowia, siłowni na wolnym powietrzu
3. Projektowanie i analiza nazwy logo produktu rekreacyjnego.
4. Samoocena własnych działań. Opis mocnych i słabych stron prezentacji bezpośredniej.
5. Projekt wybranej imprezy biznesu spotkań w oparciu o plany krótkoterminowe i regulaminy.
6. Jakość zaplanowanej imprezy. Plan działań marketingowych konferencji.
7. Analiza imprezy w oparciu o marketing 4P i 4C.
8. Pakiet usług turystycznych.
Całkowity nakład pracy studenta
Efekty uczenia się - wiedza
Efekty uczenia się - umiejętności
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne
Metody dydaktyczne
Metody dydaktyczne podające
- opis
- wykład informacyjny (konwencjonalny)
Metody dydaktyczne poszukujące
- ćwiczeniowa
- projektu
- SWOT
- giełda pomysłów
Rodzaj przedmiotu
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
Kryteria oceniania
Ćwiczenia:
Zaliczenie przedmiotu odbywa się na podstawie aktywności studenta na zajęciach oraz projektu – jaki będzie przygotowywał.
Wykład:
Egzamin przeprowadzony będzie w formie pisemnej - test z odpowiedziami jednokrotnego i wielokrotnego wyboru, uzupełnianiem brakujących elementów, pytaniami otwartymi.
Wymagany próg na ocenę dostateczną - 51-60%, 61-70% - dostateczny plus, 71-80% - dobry, 81-90% - dobry plus, 91-100% - bardzo dobry.
Praktyki zawodowe
Nie dotyczy
Literatura
1. Altkorn J., Marketing w turystyce, Wyd. Naukowe PWN, Warszawa 2000.
2. Altkorn, J., Wizualizacja firm, Instytut Marketingu. Kraków 1999.
3. Berbeka, J., Borodako, K., Rudnicki, M., 2015, Postrzeganie innowacji w branży spotkań przez przedstawicieli krakowskich PCO. Zeszyty Naukowe Uczelni Vistula, (40/2015 Turystyka. Marketing miejsc-teraźniejszość czy przyszłość?), Warszawa, s. 5-17. http://yadda.icm.edu.pl/yadda/element/bwmeta1.element.desklight-1359cc67-90fd-4447-aeec-000a82f6cd49.
4. Bosiacki S., Sikora J., Podstawy marketingu w turystyce i rekreacji, AWF, Poznań 1999.
5. Briggs S., Marketing w turystyce, Wyd. PWN, Warszawa 2003.
6. Dziadkowiec, J., Wybrane metody badania i oceny jakości usług. Zeszyty Naukowe/Akademia Ekonomiczna w Krakowie, (717), 2006, s. 23-35.
7. Dziadkowiec J, Wyznaczniki jakości usług na przykładzie biura podróży, [w:] (red.) Żuchowski J., Towaroznawstwo wobec integracji z Unią Europejską, Politechnika Radomska, Radom 2004.
8. Herman, K., Szromek, A., Naramski, M., Sprawność wykorzystania narzędzi komunikacji e-mailowej w sprzedaży produktu turystycznego, Zeszyty Naukowe, Organizacja i Zarządzanie/Politechnika Śląska, 2014.
9. Kaczmarek J., Stasiak A., Włodarczyk B., Produkt turystyczny, PWN, Warszawa 2005.
10. Kotler P., Marketing: analiza, planowanie, wdrażanie i kontrola. Ed. Marek Belka. Gebethner i Ska, 1994.
11. Kozłowska D., Ryszkowski W. Organizacja konferencji naukowo-praktycznych (KSOW, PO Ryby 2007-2014) [w:] D. Kozłowska, L. Kozłowski (red.) Innowacyjne działania i gospodarstwa na obszarach wiejskich, Toruń 2015.
12. Kozłowska D., Ryszkowski W., Kategoria zadowolenia jako kryterium oceny konferencji [w:] D. Kozłowska, L. Kozłowski (red.) Innowacyjne działania i gospodarstwa na obszarach wiejskich, Toruń 2015.
13. Kozłowska D., Ryszkowski W., 101 kompetencji pilota wycieczek, Difin, Warszawa, 2011.
14. Panasiuk A., Marketing usług turystycznych, WN PWN, Warszawa 2005.
15. Pomaskow J., Public Relations w budowaniu siły marki, Acta Universitatis Nicolai Copernici Zarządzanie 41 (2014): 105-115. http://apcz.pl/czasopisma/index.php/AUNC_ZARZ/article/view/AUNC_ZARZ.2014.007/5146
16. Ryszkowski W., Kozłowska D., Matusiak J., Regulamin jako plan imprezy sportowej. Materiały z Międzynarodowej Konferencji Naukowo Praktycznej Innowacyjne działania i gospodarstwa na obszarach wiejskich, Koryciny, 12-13 czerwca 2015.
17. Ryszkowski W., Prakseologiczne oceny i dyrektywy sprawnego działania, [w:] (red.) Jaworski Z., Materiały do zajęć z organizacji i zarządzania w akademiach wychowania fizycznego, AWF, Warszawa, 1988.
18. Ryszkowski W., Biznes plan widowiska sportowego, [w:] (red.) Ryba B., Planowanie przedsięwzięć sportowych, Polska Korporacja Menedżerów Sportu, Warszawa 1998, s. 35 – 62, oraz (Ryszkowski W., Biznes plan marketingowy. Materiały dla studentów kierunku WF i TiR).
19. Seweryn R., 2006, Zachowania uczestników turystyki kongresowej (na podstawie wyników badań ruchu turystycznego w Krakowie). Zeszyty Naukowe Nr 704, Akademia Ekonomiczna w Krakowie, Kraków, s. 37-55. http://bazekon.icm.edu.pl/bazekon/element/bwmeta1.element.ekon-element-000110777771.
20. Stoma M., Modele i metody pomiaru jakości usług, Wyd. II elektroniczne, Wydawca: Q&R Polska Sp. z o.o., Lublin, 2012. www.qrpolska.pl
21. Tkaczyk P. Zakamarki marki. Rzeczy o których mogłeś nie wiedzieć, zapomnieć, pominąć podczas budowania swojej marki. One Press, Helion, 2011.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: