Międzynarodowy rynek usług turystycznych 2800-MRUTTIR-2-S1
1. Podstawowa terminologia związana z międzynarodowym rynkiem turystycznym (rynek recepcji i emisji turystycznej) wg terminologii Światowej Organizacji Turystyki.
2. Międzynarodowa podaż turystyczna, cechy, współczesne tendencje, idealne dobra turystyczne. Czynniki wpływające na międzynarodowy popyt turystyczny. Mierniki i struktura popytu turystycznego. Podmioty turystyczne kształtujące podażową stronę rynku.
3. Międzynarodowe organizacje turystyczne.
4. Międzynarodowy ruch turystyczny. Kraje świata przyjmujące najwięcej turystów zagranicznych
5. Międzynarodowe rynki turystyczne. Europa na światowym rynku turystycznym
6. Polityka turystyczna w Unii Europejskiej, turystyka międzynarodowa w Polsce: wpływ turystyki na PKB.
7. Orientacje i strategie rynkowe. Podstawowe rodzaje strategii marketingowych przedsiębiorstw turystycznych.
Program zajęć terenowych
1 dzień
przejazd do Berlina: ok. 7.00-14.00
ok. 10.00-11.30 - wprowadzenie do zajęć
ok. 14.00- zameldowanie w hotelu
16-17.30 - realizacja zadania w terenie
2 dzień
9.00-17.00 - realizacja zadania - Międzynarodowe Targi Turystyczne ITB Berlin
3 dzień
8.00-11.00 - zwiedzanie Reichstag
ok. 12.00-15.00 - opracowanie materiałów, dyskusja
11.00-18.00 - powrót
Cena: 55 Euro - bilet na targi oraz ok. 100 Euro - nocleg ze śniadaniem
Całkowity nakład pracy studenta
Efekty uczenia się - wiedza
Efekty uczenia się - umiejętności
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne
Metody dydaktyczne eksponujące
- symulacyjna (gier symulacyjnych)
- wystawa
Metody dydaktyczne podające
- pogadanka
- wykład problemowy
- wykład informacyjny (konwencjonalny)
Metody dydaktyczne poszukujące
- okrągłego stołu
- klasyczna metoda problemowa
- pomiaru w terenie
Rodzaj przedmiotu
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
Kryteria oceniania
Zaliczenie przedmiotu z ćwiczeń odbywa się na podstawie aktywności studenta na zajęciach oraz oceny z zadania zaliczeniowego.
Zaliczenie zajęć terenowych odbywa się na podstawie udziału w wyjeździe do Berlina na ITB- Międzynarodowe Targi Turystyczne oraz przedstawienia prac zaliczeniowych.
Literatura
Panasiuk A., Ekonomika turystyki, PWN, Warszawa 2011.
Kurek W. (red.), Turystyka, PWN, Warszawa 2008.
Tauber R. D., Turystyka międzynarodowa – elementy wpływające na zmiany kultury organizacyjnej wybranych przedsiębiorstw turystycznych, Wydawnictwo WSHIG, Lwów-Poznań 2006.
Helnarska K. J., Międzynarodowy ruch turystyczny w Unii Europejskiej, Wydawnictwo Adam Marszałek, Toruń 2004.
Łazarek R., Ekonomika turystyki. Wybrane zagadnienia, Warszawa 2004.
Alejziak W., Marciniec T., Międzynarodowe organizacje turystyczne, Wydawnictwo ALBIS, Kraków 2003.
Literatura uzupełniająca:
Gaworecki Wł. Turystyka, PWE, Warszawa 2003
Gołembski G. Rozwój usług turystycznych u progu XXI wieku, AE, Poznań, 2002.
Gołembski G. /red/ Kompendium wiedzy o turystyce, PWN, Poznań, 2010.
Marciszewska B.: Produkt turystyczny a ekonomia doświadczeń, Wyd. C. H. Beck, Warszawa 2010.
Chudoba M.: Marketing w turystyce, Wyd. CeDeWu, Warszawa 2010.
Marketing usług turystycznych. Pod red. D. Dudkiewicz, Wyd. 2 AlmaMer Wyższa Szkoła Ekonomiczna, Warszawa 2009.
Kaczmarek J., Stasiak A.W.: Produkt turystyczny, Wyd. PWE, Warszawa 2010.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: