Miejscowy plan zagospodarowania przestrzennego 2800-MPZP-GP-3-S1
Wykłady:
Rola miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego w rozwoju jednostek terytorialnych - zagadnienia i pojęcia ogólne, wprowadzenie, plan miejscowy a studium uwarunkowań.
System hierarchicznego planowania w Polsce, samorząd terytorialny - rola w procesie planistycznym.
Procedura formalno-legislacyjna sporządzania miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego - tryb sporządzania planu.
Ład przestrzenny - miejscowy plan zagospodarowania przestrzennego jako narzędzie kształtowania ładu przestrzennego.
Partycypacja społeczna i konsultacje w procesie planistycznym.
Procedura opracowania miejscowego planu - wytyczne projektowe, drogi - typy rodzaje, strona techniczna planu, oznaczenia graficzne, symbole, nazwy dotyczące przeznaczenia terenów (podział funkcjonalny) - wytyczne ministerialne dot. zakresu projektu.
Podstawowe terminy związane z mpzp - linie zabudowy, granica opracowania, wypis i wyrys z planu.
Zakres MPZP. Tryb wydawania pozwoleń - MPZP oraz tryb administracyjny - decyzje o warunkach zabudowy oraz ustalenia lokalizacji inwestycji celu publicznego.
Prognoza skutków finansowych oraz prawnych uchwalenia mpzp.
Podstawowe zagadnienia z zakresu ewiedncji gruntów i budynków - treść mapy zasadniczej i mapy ewidencyjnej. Podstawy gospodarki nieruchomościami.
Opracowania środowiskowe w procesie planistycznym - opracowanie ekofizjograficzne na potrzeby mpzp, prognoza oddziaływania na środowisko, audyt krajobrazowy.
Przykładowe rozwiązania - case study.
Ćwiczenia:
1. Sporządzanie analiz na potrzeby przygotowania materiału do opracowania projektu planu miejscowego wybranego fragmentu przestrzeni - inwentaryzacja przestrzeni, opracowanie wskaźników urbanistyczych, analizy zapisów Studium uwarunkowań oraz planów miejscowych;
2. Sporządzenie projektu miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego dla wybranego obszaru - projekt techniczny oraz część opisowa (karty terenu).
Całkowity nakład pracy studenta
Efekty uczenia się - wiedza
Efekty uczenia się - umiejętności
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne
Metody dydaktyczne
Metody dydaktyczne podające
- opis
- wykład problemowy
Metody dydaktyczne poszukujące
- projektu
- giełda pomysłów
- studium przypadku
- pomiaru w terenie
Metody dydaktyczne w kształceniu online
- metody oparte na współpracy
- metody służące prezentacji treści
Rodzaj przedmiotu
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2022/23Z: | W cyklu 2024/25Z: | W cyklu 2023/24Z: |
Kryteria oceniania
Zaliczenie z wykładów: egzamin w formie opisu i testu.
Zaliczenie z laboratorium: poprawne wykonanie zadań, analiz oraz koncepcji projektu miejscowego planu zagospodarowania przestrzenego; obecność na zajęciach oraz aktywność.
Kryteria oceniania.
Egzamin - progi punktów(%) na zaliczenie:
91% punktów i więcej – 5,0
81-90% - 4,5
71-80% - 4,0
61-70% - 3,5
51-60% - 3,0
50% i poniżej – 2,0
Ocena z laboratorium - podstawowym kryterium oceny jest dokładność wykonania projektu i zadań; poprawność merytoryczna, techniczna i wizualno-estetyczna - zgodna z wytycznymi:
5,0 – wykonanie wszystkich elementów projektu na bardzo dobrym poziomie - nie wykazujący cech niedopracowania pod względem wytycznych technicznych i projektowych; poprawny merytorycznie - zgodnie z zasadami sztuki planistycznej, wyróżniający się pomysłem i sposobem opracowania; strona techniczna oraz estetyczno-wizualna na b.dobrym poziomie; dopracowane wszystkie wymagane elementy graficzno-opisowe; poprawnie wykonane zadania/analizy;
4,0 – projekt z drobnymi błędami merytorycznymi, wizualno-estetycznymi i/lub technicznymi - wykazujący nieznaczne uchybienia względem wytycznych technicznych i projektowych; opracowanie wykazujące się drobnymi brakami, uchybieniami, niedociągnięciami lub elementami wymagającymi korekty; zadania/analizy z drobnymi błędami;
3,0 – projekt ze znaczącymi błędami merytorycznymi, wizualno-estetycznymi i/lub technicznymi - wykazujący istotne uchybienia względem wytycznych technicznych i projektowych; opracowanie z istotnymi brakami, niedopracowaniem wymaganych elementów graficzno-opisowych; zadania/analizy ze znaczącymi błędami;
2,0 – projekt z rażącymi błędami merytorycznymi, wizualno-estetycznymi i/lub technicznymi; opracowanie nierzetelne, nie trzymające wymogów i wytyczych pracy projektowej; duże uchybienia lub braki w części graficzno-opisowej; zadania/analizy wykazujące rażące błędy.
Sprawdzane efekty kształcenia:
Test – W1, W2, W3, U2, U3,
Projekty – U1, U2, U3,
Aktywność – K1, K2,
Literatura
Literatura obowiązkowa:
obowiązujące akty prawne
Cymerman R. , 2017, Podstawy planowania przestrzennego i projektowania urbanistycznego, wydanie czwarte poprawione i uzupełnione, Olsztyn,
Domański R., 2002, Gospodarka przestrzenna, PWN, Warszawa
Kwaśnik P. , 2011, Plan miejscowy w systemie zagospodarowania przestrzennego, Warszawa,
Nowakowski ., 2013, Sto lat planowania przestrzeni polskich miast, Warszawa
Parysek J. J., 2007, Wprowadzenie do gospodarki przestrzennej, Wydawnictwo Naukowe UAM, Poznań,
Pawłowska K. (red.), 2001, Architektura krajobrazu a planowanie przestrzenne, PK, Kraków,
Jałowiecki B., 2003, Ład przestrzenny, ład społeczny, [w:] Ślęzak T., Zioło Z., (red.) Społeczno-gospodarcze i przyrodnicze aspekty ładu przestrzennego, Biuletyn KPZK PAN, nr 205, Warszawa, s. 45-54.
Literatura uzupełniająca:
Dziedzic-Bukowska J. , Jaworski J. , Sosnowski P., 2016, Leksykon prawa budowlanego, planowania przestrzennego, gospodarki nieruchomościami, Warszawa,
Magazyny i czasopisma dotyczące architektury i urbanistyki.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: