Meteorologia i klimatologia stosowana
2800-MKLS-G-1-S2
Przedmiot badań meteorologii i klimatologii stosowanej. Biometeorologia i bioklimatologia. Agrometeorologia i fenologia. Wpływ pogody na komunikację i transport: powietrzny, wodny i lądowy. Pogoda a turystyka i sport. Synoptyka. Klimat miasta. Zanieczyszczenia powietrza. Meteorologia zanieczyszczeń. Pogoda a ogrzewnictwo i energetyka. Wykorzystanie zasobów klimatu, energia odnawialna. Klimat a architektura, budownictwo i planowanie przestrzenne.
Całkowity nakład pracy studenta
Godziny realizowane z udziałem nauczycieli ( 50 godz.):
- udział w wykładach - 15
- udział w ćwiczeniach - 30
- udział w konsultacjach - 5
Czas poświęcony na pracę indywidualną studenta (50 godz.):
- opracowanie prac w ramach ćwiczeń - 22
- przygotowanie i uczestnictwo w procesie oceniania - 23
- praca własna nad studiowaniem literatury - 5
Łącznie: 100 godz. (4 ECTS)
Efekty uczenia się - wiedza
W1: Interpretuje zjawiska i procesy zachodzące w atmosferze na podstawie danych empirycznych zarówno w badaniach jak i w działaniach praktycznych związanych z wpływem pogody na człowieka i gospodarkę_K_W02
W2: ma pogłębioną wiedzę z zakresu nauk geograficznych, zna miejsce meteorologii i klimatologii w systemie nauk i jej relację do innych dyscyplin naukowych K_W03;
W3: ma pogłębioną wiedze w zakresie aktualnie dyskutowanych w literaturze problemów w zakresie meteorologii stosowanej K_W04
W4: ma pogłębioną wiedzę dotyczącą metodologii i kierunków badań w meteorologii stosowanej ich planowania oraz wykorzystania nowoczesnych technik i narzędzi badawczych K_W05, K_W06
W5: zna możliwości korzystania z wiedzy praktycznej z zakresu meteorologii i klimatologii w tworzeniu i rozwoju form indywidualnej przedsiębiorczości oraz ma wiedzę na temat sposobów pozyskiwania funduszy na realizację projektów naukowych i aplikacyjnych szczególnie w meteorologii w kontekście jej wpływu na człowieka i gospodarkę - K_W10
W6: ma pogłębioną wiedzę z zakresu nauk przyrodniczych i pokrewnych meteorologii i klimatologii oraz głównych nurtów filozoficznych lub socjologii – K_W11
Efekty uczenia się - umiejętności
U01: stosuje zaawansowane techniki i narzędzia badawcze w zakresie pozyskiwania danych na temat praktycznego wykorzystania meteorologii K_U01
U2: planuje i wykonuje ekspertyzy dotyczące wpływu warunków meteorologicznych na człowieka i gospodarkę- K_U04
U3: zbiera, porządkuje, interpretuje i wizualizuje dane przestrzenne dotyczące stanu atmosfery oraz formułuje na ich podstawie wnioski, bada relacje między nimi wykorzystując narzędzia systemów informacji geograficznej, K_U05, K_U06, K_U07
U4: potrafi prawidłowo interpretować i wyjaśniać zjawiska zachodzące w atmosferze, analizować ich przyczyny i przebieg, formułować uzasadnione wnioski K_U08
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne
K1: rozumie potrzebę stałej aktualizacji wiedzy z zakresu nauk o atmosferze i zna jej praktyczne zastosowania, potrafi inspirować i organizować proces uczenia się innych osób, W_K01
K2: rozumie potrzebę systematycznego studiowania literatury fachowej i popularnonaukowej w celu poszerzania i pogłębiania wiedzy z zakresu meteorologii stosowanej W_K05
K3: ma świadomość znaczenia nowoczesnych technologii i technik badawczych w rozwoju meteorologii i klimatologii stosowanej oraz znaczenia tych technologii dla zrównoważonego rozwoju społeczeństwa i gospodarki – K_K07, K_K08
Metody dydaktyczne
Wykłady:
wykład informacyjny i problemowy, pokaz.
Ćwiczenia:
Metoda ćwiczeniowa, prezentacja, metoda problemowa.
Metody dydaktyczne eksponujące
- pokaz
Metody dydaktyczne podające
- wykład informacyjny (konwencjonalny)
- wykład problemowy
Metody dydaktyczne poszukujące
- klasyczna metoda problemowa
- referatu
- ćwiczeniowa
Rodzaj przedmiotu
przedmiot fakultatywny
Wymagania wstępne
Podstawowa wiedza z zakresu meteorologii i klimatologii. Znajomość procesów i zjawisk zachodzących w środowisku geograficznym.
Koordynatorzy przedmiotu
Kryteria oceniania
Metody oceniania:
Wykład – kolokwium zaliczeniowe: K_W02, K_W03, K_W04, K_W11, K_U08, W_K01
Ćwiczenia – przygotowanie opracowań pisemnych na wybrane tematy, przygotowanie i zreferowanie prezentacji: K_W02, K_W04, K_W05, K_W06, K_W10, K_U01, K_U04, K_U05, K_U06, K_U07, W_K05, K_K07, K_K08
Kryteria oceniania:
Wykład: zaliczenie pisemne na ocenę
ndst – do 50%
dst - 51-60%
dst plus – 61-70%
db – 71-80%
db plus – 81-90%
bdb – 91-100%
Ćwiczenia: np. zaliczenie na ocenę na podstawie przygotowanych opracowań, Oceny w skali 2-5.
Praktyki zawodowe
Literatura
1. Bac S., Koźmiński C., Rojek M., 1998, Agrometeorologia, PWN, Warszawa;
2. Błażejczyk K., Kunert A., 2011, Bioklimatyczne uwarunkowania rekreacji i turystyki w Polsce, Wyd. IGiPZ PAN, Monografie 13, Warszawa;
3. Durschmied E., 2001, Jak pogoda zmieniała losy wojen i świata, Amber, Warszawa;
4. Fortuniak, K., 2003, Miejska wyspa ciepła. Podstawy energetyczne, studia eksperymentalne, modele numeryczne i statystyczne. Łódź, Wyd. UŁ.
5. Kędziora A., 1995, Podstawy agrometeorologii, PWRiL Poznań.
6. Kozłowska-Szczęsna T., Błażejczyk K., Krawczyk B., 1997, Bioklimatologia człowieka, PAN IGiPZ Monografie 1,Warszawa;
7. Kuchcik M., Błażejczyk K., Szmyd J., Milewski P., Błażejczyk A., Baranowski J., 2013, Potencjał leczniczy klimatu Polski, Wydawnictwo Sedno i IGiPZ PAN, Warszawa.
8. Lewińska J., 2000, Klimat miasta – zasoby, zagrożenia, kształtowanie, Kraków.
9. Liszewski S., 2012, Geografia urbanistyczna, Wyd. Naukowe PWN, Warszawa;
10. Lorenc H. (red.), 2005, Atlas klimatu Polski, IMGW, Warszawa.
11. Łykowski B., 1999, Podstawy klimatologii stosowanej, SGGW, Warszawa;
12. Olszewski K., 1995, Meteorologia zanieczyszczeń - wybrane zagadnienia. WUW, Warszawa.
13. Radomski C., 1987, Agrometeorologia, PWN, Warszawa;
14. Twarowski M., 1970, Słońce w architekturze, Arkady, Warszawa.
15. Woś A., 2010, Klimat Polski w drugiej połowie XX wieku, Wydawnictwo Naukowe UAM, Poznań.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i
terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: