Metody fotogrametryczne w analizie powierzchni terenu 2800-MFAN-GI-2-S2
Zasadniczym celem przedmiotu jest prezentacja i wskazanie możliwości wykorzystania specjalistycznego oprogramowania do modelowania 3D i fotogrametrii, z wykorzystaniem technikach uczenia maszynowego w celu przetwarzania i analizy danych przestrzennych na wybranych przykładach przedpoli współczesnych lodowców.
Przedmiot umożliwia poznanie i opanowanie przez studentów praktycznych i uniwersalnych umiejętności z zakresu do modelowania 3D i fotogrametrii, służących do opracowania wysokorozdzielczych modeli rzeźby powierzchni terenu oraz obiektów pokrycia tego terenu:
a) umiejętności pozyskiwania danych przestrzennych z dostępnych źródeł danych oraz tworzenia własnych zasobów danych geoprzestrzennych;
b) tworzenie gęstej chmury punktów oraz Cyfrowych Modeli Wysokościowych o wysokiej rozdzialczości;
b) efektywnego przechowywania i zarządzania własnymi bazami danych;
c) zaawansowanego przetwarzania i analizowania danych przestrzennych w celu rozwiązania konkretnego problemu;
d) wizualizacji i prezentacji danych wysokościowych.
Zakres ćwiczeń laboratoryjnych:
a) praktyczna obsługa wybranego oprogramowania do modelowania 3D i fotogrametrii,
b) efektywne zarządzania bazami danych oraz tworzenie i edycja danych geoprzestrzennych
d) praca z rastrowymi źródłami danych wysokościowych
e) pozyskiwanie i przetwarzanie numerycznych modeli terenu
f) wizualizacja i prezentacja danych przestrzennych
g) projekty indywidualne
Zakres tematów zajęć:
1. Zastosowanie Agisoft MetashapeProfessional w analizie powierzchni terenu. Wstępne przygotowanie projektu.
2. Wyrównanie fotografii i opracowanie rzadkiej chmury punktów.
3. Poprawa danych i redukcja błędów.
4. Opracowanie gęstej chmury punktów i utworzenie cyfrowego modelu powierzchni terenu.
Całkowity nakład pracy studenta
Efekty uczenia się - wiedza
Efekty uczenia się - umiejętności
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne
Metody dydaktyczne
Metody dydaktyczne poszukujące
- panelowa
- projektu
- okrągłego stołu
- laboratoryjna
Rodzaj przedmiotu
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
Kryteria oceniania
Zaliczenie na ocenę na podstawie wykonanych projektów indywidualnych,
Praca na zajęciach
Praktyki zawodowe
nie dotyczy
Literatura
Bielecka E., 2006. Systemy informacji geograficznej – teoria i zastosowanie, Wydawnictwo PJWSTK, Warszawa.
DeMers M., 2002, GIS modeling in raster, John Wiley & Sons, Inc.
Kunz M., (red.), 2007, Systemy informacji geograficznej w praktyce (studium zastosowań), Wyd. UMK, Toruń.
Kraak M.J., Ormeling F., 1998, Kartografia – wizualizacja danych przestrzennych, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.
Ewertowski MW, Tomczyk AM, Evans DJA, David H. Roberts DH, Ewertowski W., 2019, Operational Framework for Rapid, Very-high Resolution Mapping of Glacial Geomorphology Using Low-cost Unmanned Aerial Vehicles and Structure-from-Motion Approach. Remote Sens. 2019, 11, 65;
Evans, D. J. A., Ewertowski, M. E., & Orton, C. C. (2016). Fláajökull (north lobe), Iceland: active temperate piedmont lobe glacial landsystem, Journal of Maps, 12(5), 777-789
Rippin, D., Pomfret, A., & King, N. (2015). High resolution mapping of supra-glacial drainage pathways reveals link between micro-channel drainage density, surface roughness and surface reflectance. Earth Surface Processes and Landforms, 40(10), 1279-1290
Urbański J., 2010, GIS w badaniach przyrodniczych, Wydawnictwo Uniwersytetu Gdańskiego
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: