Lasy Polski
2800-LPX-GiKS-3-S1
Podstawowe wiadomości o lasach Polski (lesistość, formy własności, skład gatunkowy i in.) z uwzględnieniem zróżnicowania regionalnego na tle nieożywionych elementów środowiska przyrodniczego. Porównanie głównych cech gospodarki leśnej prowadzonej w Polsce z innymi krajami. Zasady oraz techniki i metody prowadzenia gospodarki leśnej w nawiązaniu do głównych działów nauk leśnych (hodowla, ochrona, urządzanie i użytkowanie lasu). Podstawowe zagadnienia z zakresu ekologii i ochrony wybranych gatunków zwierząt leśnych.
Całkowity nakład pracy studenta
Godziny realizowane z udziałem nauczycieli (15 godz.):
- udział w wykładach 15
Czas poświęcony na pracę indywidualną studenta (15 godz.):
- czytanie literatury - 5
- przygotowanie do kolokwium - 10
Łącznie: 30 godz. (1 ECTS)
Efekty uczenia się - wiedza
W1: Ma pogłębioną wiedzę w zakresie prowadzenia gospodarki leśnej i funkcjonowania ekosystemów leśnych – K_W01; K_W02
W2: Zna podstawowe parametry ilościowe (skład gatunkowy, struktura własności itp.) charakteryzujące lasy w Polsce – K_W01, K_W03
W3: Charakteryzuje podstawowe wymagania ekologiczne najważniejszych gatunków lasotwórczych drzew w Polsce – K_W01; K_W03; K_W09
W4: Zna podstawowe zasady oraz techniki i metody prowadzenia gospodarki leśnej w Polsce – K_W02; K_W04; K_W09
W5: Posiada ogólną znajomość podstawowych działów nauk leśnych (hodowla, ochrona, urządzanie i użytkowanie lasu) – K_W02; K_W04; K_W09
Efekty uczenia się - umiejętności
U1: Potrafi omówić podstawowe zagadnienia z zakresu hodowli, ochrony, urządzania i użytkowana lasu – K_U07; K_U08
U2: Analizuje sposób prowadzenia gospodarki leśnej w poszczególnych kompleksach leśnych w Polsce – K_U01; KU02; K_U07; K_U08
U3: Potrafi wyjaśnić na przykładzie wilka rolę drapieżników w ekosystemie leśnym – K_U07; K_U08
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne
K1: zdobywa umiejętności logicznego myślenia, krytycznego wnioskowania, podejmowania inicjatyw badawczych, wyrabia zdolność i chęć do wzbogacania wiedzy geograficznej i jej aktualizacji – K_K01, K_K04;
K2: rozumie potrzebę dyskusji w oparciu o fakty – K_K01, K_K04,
K3: Ma świadomość potrzeby systematycznego aktualizowania wiedzy przyrodniczej w kontekście racjonalnego wykorzystania ekosystemów leśnych przez człowieka – K_K01; K_K06
Metody dydaktyczne
Metoda dydaktyczna podająca :
- wykład informacyjny (konwencjonalny)
Metody dydaktyczne podające
- wykład informacyjny (konwencjonalny)
Rodzaj przedmiotu
przedmiot fakultatywny
Wymagania wstępne
Podstawowa wiedza z zakresu nauk przyrodniczych.
Koordynatorzy przedmiotu
Kryteria oceniania
Metody oceniania:
- kolokwium pisemne - W1, W2, W3, W4, W5, U1, U2, U3
Kryteria oceniania:
Zaliczenie na ocenę na podstawie kolokwium pisemnego:
dst: 50-60%
dst plus: 61-70%
db: 71-80%
db plus: 81-90%
bdb: 91-100%
Praktyki zawodowe
Literatura
Klucze do rozpoznawania gatunków roślin i zwierząt leśnych, a także podręczniki i instrukcje z zakresu poszczególnych działów nauk leśnych, np.:
1. Puchalski T., Prusinkiewicz Z., 1990. Ekologiczne podstawy siedliskoznawstwa leśnego. PWRiL. Warszawa.
2. Szymański S., 2001. Ekologiczne podstawy hodowli lasu. PWRiL. Warszawa.
3. Tomanek J., 2008. Botanika leśna. PWRiL. Warszawa.
4. Instrukcja urządzania lasu. PGL LP, 2023.
5. Zasady hodowli lasu. PGL LP, 2023.
6. Siedliskowe podstawy hodowli lasu. ORW LP w Bedoniu, Warszawa 2004.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i
terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: