Komputerowe wspomaganie planowania przestrzennego- techniki prezentacji
2800-KWPP-GPG-2-S2
Przedmiot „Komputerowe wspomaganie planowania przestrzennego- techniki prezentacji” realizuje w sposób praktyczny treści w zakresie opracowywania plansz w planowaniu przestrzennym i urbanistyce. Głównym celem tego przedmiotu jest nabycie umiejętności praktycznych w zakresie wykorzystania narzędzi CAD do wizualizacji analiz przestrzennych, inwentaryzacji, koncepcji i projektów urbanistycznych oraz części graficznych opracowań planistycznych.
Całkowity nakład pracy studenta
Zajęcia wymagające bezpośredniego udziału nauczyciela:
Laboratoria i konsultacje - 45 h
Praca własna studenta:
- przygotowanie do laboratoriów, zapoznanie się z lit. przedmiotu, zebranie inf. i danych koniecznych do opracowanie projektu - 15 godz.
- samodzielne opracowanie projektu - 30 h
Łącznie ok 90 godzin, co odpowiada 3 ECTS, gdzie 1 ECTS to 25-30 h
Efekty uczenia się - wiedza
K_W01 ma rozszerzoną wiedzę o człowieku, kulturze, strukturach i instytucjach społecznych, prawie, ekonomii niezbędną do zrozumienia uwarunkowań społecznych, ekonomicznych oraz prawnych gospodarki przestrzennej;
K_W04 posiada pogłębioną wiedzę z zakresu architektury i urbanistyki, niezbędną do wykonywania zadań z zakresu planowania przestrzennego;
K_W07 ma zasób wiedzy niezbędny do użytkowania nowoczesnych narzędzi informatycznych; zna technologie geoinformacyjne, stosowane przy rozwiązywaniu problemów planowania i zagospodarowania przestrzennego;
Efekty uczenia się - umiejętności
K_U01 sprawnie pozyskuje wiedzę i dane z literatury, opracowań specjalistycznych, baz danych oraz innych źródeł;
K_U07 analizuje i holistycznie ocenia stan zagospodarowania przestrzennego, wykorzystując metody analityczne; posługuje się systemami normatywnymi w celu rozwiązywania zadań z zakresu planowania i zagospodarowania przestrzennego oraz geozarządzania; rozstrzyga dylematy i problemy przestrzenne, proponując w tym zakresie odpowiednie rozwiązania;
K_U15 potrafi pracować w zespole, współpracując ze specjalistami z różnych dziedzin;
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne
K_K03 jest gotowy do rozwiązywania konfliktów przestrzennych zgodnie z interesem społecznym i poszanowaniem środowiska oraz z zachowaniem zasad etyki zawodowej;
K_K04 potrafi myśleć i działać w sposób kreatywny i przedsiębiorczy, rozwija dorobek zawodowy i dba o etos zawodu;
K_K05 potrafi dokonać krytycznej oceny posiadanej wiedzy, a w przypadku trudności z samodzielnym rozwiązaniem problemu zasięga opinii ekspertów;
Metody dydaktyczne
Metody dydaktyczne podające:
- opis;
Metody dydaktyczne poszukujące:
- ćwiczeniowa,
- laboratoryjna,
- projektu
Metody dydaktyczne podające
- opis
Metody dydaktyczne poszukujące
- laboratoryjna
- ćwiczeniowa
- projektu
Metody dydaktyczne w kształceniu online
- metody odnoszące się do autentycznych lub fikcyjnych sytuacji
- metody integracyjne
- metody oparte na współpracy
- metody wymiany i dyskusji
- metody służące prezentacji treści
- metody rozwijające refleksyjne myślenie
Rodzaj przedmiotu
przedmiot obligatoryjny
Wymagania wstępne
• podstawowa wiedza o kulturze, człowieku, prawie, ekonomii, strukturach i instytucjach społecznych oraz zasadach ich funkcjonowania, niezbędna do rozumienia uwarunkowań społecznych, ekonomicznych i prawnych gospodarki przestrzennej;
• umiejętność pozyskiwania wiedzy oraz danych z literatury, baz danych oraz innych źródeł;
• umiejętność analizowania i interpretacji zachodzących w przestrzeni zjawisk przyrodniczych, społecznych, ekonomicznych, prawnych i kulturowych oraz pisemnego opracowania i zreferowania wybranych problemów z zakresu gospodarki przestrzennej, z wykorzystaniem języka naukowego;
• wiedza z zakresu architektury i urbanistyki, niezbędna do wykonywania zadań z zakresu planowania przestrzennego;
• przygotowanie od strony teoretycznej do analizy i tworzenia miejscowych planów zagospodarowania przestrzennego (MPZP), studiów uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego (SUiKZP) oraz podejmowania decyzji o warunkach zabudowy (WZ); znajomość podstaw prawnych miejscowego planowania przestrzennego oraz związanych z nimi procedur administracyjnych;
• - umiejętność przygotowania projektu zagospodarowania przestrzennego, fragmentu przestrzeni, Miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego oraz Studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego;
• umiejętność przeprowadzenia analizy i dokonania oceny stanu zagospodarowania przestrzennego, z wykorzystaniem metod analitycznych oraz inżynierskich, umiejętność posługiwania się systemami normatywnymi w celu rozwiązywania zadań z zakresu planowania i zagospodarowania przestrzennego oraz rozstrzygania dylematów i problemów przestrzennych i proponowania w tym zakresie odpowiednich rozwiązań;
• umiejętność pracy w zespole oraz współpracy ze specjalistami z innych dziedzin;
• wiedza kartograficzna i geodezyjna na temat sposobów pozyskiwania, przetwarzania i wizualizacji danych przestrzennych, metod analizy struktur i procesów zachodzących w środowisku przyrodniczym oraz społeczno-gospodarczym;
• wiedza niezbędna do użytkowania nowoczesnych narzędzi informatycznych; znajomość technologii geoinformacyjnych, stosowanych przy rozwiązywaniu problemów planowania i zagospodarowania przestrzennego;
• umiejętność posługiwania się systemami GIS; stosowania podstawowych metod analizy przestrzennej oraz algorytmów i technik informatycznych do opisu zjawisk i analizy danych; umiejętność wykonania map numerycznych na potrzeby gospodarki przestrzennej;
• - znajomość metod analizy zjawisk społeczno -gospodarczych oraz przyrodniczych w przestrzeni geograficznej, z wykorzystaniem statystyki opisowej i matematycznej oraz modelowania geoprzestrzennego;
• umiejętność komunikowania się z użyciem specjalistycznej terminologii, brać udział w debacie – przedstawiać i oceniać różne opinie i stanowiska oraz dyskutować o nich, posługując się językiem obcym na poziomie B2 Europejskiego Systemu Opisu Kształcenia Językowego;
• umiejętność pozyskiwania wiedzy i danych z literatury, baz danych oraz innych źródeł, posługując się językiem obcym na poziomie B2 Europejskiego Systemu Opisu Kształcenia Językowego;
Koordynatorzy przedmiotu
Kryteria oceniania
Kryteria oceniania:
- poprawne wykonanie zadań realizowanych na zajęciach,
- bieżące przygotowanie do zajęć i aktywność,
- opracowanie projektów indywidualnych,
- obserwacja przez prowadzącego zajęcia z kryteriami oceny danych kompetencji,
Aby uzyskać ocenę pozytywną z ćwiczeń laboratoryjnych należy poprawnie wykonać wszystkie zaplanowane projekty i ćwiczenia.
Praktyki zawodowe
Literatura
Literatura podstawowa:
1. Ślęk R., 2013, ArchiCAD - Wprowadzenie do projektowania BIM, Wydawnictwo Helion, Gliwice
2. Ridder D., 2014, ArchiCAD 16 PL, Wydawnictwo Helion, Gliwice
Literatura uzupełniająca:
1. Kacprzyk Z., Pawłowska B., 2012, Komputerowe wspomaganie projektowania, Oficyna wydawnicza Pol. Warszawskiej, Warszawa,
Semestr 2,3,4. Podstawy i przykłady w programie ArchiCAD i AutoCAD
2. Jaskulski A. AutoCAD 2018/LT2018/360/360+., 2017, Kurs projektowania parametrycznego i nieparametrycznego 2D i 3D. PWN.
Warszawa.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i
terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: