Komputerowa redakcja map i atlasów
2800-KRMA-GI-2-S2
Treści przedmiotu obejmują następujący program nauczania:
1. Dobór i prawidłowe stosowanie kartograficznych metod prezentacji zjawisk na mapach.
2. Generalizacja kartograficzna w procesie redakcyjnym.
3. Źródła i materiały kartograficzne - wybór i ocena jakości.
4. Formalno-prawne aspekty redakcji map i atlasów.
5. Proces redakcji i graficzne zasady projektowania map.
6. Barwy w kartografii komputerowej (modele barw: RGB, CMYK, …).
7. Subiektywne aspekty redakcji mapy i próba ich eliminacji.
8. Kompozycja i elementy treści mapy ogólnogeograficznej/tematycznej.
9. Specyfika kompozycji i redakcji atlasów.
10. Nowoczesne techniki komputerowe w redakcji map i atlasów (opracowanie pierworysu redakcyjnego – „makiety”).
11. Redakcja mapy ogólnogeograficznej/planu miasta.
Całkowity nakład pracy studenta
Godziny realizowane z udziałem nauczyciela (godz.):
- udział w ćwiczeniach (laboratoriach) – 15h;
- udział w konsultacjach – 5h;
Godziny realizowane w ramach pracy własnej studenta (godz.):
- przygotowanie do zajęć (w tym zebranie i opracowanie danych) – 20h;
- realizacja projektów – 10h.
Łącznie: 50 godz. = 2 ECTS
Efekty uczenia się - wiedza
Student w zakresie wiedzy, umiejętności i kompetencji społecznych:
- zna terminologię wykorzystywaną w zakresie kartografii komputerowej;
- posiada podstawową wiedzę dotyczącą metodyki kartograficznej i potrafi stosować ją w praktyce;
- wykazuje umiejętności prawidłowego doboru odpowiedniej metody kartograficznej do prezentacji wybranego zjawiska na mapie;
- potrafi odnaleźć oraz dokonać oceny jakościowej źródeł i materiałów kartograficznych niezbędnych do redakcji map;
- zna formalno-prawne aspekty redakcji map i korzysta z materiałów kartograficznych, z poszanowaniem praw autorskich;
- zna zasady kompozycji i elementy treści mapy ogólnogeograficznej/tematycznej;
- posiada praktyczne umiejętności w zakresie redakcji treści map i atlasów (wykorzystując nowoczesne techniki komputerowe);
- potrafi samodzielnie zdobywać wiedzę i rozwijać swoje umiejętności związane z redakcją map/atlasów;
- potrafi współdziałać i pracować w grupie;
- potrafi czynnie dyskutować nad wybranymi problemami.
Efekty uczenia się - umiejętności
Student w zakresie wiedzy, umiejętności i kompetencji społecznych:
- zna terminologię wykorzystywaną w zakresie kartografii komputerowej;
- posiada podstawową wiedzę dotyczącą metodyki kartograficznej i potrafi stosować ją w praktyce;
- wykazuje umiejętności prawidłowego doboru odpowiedniej metody kartograficznej do prezentacji wybranego zjawiska na mapie;
- potrafi odnaleźć oraz dokonać oceny jakościowej źródeł i materiałów kartograficznych niezbędnych do redakcji map;
- zna formalno-prawne aspekty redakcji map i korzysta z materiałów kartograficznych, z poszanowaniem praw autorskich;
- zna zasady kompozycji i elementy treści mapy ogólnogeograficznej/tematycznej;
- posiada praktyczne umiejętności w zakresie redakcji treści map i atlasów (wykorzystując nowoczesne techniki komputerowe);
- potrafi samodzielnie zdobywać wiedzę i rozwijać swoje umiejętności związane z redakcją map/atlasów;
- potrafi współdziałać i pracować w grupie;
- potrafi czynnie dyskutować nad wybranymi problemami.
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne
Student w zakresie wiedzy, umiejętności i kompetencji społecznych:
- zna terminologię wykorzystywaną w zakresie kartografii komputerowej;
- posiada podstawową wiedzę dotyczącą metodyki kartograficznej i potrafi stosować ją w praktyce;
- wykazuje umiejętności prawidłowego doboru odpowiedniej metody kartograficznej do prezentacji wybranego zjawiska na mapie;
- potrafi odnaleźć oraz dokonać oceny jakościowej źródeł i materiałów kartograficznych niezbędnych do redakcji map;
- zna formalno-prawne aspekty redakcji map i korzysta z materiałów kartograficznych, z poszanowaniem praw autorskich;
- zna zasady kompozycji i elementy treści mapy ogólnogeograficznej/tematycznej;
- posiada praktyczne umiejętności w zakresie redakcji treści map i atlasów (wykorzystując nowoczesne techniki komputerowe);
- potrafi samodzielnie zdobywać wiedzę i rozwijać swoje umiejętności związane z redakcją map/atlasów;
- potrafi współdziałać i pracować w grupie;
- potrafi czynnie dyskutować nad wybranymi problemami.
Metody dydaktyczne
Laboratorium komputerowe (nauka poprzez wykonywanie zadań oraz realizację autorskich projektów).
Metody dydaktyczne poszukujące
- laboratoryjna
- projektu
- ćwiczeniowa
Rodzaj przedmiotu
przedmiot obligatoryjny
Wymagania wstępne
Obsługa komputera na poziomie podstawowym (w tym umiejętność swobodnego poruszania się w środowisku graficznym systemu operacyjnego Windows).
Koordynatorzy przedmiotu
Kryteria oceniania
Metody oceny pracy studenta (forma zaliczenia):
- w ramach zajęć laboratoryjnych, realizacja prac kartograficznych na ocenę;
- w ramach pracy semestralnej, redakcja autorskiego projektu mapy ogólnogeograficznej (samodzielne opracowanie kartograficzne od momentu zbierania materiałów źródłowych po wykonanie i wydrukowanie czystorysu mapy).
Uzyskanie pozytywnej oceny z przedmiotu warunkuje:
- zaliczenie w ustalonym terminie wszystkich prac kartograficznych i projektu semestralnego,
- oraz 80 % frekwencja na zajęciach.
Praktyki zawodowe
Literatura
Grygorenko W., 1970: Redakcja i opracowywanie map ogólnogeograficznych. Warszawa,
Kozieł Z., 1998. Koncepcja mapy - wybór tekstów. Materiały dla studentów geografii. Wyd. UMK, Toruń,
Kraak M.-J., Ormeing F., 1998, Kartografia - wizualizacja danych przestrzennych. Wyd. PWN Warszawa,
Medyńska-Gulij B., 2011. Kartografia i geowizualizacja. Wyd. PWN, Warszawa, s. 210,
Pasławski J., 2006. Wprowadzenie do kartografii i topografii. Wyd. Nowa Era, Wrocław,
Publikacje zamieszczone czasopismach: Polski Przegląd Kartograficzny, Geodeta,
Ratajski L., 1989, Metodyka kartografii społeczno-gospodarczej, PPWK, Warszawa – Wrocław,
Robinson, R. Sale, J. Morrisom 1988, Podstawy kartografii, PWN, Warszawa,
Saliszczew K. A., 2003, Kartografia ogólna, PWN, Warszawa,
Szafarski J., 1965, Zarys kartografii, PPWK, Warszawa.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i
terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: