Koncepcja rozwoju pozarolniczych funkcji wsi 2800-KRFW-GPG-1-S2
Treści realizowane w trakcie ćwiczeń (obejmujące prace terenowe i kameralne) dotyczą następujących zagadnień i problematyki: lokalizacja i uwarunkowania przyrodnicze; identyfikacja form i procesów osadniczych (fizjonomia przestrzeni wiejskiej, formy zabudowy i krajobrazu; analiza rozplanowania siedlisk i rozłogu ziemi w obrębie geodezyjnym; stan, rozmieszczenie i struktura ludności; rolnicza przestrzeń produkcyjna - potencjał i struktura produkcji rolniczej (roślinno-zwierzęca), warunki glebowo-rolnicze, struktura agrarna, itp.; problematyka pozarolniczej działalności gospodarczej, zasady lokalizacji działalności gospodarczej w nawiązaniu do lokalnego potencjału i uwarunkowań; identyfikacja aktualnych form działalności pozarolniczej; infrastruktura techniczna i społeczna (inwentaryzacja stanu); ocena i waloryzacja terenu pod kątem szans i możliwości rozwoju poszczególnych funkcji gospodarczych z uwzględnieniem wykorzystania potencjału endogenicznego danej jednostki przestrzennej; kartowanie terenu i opracowanie graficzne mapy użytkowania i zagospodarowania terenu pod kątem struktury przestrzennej jednostki osadniczej (użytkowanie ziemi); badanie elementów krajobrazu pod kątem potrzeb i możliwości społeczności lokalnych.
Opracowanie merytoryczne i przygotowanie projektu koncepcji struktury funkcjonalno-przestrzennej wraz ze wskazaniem potencjalnych miejsc lokalizacji pozarolniczej działalności gospodarczej, analiza społeczno-gospodarcza – opracowanie na bazie określonej jednostki osadniczej.
Całkowity nakład pracy studenta
Efekty uczenia się - wiedza
Efekty uczenia się - umiejętności
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne
Metody dydaktyczne
Metody dydaktyczne podające
Metody dydaktyczne poszukujące
- klasyczna metoda problemowa
- pomiaru w terenie
- studium przypadku
- obserwacji
- projektu
- ćwiczeniowa
Metody dydaktyczne w kształceniu online
- metody oparte na współpracy
- metody służące prezentacji treści
- metody wymiany i dyskusji
- metody odnoszące się do autentycznych lub fikcyjnych sytuacji
Rodzaj przedmiotu
Wymagania wstępne
Kryteria oceniania
Zaliczenie na ocenę:
Kompleksowe opracowanie projektu modelu zagospodarowania funkcjonalno-przestrzennego wybranej jednostki osadniczej (część opisowa - diagnoza, założenia i charakterystyka proponowanych działań; część graficzna/projekt – przygotowanie koncepcji na bazie mapy ewidencji gruntów i budynków); kryteria oceniania:
5,0 – wykonanie wszystkich elementów projektu na bardzo dobrym poziomie; praca estetyczna, rzetelna; opracowane wszystkie wymagane elementy graficzno-opisowe;
4,0 - wykonanie projektu na poziomie dobrym; praca estetyczna, rzetelna; opracowanie z drobnymi elementami do korekty;
3,0 - wykonanie projektu na poziomie dostatecznym; opracowanie z ubytkami, brak niektórych elementów graficzno-opisowych lub na przeciętnym poziomie;
2,0 – poważne uchybienia w pracy, opracowanie nierzetelne, niesamodzielne, nie trzymające standardów estetycznych, merytorycznych, duże braki w części graficzno-opisowej.
Ocena końcowa – średnia ważona z ocen z testu i projektu, obecność na zajęciach/aktywność.
Metody oceniania:
Projekt – W1, W2, W3, U1, U2, U3, U4, K1, K2;
Aktywność – U1, K1.
Praktyki zawodowe
Nie dotyczy.
Literatura
Zalecane lektury i materiały pomocnicze – materiały dotyczące określonego obszaru: opracowania książkowe i czasopisma, materiały niepublikowane (ekspertyzy, opracowania i dokumentacja planistyczna, oceny i analizy środowiskowe, maszynopisy, pozostałe analizy społeczno-gospodarcze, ekspertyzy, itp.), dane statystyczno-kartograficzne, dane zebrane podczas kwerendy terenowej z lokalnych instytucji publicznych.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: