Klimatologia
2800-KLI-GI-1-S2
Wykład obejmuje następujące zagadnienia: Historia obserwacji i pomiarów meteorologicznych w Polsce i na świecie, system klimatyczny Ziemi, podstawową wiedzę z zakresu meteorologii, procesy klimatotwórcze i czynniki geograficzne klimatu, geograficzny rozkład wybranych elementów meteorologicznych, klasyfikacje klimatów kuli ziemskiej, podstawowe informacje na temat ważniejszych typów klimatu. Ponadto w formie bardziej szczegółowej zostaną omówione klimaty Europy i Polski. Wykład zakończy omówienie problemu zmian klimatu i jego przyczyn oraz konsekwencji dla środowiska i społeczeństw.
Na ćwiczeniach audytoryjnych omawiane są zasady pomiarów elementów meteorologicznych, podstawowe źródła materiałów klimatologicznych oraz zasady ich prawidłowego opracowania pod względem tabelarycznym, statystycznym i graficznym.
Całkowity nakład pracy studenta
Godziny realizowane z udziałem nauczycieli (40 godz.):
- udział w wykładach - 15
- udział w ćwiczeniach audytoryjnych - 15
- udział w ćwiczeniach laboratoryjnych –
- udział w ćwiczeniach terenowych –
- udział w konsultacjach - 10
Czas poświęcony na pracę indywidualną studenta (60 godz.):
- przygotowanie do ćwiczeń - 15
- przygotowanie do kolokwiów - 10
- praca własna nad opracowaniem projektu, pracy zaliczeniowej, sprawozdania, referatu lub prezentacji - 20
- przygotowanie do egzaminu i obecność na egzaminie - 15
W sumie 100 godz.
Efekty uczenia się - wiedza
W1: Rozumie całokształt procesów kształtujących pogodę i klimat Ziemi - K_W01, K_W02
W2: W interpretacji zjawisk i procesów zachodzących w atmosferze rozumie i potrafi wykorzystać metody matematyczne i statystyczne
K_W02, K_W03, K_W04
W3: Posiada specjalistyczną wiedzę na temat wpływu klimatu na środowisko przyrodnicze - K_W04, K_W05, K_W06
W4: Zdobywa podstawową wiedzę dotyczącą zakresu zmian klimatu w historii Ziemi oraz wszystkich znanych potencjalnych czynników (naturalnych i antropogenicznych) determinujących klimat i jego zmiany - K_W01, K_W02
W5: Nabywa podstawową wiedzę pozwalającą na ocenę możliwych przyczyn i konsekwencji zmian klimatu występujących współcześnie i w przeszłych epokach - K_W02, K_W04, K_W10, K_W15
Efekty uczenia się - umiejętności
U1: Posiada umiejętność wyszukiwania, zrozumienia, analizy i wykorzystania potrzebnych informacji pochodzących z podstawowych źródeł z zakresu klimatologii,- K_U01, K_U02
U2: Wykorzystuje dostępne źródła informacji, w tym źródła elektroniczne z zakresu klimatologii (bazy danych, roczniki meteorologiczne, atlasy, mapy, literatura przedmiotu). - K_U02, K_U03
U3: Przeprowadza analizy oraz interpretuje uzyskane wyniki zgodnie z metodyką opracowań klimatologicznych i wyciąga wnioski.- K_U06, K_U07, K_U09
U4: Posiada umiejętność wyszukiwania, zrozumienia, analizy i wykorzystania potrzebnych informacji pochodzących z podstawowych źródeł na temat zmian klimatu i jego przyczyn,- K_U02, K_U07, K_U11, K_U15
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne
K1: Rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie, poszerzania wiedzy z zakresu klimatologii - K_K01, K_K02, K_K10
K2: Potrafi współdziałać i pracować w grupie przyjmując w niej różne role w procesie organizacji wspólnych prac badawczych - K_K02
K3: Potrafi w sposób wiarygodny i rzetelny ocenić konsekwencje zmian klimatu dla społeczeństw różnych rejonów świata - K_K02, K_K03, K_K05. K_K06
K4: Potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania – K_K03, K_K04, K_K05, K_K07
K5: Jest odpowiedzialny za bezpieczeństwo pracy własnej i innych oraz umie postępować w stanie zagrożenia - K_K06
Metody dydaktyczne
Wykład informacyjny i problemowy z prezentacjami multimedialnymi.
Ćwiczenia laboratoryjne: różnorodne analizy klimatologiczne na podstawie zbiorów danych meteorologicznych, map, atlasów.
Metody dydaktyczne podające
- wykład informacyjny (konwencjonalny)
- wykład konwersatoryjny
Metody dydaktyczne poszukujące
- projektu
- studium przypadku
- ćwiczeniowa
Rodzaj przedmiotu
przedmiot obligatoryjny
Wymagania wstępne
Znajomość podstawowych praw fizyki i procesów zachodzących w środowisku, a zwłaszcza w atmosferze.
Koordynatorzy przedmiotu
Kryteria oceniania
Zaliczenie wykładów: egzamin pisemny w formie testu do uzupełnienia, wymagany próg na ocenę dostateczną - 51-60%, 61-70% - dostateczny plus, 71-80% - dobry, 81-90% - dobry plus, 91-100% - bardzo dobry.
Zaliczenie ćwiczeń audytoryjnych: oceny z ćwiczeń zaliczeniowych w postaci sprawozdań i opracowań, ocena ciągła (bieżące przygotowanie studentów do zajęć i ich aktywność); ocena końcowa wyliczana jako średnia uzyskanych ocen; do 3,39 – dostateczny, 3,40-3,74 – dostateczny plus, 3,75-4,19 – dobry, 4,20-4,50 – dobry plus, powyżej 4,50 – bardzo dobry.
Literatura
CLiteratura podstawowa:
Kożuchowski K., 2005, Meteorologia i klimatologia, PWN, Warszawa.
Kożuchowski K., 2011, Klimat Polski. Nowe spojrzenie, PWN, Warszawa
Popkiewicz M., Kardaś A. Malinowski S., 2018, Nauka o klimacie, Wydawnictwo Sonia Draga, Warszawa.
Woś A., 2010, Klimat Polski w drugiej połowie XX wieku, Wydawnictwo Naukowe UAM, Poznań.
Literatura uzupełniająca:
Błażejczyk K., Kunert A., 2011, Bioklimatyczne uwarunkowania rekreacji i turystyki w Polsce, Wyd. IGiPZ PAN, Monografie 13, Warszawa; Kożuchowski K., 2012, Meteorologia i klimatologia, Wydawnictwo Naukowe PWN.
Martyn D., 1985, Klimaty kuli ziemskiej, PWN, Warszawa.
VI Raport Intergovernmental Panel on Climate Change (IPCC) 2022.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i
terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: