Kartografia i geomedia 2800-KGM-GiKS-1-S1
Treść nauczania w ramach kartografii i geomediów oraz interpretacji treści map, obejmuje następujący program:
WYKŁAD:
1. Wiadomości ogólne dotyczące terminów kartografia, geowizuali-zacja, interpretacja treści mapy. Pismo oraz barwa na mapach. Zagadnienia kartometryczne.
2. Okresy kształtowania się kartografii jako nauki i mapy, jako podstawowego narzędzia w pracy geografa. Historia kartografii w ujęciu ogólnym.
3. Podstawy matematyczne konstrukcji mapy. Zarys teorii odwzo-rowań kartograficznych. Kryteria klasyfikacji i klasyfikacje odwzoro-wań kartograficznych. Zakres treści, forma i podstawy matematyczne polskich map topograficznych.
4. Istota mapy jako środka informacji chorologicznej i graficznego modelu określonego fragmentu rzeczywistości, w tym także rzeczy-wistości wirtualnej oraz rozszerzonej.
5.Mapa a model. Mapa a geoprzedstawienie. Mapa a geokompozycja. Kryteria klasyfikacji i klasyfikacje map oraz atlasów, w tym atlasów elektronicznych, geoprzedstawień oraz geokompozycji.
6. Ewolucja treści i formy prezentacji kartograficznej oraz jej związek z rozwojem nauki, kultury i cywilizacji.
7. Charakterystyka i sposoby przetwarzania danych geograficznych przedstawianych na mapie. Przykłady geowizualizacji statycznych oraz dynamicznych 9animowanych).
8. Logiczne, semiotyczne i percepcyjne podstawy kształtowania formy graficznej mapy. Zasady konstrukcji systemów znaków kartograficz-nych. Projektowanie map.
9. Sposoby prezentacji zjawisk na mapach, problemy nazewnictwa geograficznego.
10. Istota i formy generalizacji kartograficznej. Kryteria klasyfikacji i klasyfikacje kartograficznych metod prezentacji.
11. Metody przedstawiania rzeźby terenu na mapach i zagadnienia morfometryczne.
12. Geomedia. Atlasy i serwisy multimedialne. Kartografia interne-towa.
13. Rzeczywistość wirtualna oraz rozszerzona. Podstawy kształtowa-nia przestrzeni środowiska wirtualnego.
14. Kartografia wydawnicza. Reprodukcja kartograficzna.
Znaczenie techniki komputerowej w procesie opracowania i wykorzystania map. Kartografia poprzez pryzmat multimediów i szeroko rozumianej nauki o informacji geograficznej (GIS).
15. Pomiary geodezyjne i topograficzne jako podstawa do opracowań map wielkoskalowych. Zagadnienia topograficzne.
Zagadnienia realizowane w ramach zajęć ćwiczeniowych oraz laboratoryjnych:
Wprowadzenie do zajęć, barwoplastyka, napisy na mapach;
Odległości pomiędzy wybranymi punktami na powierzchni Ziemi;
Mapa topograficzna, współrzędne i azymuty;
Pomiary długości i powierzchni na mapach - skala;
Odwzorowania, Europa w odwzorowaniach azymutalnych;
Metody prezentacji rzeźby terenu na mapach, profil hipsometryczny;
Kartograficzne metody prezentacji zjawisk na mapach, metoda izolinii, interpolacja;
Kartograficzne metody prezentacji zjawisk na mapach - kartogram i kartodiagram;
Polska w odwzorowaniu stożkowym;
Generalizacja kartograficzna;
Redakcja mapy topograficznej;
Redakcja planu miasta.
Całkowity nakład pracy studenta
Efekty uczenia się - wiedza
Efekty uczenia się - umiejętności
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne
Metody dydaktyczne
Metody dydaktyczne podające
- wykład problemowy
Metody dydaktyczne poszukujące
- ćwiczeniowa
- laboratoryjna
Rodzaj przedmiotu
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2022/23Z: | W cyklu 2024/25Z: | W cyklu 2023/24Z: |
Kryteria oceniania
1. Wykład (K_W01, K_W03, K_U01, K_U05, K_U06, K_K01, K_K06, K_K07)
W ramach pisemnego zaliczenia końcowego, studenci odpowiadają na pytania. Ocena z zaliczenia według zdobytych punktów:
50% poprawnych odpowiedzi - ocenę dostateczną,
60% - ocenę plus dostateczną,
70% - ocenę dobrą,
80% - ocenę plus dobrą,
90% - ocenę bardzo dobrą.
2. Ćwiczenia i laboratorium (K_W01, K_W03, K_U01, K_U05, K_K01, K_K06, K_K07)
Student otrzyma pozytywną ocenę z zajęć spełniając następujące warunki:
- obecność na zajęciach (minimum 80% zajęć);
- pozytywne oceny ze sprawdzianów;
- poprawnie wykonane i zaliczone wszystkie prace.
Na ocenę składają się:
- wyniki uzyskane na sprawdzianach;
- aktywność studentów podczas zajęć;
- przygotowanie studentów do zajęć, weryfikowane m.in. przez kartkówki.
Uzyskanie pozytywnej oceny - minimum 50% punktów.
Oceny:
50% poprawnych odpowiedzi - ocena dostateczna,
60% - ocena dostateczna plus,
70% - ocena dobra,
80% - ocena dobra plus,
90% - ocena bardzo dobra.
Praktyki zawodowe
Nie dotyczy
Literatura
Literatura podstawowa (obowiązkowa):
1. Pasławski J., 2006. Wprowadzenie do kartografii i topografii. Wyd. Nowa Era, Wrocław, 399 s.
Literatura uzupełniająca:
1. Medyńska-Gulij B., 2021. KARTOGRAFIA I GEOMEDIA. Wyd. PWN, Warszawa, 284 s.
2. Szafraniec J. E., 2018. Moja mapa. Tworzenie map w technologiach geoinformacyjnych. Przewodnik uzupełniający do laboratoriów z podstaw kartografii. Wyd. Uniw. Śląskiego, Katowice, 277 s.
3. Kraak M.-J., Ormeing F., Kartografia ⸺ wizualizacja danych przestrzennych. Wyd. PWN Warszawa, 275 s.
4. Pietkiewicz S., 1930, O sposobach przedstawiania terenu na mapach - reprint [1998] z przedmową B. Horodyskiego i Z. Kozieła. Wyd. UMK, Toruń, 57 s.
5. Kozieł Z., 1998. Koncepcja mapy - wybór tekstów. Materiały dla studentów geografii. Wyd. UMK, Toruń, 175 s.
6. Publikacje zamieszczone w czasopismach POLSKI PRZEGLĄD KARTOGRAFICZNY, a także GEODETA - miesięcznik geoinforma-cyjny.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: