Innowacyjność i przedsiębiorczość w gospodarce przestrzennej
2800-IPGP-GP-4-S1
Tematyka zajęć:
1. Podstawowa terminologia z zakresu innowacyjności i przedsiębiorczości.
2. Zakładanie działalności gospodarczej.
3. Innowacyjność w Polsce i UE.
4. Regionalne Strategie Innowacji.
5. ABC Przedsiębiorczości.
6. Innowacje w gospodarce przestrzennej.
Całkowity nakład pracy studenta
Godziny realizowane z udziałem nauczycieli (godz.):
- udział w ćwiczeniach – 15
Czas poświęcony na pracę indywidualną studenta (godz.):
- przygotowanie do ćwiczeń – 4
- przygotowanie projektów – 8
- czytanie literatury – 3
Łącznie: 30 godz. (1 ECTS)
Efekty uczenia się - wiedza
W1: Ma wiedzę z zakresu podstawowej terminologii związanej z obszarem innowacji i przedsiębiorczości, niezbędną do zrozumienia jej wagi we współczesnym rozwoju społeczno-gospodarczym państw i regionów – K_W01, K_W11, K_W12, K_W13.
W2: Ma wiedzę pozwalającą założyć działalność gospodarczą – K_W11.
W3: Charakteryzuje innowacyjne rozwiązania stosowane w projektowaniu – zagospodarowywaniu przestrzeni zarówno miast, obszarów podmiejskich jak i obszarów wiejskich – K_W01, K_W13
W4: Zna najważniejsze determinanty umożliwiające rozwój przedsiębiorczości - K_W01
Efekty uczenia się - umiejętności
U1: Potrafi pozyskać wiedzę wykorzystując literaturę, dokumenty strategiczne (np. Regionalne Strategie Innowacyjności), raporty, dane i inne źródła (w tym internetowe) - K_U01.
U2: Potrafi wykorzystać nowoczesne ogólnodostępne narzędzia do opracowania nowych form przekazu informacji (np. infografiki) – K_U11.
U3: Potrafi założyć i prowadzić działalność gospodarczą – K_U11.
U4: Potrafi kreować innowacyjne i przedsiębiorcze rozwiązania z zakresu gospodarki przestrzennej – K_U11.
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne
K1: Ma świadomość wagi ciągłego rozwoju i potrzeby uczenia się przez całe życie, w tym podnoszenia kwalifikacji – K_K01.
K2: Ma świadomość korzyści i możliwości wynikających z prowadzenia działalności gospodarczej i wykorzystywania innowacyjnych rozwiązań – K_K06.
Metody dydaktyczne
Metody dydaktyczna podające:
- wykład informacyjny (konwencjonalny),
- pogadanka,
- wykład problemowy.
Metody dydaktyczne poszukujące:
- ćwiczeniowa,
- giełda pomysłów,
- klasyczna metoda problemowa,
- obserwacji,
- projektu,
- referatu,
- studium przypadku.
Rodzaj przedmiotu
przedmiot obligatoryjny
Wymagania wstępne
Podstawowa wiedza z zakresu gospodarki przestrzennej.
Koordynatorzy przedmiotu
Kryteria oceniania
Zaliczenie na ocenę na podstawie:
- przygotowanych zadań i projektów - K_W01, K_W11, K_W12, K_W13;
- aktywności na zajęciach/ uczestnictwa w dyskusji.
Praktyki zawodowe
Literatura
Literatura podstawowa:
1. Innowacje i transfer technologii. Słownik pojęć. Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości, Wydanie III, zaktualizowane, Warszawa, 2011.
2. Budowanie zdolności innowacyjnych regionów, red. A. Nowakowska, Łódź, 2009.
3. Innowacyjna przedsiębiorczość w Polsce. Odkryty i ukryty potencjał polskiej innowacyjności, red. P. Zadura-Lichota, Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości, Warszawa, 2015.
4. Przedsiębiorczość – droga do innowacyjnej gospodarki, Zeszyty Naukowe nr 795 – Ekonomiczne problem usług nr 105, Wydawnictwo Uniwersytetu Szczecińskiego.
5. Projektowanie innowacyjne. Podręcznik, praca zbiorowa. Wyd. Politechnika Wrocławska, Wrocław 2018.
Literatura uzupełniająca:
1. ABC Przedsiębiorczości. Przedsiębiorczy imigranci na start. Fundacja dla Somalii.
2. Pierwsze kroki w biznesie. Przewodnik początkującego przedsiębiorcy. Wojewódzki Urząd Pracy, Warszawa, 2015.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i
terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: