Hydrologia 2800-HYD-G-2-S1
Miejsce i rola hydrologii w naukach o Ziemi oraz główne etapy rozwoju hydrologii na świecie i w Polsce. Zasoby wodne. Struktura bilansu wodnego. Obszary deficytowe. Służba hydrologiczna w Polsce. Analogowe i cyfrowe źródła informacji hydrograficznych i hydrologicznych dla wód powierzchniowych i podziemnych. Jednostki hydrograficzne. Podział hydrograficzny. Główne cechy sieci rzecznej. Rodzaje zasilania rzek. Związki wód podziemnych z wodami powierzchniowymi. Stany i przepływu charakterystyczne wód. Sezonowa zmienność przepływu. Wezbrania, powodzie i niżówki. Susze hydrologiczne i hydrogeologiczne. Ustrój termiczny i lodowy rzek. Transport rumowiska. Reżim hydrologiczny. Typy ustrojów rzecznych. Kanały i ich rola. Infiltracja. Podział wód podziemnych. Typy źródeł. Odpływ podziemny - zróżnicowanie przestrzenne i sezonowe. Typy równowagi hydrodynamicznej i wahania zwierciadła wody podziemnej. Typy genetyczne, hydrologiczne i miktyczne jezior. Termika, dynamika wód i zlodzenie jezior. Cechy chemiczne i biologiczne jezior. Specyfika jezior polskich na tle jezior Europy i świata. Mokradła, ich typy i znaczenia. Sztuczne zbiorniki wodne i ich funkcje. Pozytywne i negatywne skutki związane z budową i eksploatacją zbiorników sztucznych. Eutrofizacja wód powierzchniowych. Tendencje zmian jakości wód powierzchniowych i podziemnych. Rola hydrologii w gospodarce wodnej.
Całkowity nakład pracy studenta
Efekty uczenia się - wiedza
Efekty uczenia się - umiejętności
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne
Metody dydaktyczne
Metody dydaktyczne eksponujące
- pokaz
Metody dydaktyczne podające
- opis
- tekst programowany
- wykład problemowy
- wykład informacyjny (konwencjonalny)
Metody dydaktyczne poszukujące
- ćwiczeniowa
- projektu
- laboratoryjna
- pomiaru w terenie
- klasyczna metoda problemowa
- sytuacyjna
Metody dydaktyczne w kształceniu online
- metody służące prezentacji treści
- metody rozwijające refleksyjne myślenie
- metody wymiany i dyskusji
Rodzaj przedmiotu
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
Kryteria oceniania
- zaliczenie ćwiczeń (warunek konieczny do przystąpienia do egzaminu końcowego),
- testy kontrolne,
- wykonanie projektów na ocenę,
- egzamin końcowy – pisemny, częściowo w formie testu, częściowo w formie pytań otwartych. Uwaga: w okresie zdalnego nauczania egzamin odbywa się w formie ustnej, indywidualnie, podczas połączenia z wizją i fonią na platformie Microsoft Teams.
Kryteria oceniania:
Wykład:
ndst - (do 49%)
dst - (50-59%)
dst plus - (60 -69%)
db - (70-79%)
db plus - (80-89%)
bdb - (od 90%)
Praktyki zawodowe
Nie przewiduje się.
Literatura
Bajkiewicz-Grabowska E., Mikulski Z., 2017, Hydrologia ogólna, PWN, Warszawa.
Bajkiewicz-Grabowska E., Magnuszewski Z., 2002, Przewodnik do
ćwiczeń z hydrologii ogólnej, PWN, Warszawa.
Choiński A., 2007, Limnologia fizyczna Polski, Wyd. UAM, Poznań.
Dynowska I., J., 1971, Ćwiczenia z hydrografii dla geografów, Wyd. II , Kraków.
Pociask – Karteczka J. (red.), 2003: Zlewnia: właściwości i procesy. Uniwersytet Jagielloński. Instytut Geografii i Gospodarki Przestrzennej, Kraków.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: