Higiena i medycyna sportu 2800-HMSTIR-3-S1
W zakres higieny i medycyny sportu wchodzą dyscypliny medyczne wiążące się ze sportem lub innymi formami aktywności fizycznej. Ponadto, niezwykle ważne są w medycynie sportowej aspekty profilaktyczne. Tak więc dyscyplina ta dotyczy różnorodnych problemów.
Wykłady.
Higiena sportu
Wprowadzenie do higieny sportu
Znaczenie higieny w sporcie
Czystość ciała i ubrania sportowca
Higiena rąk przed i po treningu
Higiena sprzętu sportowego
Higiena w miejscach publicznych (np. siłownie, baseny)
Higiena w trakcie treningu
Higiena w trakcie zawodów
Higiena w trakcie podróży sportowca
Higiena w trakcie rekonwalescencji
Higiena w trakcie diety sportowej
Higiena w trakcie suplementacji
Higiena psychiczna sportowca
Higiena snu i odpoczynku
Higiena w kontekście kontuzji
Higiena w kontekście chorób zakaźnych
Higiena w kontekście alergii
Higiena w kontekście astmy
Higiena w kontekście dopingowania
Higiena w kontekście treningu w różnych warunkach atmosferycznych
Higiena w kontekście treningu w różnych środowiskach (np. wodnych, górskich)
Higiena w kontekście treningu w różnych dyscyplinach sportowych
Higiena w kontekście treningu dzieci i młodzieży
Higiena w kontekście treningu osób starszych
Podsumowanie i wnioski
Medycyna sportu
Wstęp
Rozdział 1. FIZJOLOGICZNE PODSTAWY WYSIŁKÓW FIZYCZNYCH. ZMIANY TRENINGOWE W ORGANIZMIE CZŁOWIEKA
Zdolność organizmu człowieka do wysiłku fizycznego
Reakcje organizmu człowieka na wysiłek fizyczny
Zmiany treningowe w organizmie człowieka
Repetytorium
Rozdział 2. WYDOLNOŚĆ FIZYCZNA PODSTAWĄ PROGRAMOWANIA OBCIĄŻEŃ TRENINGOWYCH
Ocena wydolności fizycznej
Ogólne zasady stosowania testów wysiłkowych określających zdolność do wysiłków
Repetytorium
Rozdział 3. MEDYCZNE ASPEKTY SPORTU DZIECI I MŁODZIEŻY
Formalno-prawne aspekty opieki nad dziećmi uprawiającymi sport
Elementy fizjologii rozwojowej
Kwalifikacja do sportu a wiek dziecka
Periodyzacja treningu sportowego w wieku rozwojowym
Badanie lekarskie w aspekcie kwalifikacji dzieci i młodzieży do sportu
Zasady żywienia w sporcie dzieci i młodzieży
Problemy i zagrożenia współczesnego sportu
Sport dzieci i młodzieży z chorobami przewlekłymi
Zadania lekarza rodzinnego w opiece nad młodym sportowcem
Repetytorium
Rozdział 4. REGULARNA AKTYWNOŚĆ FIZYCZNA JAKO WAŻNY ELEMENT PROMOCJI ZDROWIA I PREWENCJI CHORÓB PRZEWLEKŁYCH
Aktywność fizyczna w promocji zdrowia i prewencji chorób przewlekłych
Fizjologiczne efekty regularnej aktywności fizycznej
Zalecenia aktywności fizycznej w promocji zdrowia i prewencji pierwotnej chorób przewlekłych
Kwalifikacja do treningu fizycznego osób klinicznie zdrowych
Tolerancja wysiłku fizycznego oraz możliwość wystąpienia powikłań
Wysiłek fizyczny w wybranych chorobach przewlekłych
Repetytorium
Rozdział 5. WYBRANE ZAGADNIENIA Z ZAKRESU ORTOPEDII I TRAUMATOLOGII SPORTOWEJ
Zasady badania ortopedycznego i kwalifikacja do uprawiania sportu
Urazowe sportowe uszkodzenia narządu ruchu oraz zasady postępowania leczniczego
Repetytorium
Rozdział 6. ZASADY OCENY I MONITOROWANIA MOBILNOŚCI NARZĄDU RUCHU
Metody pomiarowe
Zasady przeprowadzania i interpretacji pomiarów zakresu ruchomości (ROM)
Hipermobilność
Diagnostyka czynnościowa stawów po urazach sportowych (monitorowanie procesu rehabilitacji)
Złożone (trójwymiarowe) formy rejestracji ruchu
Znaczenie ćwiczeń rozciągających (stretching)
Repetytorium
Rozdział 7. DOZWOLONE I ZABRONIONE WSPOMAGANIE ZDOLNOŚCI WYSIŁKOWYCH CZŁOWIEKA
Dozwolone wspomaganie zdolności wysiłkowych człowieka
Zabronione wspomaganie zdolności wysiłkowych człowieka
Repetytorium
Rozdział 8. PODSTAWY ORZEKANIA O ZDOLNOŚCI DO UPRAWIANIA SPORTU
Formalno-prawne podstawy orzekania o zdolności do uprawiania sportu
Medyczne podstawy orzekania o zdolności do uprawiania sportu
Repetytorium
Całkowity nakład pracy studenta
Efekty uczenia się - wiedza
Efekty uczenia się - umiejętności
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne
Metody dydaktyczne
Metody dydaktyczne eksponujące
Metody dydaktyczne podające
- wykład konwersatoryjny
- opis
Metody dydaktyczne poszukujące
- biograficzna
- seminaryjna
Rodzaj przedmiotu
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
Kryteria oceniania
Wiedza
K_W01, K_W05, K_W06, K_W07, K_W08, K_W09 - Sprawdziany ustne.
Umiejętności
K_U01, K_U08 - Sprawdziany ustne i praktyczne w formie sprawozdań ustnych, prezentacje opracowanego i przyswojonego materiału.
Kompetencje społeczne
K_K01, K_K08 – praktyczna realizacja testów sprawnościowych, obserwacja rozwoju naukowego studenta, obserwacja umiejętności ruchowych studenta i interpretacji wyników testów sprawności fizycznej.
Podstawą zaliczenia przedmiotu jest:
- teoretyczne przygotowanie i odbycie seminariów, ocena w zakresie 2-5 punktów każde zajęcia. Opuszczenie zajęć wymaga indywidualnego odrobienia po uprzednim przedstawieniu zwolnienia lekarskiego lub urzędowego;
- przedstawienie prezentacji z wybranych wcześniej tematów, ocena w zakresie 2-5 pkt.);
- wykazanie opanowania wiedzy teoretycznej i praktycznej na sprawdzianie (kolokwium), ocena w zakresie 2-5 punktów.
O końcowej ocenie z przedmiotu decyduje średnia arytmetyczna ocena ze sprawdzianów (kolokwiów), uzyskanych w czasie semestru, zaliczenie ustne z oceną.
Co odpowiada
Wykład
Zaliczenie z oceną ustny z trzech losowanych zagadnień.
Określenie poziomu opanowania realizowanych efektów kształcenia odbywa się w formie oceniania podsumowującego semestralny cykl kształcenia w formie sprawdzianu ustnego.
Kryteria różnicujące oceny.
1. dostateczne – przy osiągnięciu przez studenta wyniku kolokwium sprawdzającego wiedzę w granicach 55-60% - ocena dostateczna (3,0).
Bardzo ogólny poziom wiedzy, umiejętności i kompetencji społecznych.
2. więcej niż dostateczne – przy osiągnięciu przez studenta wyniku kolokwium sprawdzającego wiedzę w granicach 65-70% - ocena dostateczna plus (3,5).
Ogólny poziom wiedzy, umiejętności i kompetencji społecznych.
3. dobre – przy osiągnięciu przez studenta wyniku kolokwium sprawdzającego wiedzę w granicach 75-80% - ocena dobra (4,0).
Poszerzony poziom wiedzy, umiejętności i kompetencji społecznych.
4. więcej niż dobre – przy osiągnięciu przez studenta wyniku kolokwium sprawdzającego wiedzę w granicach 85-90% - ocena dobra plus (4,5).
Bardzo poszerzony poziom wiedzy, umiejętności i kompetencji społecznych.
5. bardzo dobre – przy osiągnięciu przez studenta wyniku kolokwium sprawdzającego wiedzę w granicach 95-100% - ocena bardzo dobra (5,0)
Bardzo poszerzony i pogłębiony poziom wiedzy, umiejętności i kompetencji społecznych.
Ćwiczenia
Zaliczenie z oceną z trzech losowanych zagadnień, 2 kolokwiumy poprzedzające z dwóch zagadnień, sprawdzające wiedzę z zakresu realizowanych efektów kształcenia.
Określenie poziomu opanowania realizowanych efektów kształcenia odbywa się w formie oceniania podsumowującego semestralny cykl kształcenia w formie sprawdzianu ustnego.
Kryteria różnicujące oceny.
1. dostateczne – przy osiągnięciu przez studenta wyniku kolokwium sprawdzającego wiedzę w granicach 55-60% - ocena dostateczna (3,0).
Bardzo ogólny poziom wiedzy, umiejętności i kompetencji społecznych.
2. więcej niż dostateczne – przy osiągnięciu przez studenta wyniku kolokwium sprawdzającego wiedzę w granicach 65-70% - ocena dostateczna plus (3,5).
Ogólny poziom wiedzy, umiejętności i kompetencji społecznych.
3. dobre – przy osiągnięciu przez studenta wyniku kolokwium sprawdzającego wiedzę w granicach 75-80% - ocena dobra (4,0).
Poszerzony poziom wiedzy, umiejętności i kompetencji społecznych.
4. więcej niż dobre – przy osiągnięciu przez studenta wyniku kolokwium sprawdzającego wiedzę w granicach 85-90% - ocena dobra plus (4,5).
Bardzo poszerzony poziom wiedzy, umiejętności i kompetencji społecznych.
5. bardzo dobre – przy osiągnięciu przez studenta wyniku kolokwium sprawdzającego wiedzę w granicach 95-100% - ocena bardzo dobra (5,0)
Bardzo poszerzony i pogłębiony poziom wiedzy, umiejętności i kompetencji społecznych.
lub testu w Moodle.
Kryteria różnicujące oceny.
1. dostateczne – przy osiągnięciu przez studenta wyniku kolokwium sprawdzającego wiedzę w granicach 75-79,99% - ocena dostateczna (3,0).
Bardzo ogólny poziom wiedzy, umiejętności i kompetencji społecznych.
2. więcej niż dostateczne – przy osiągnięciu przez studenta wyniku kolokwium sprawdzającego wiedzę w granicach 80-84,99% - ocena dostateczna plus (3,5).
Ogólny poziom wiedzy, umiejętności i kompetencji społecznych.
3. dobre – przy osiągnięciu przez studenta wyniku kolokwium sprawdzającego wiedzę w granicach 85-89,99% - ocena dobra (4,0).
Poszerzony poziom wiedzy, umiejętności i kompetencji społecznych.
4. więcej niż dobre – przy osiągnięciu przez studenta wyniku kolokwium sprawdzającego wiedzę w granicach 90-94,99% - ocena dobra plus (4,5).
Bardzo poszerzony poziom wiedzy, umiejętności i kompetencji społecznych.
5. bardzo dobre – przy osiągnięciu przez studenta wyniku kolokwium sprawdzającego wiedzę w granicach 95-100% - ocena bardzo dobra (5,0)
Bardzo poszerzony i pogłębiony poziom wiedzy, umiejętności i kompetencji społecznych.
Praktyki zawodowe
brak
Literatura
Literatura obowiązkowa:
1. Higiena profilaktyka i organizacja w zawodach medycznych. Red. Marcinkowski, Jerzy T. PZWL. Warszawa. 2003.
2. Jegier A., Krawczyk J. Wybrane zagadnienia medycyny sportowej. PZWL. 2012.
3. Mendraś M. Medycyna sportowa. Medsportpres. 2004.
4. Jegier A., Nazar K., Dziak A. Medycyna sportowa. PTMS. Warszawa. 2013.
5. Instruktor Sportu - Test próbny BHP online - pytania i odpowiedzi do egzaminu. https://bhponline.pl/testy-bhp/pl/INSTR-test
Testy próbne BHP - pytania i odpowiedzi do egzaminu 2024. Darmowe testy BHP. https://bhponline.pl/page/testy-probne-bhp-pytania-i-odpowiedzi-do-egzaminu
Literatura uzupełniająca:
1. Driscołl P., Skinner D., Earlam R.: ABC postępowania w urazach. Wyd. I polskie pod redakcją Juliusza Jakubaszki. Górnicki Wydawnictwo Medyczne. Wrocław 2003.
2. Gawroński W., Szyguła Z.: ABC medycyny sportowej. Medicina Sportiva 2002. Vol. 6, Suppl. 1.
W cyklu 2022/23L:
Literatura obowiązkowa: |
Uwagi
W cyklu 2022/23L:
Grupa VII: |
W cyklu 2023/24L:
Grupa VII: |
W cyklu 2024/25L:
Grupa VII: |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: