Globalne zmiany klimatu 2800-GZK-G-1-S2
Cel przedmiotu: Przedstawienie współczesnego stanu wiedzy z zakresu zmian klimatu globalnego oraz jego spodziewanych zmian w przyszłości. Poznanie metod rekonstrukcji paleoklimatów i metod stosowanych do konstrukcji scenariuszy przyszłego klimatu.
Treść przedmiotu: Definicje i terminologia odnoszące się do zmian klimatu. System klimatyczny i czynniki nim rządzące. Przyczyny zmian klimatu w różnych skalach czasowych i przestrzennych. Metody rekonstrukcji paleoklimatycznych. Paleoklimat od narodzin Ziemi do okresu obserwacji instrumentalnych. Klimat okresu historycznego. Klimat okresu obserwacji instrumentalnych. Efekt cieplarniany i gazy śladowe oraz problem dziur ozonowych. Konsekwencje spodziewanych zmian klimatu dla środowiska i społeczeństw.
Efekty kształcenia: zdobycie wiedzy na temat zmian klimatu i jego przyczyn, nabycie umiejętności rozumnego tłumaczenia przyczyn zmian klimatu, nabycie umiejętności rekonstrukcji klimatów ubiegłych
Całkowity nakład pracy studenta
Efekty uczenia się - wiedza
Efekty uczenia się - umiejętności
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne
Metody dydaktyczne
Metody dydaktyczne eksponujące
Metody dydaktyczne podające
- wykład informacyjny (konwencjonalny)
Metody dydaktyczne poszukujące
- ćwiczeniowa
Rodzaj przedmiotu
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
Kryteria oceniania
Zaliczenie pisemne na ocenę – K_W01, K_W02, K_W04, K_U02, K_U03, K_U06, K_U07, K_K01, K_K02, K_K03, K_K05
Egzamin ustny – -
Kolokwium – K_W01, K_W02, K_W04, K_U02, K_U03, K_U06, K_U07, K_K01, K_K02, K_K03, K_K05
Referat/eseje – -
Prezentacje – -
Projekty – -
Aktywność (tylko kompetencje) – K_K01, K_K02, K_K03, K_K05
Inne – wskazać jakie:
Zaliczenie wykładów: egzamin pisemny w formie testu do uzupełnienia lub opis słowny, wymagany próg na ocenę dostateczną - 51-60%, 61-70% - dostateczny plus, 71-80% - dobry, 81-90% - dobry plus, 91-100% - bardzo dobry.
Zaliczenie ćwiczeń laboratoryjnych: oceny z ćwiczeń zaliczeniowych w postaci sprawozdań i opracowań, ocena ciągła (bieżące przygotowanie studentów do zajęć i ich aktywność); ocena końcowa wyliczana jako średnia uzyskanych ocen; do 3,39 – dostateczny, 3,40-3,74 – dostateczny plus, 3,75-4,19 – dobry, 4,20-4,50 – dobry plus, powyżej 4,50 – bardzo dobry
Praktyki zawodowe
nie dotyczy
Literatura
Literatura podstawowa:
K. Kożuchowski, R. Przybylak, Efekt cieplarniany, Wiedza Powszechna, Warszawa 1995;
Ch. Schönwiese, Klimat i człowiek, Prószyński i S-ka, Warszawa 1997;
W. J. Burroughs, Pogoda czy fatum: Zmiany klimatyczne i przerażające skutki ekstremalnych zjawisk atmosferycznych, Wydawnictwo Amber, 1998.
Literatura uzupełniająca:
Martyn D., 1985, Klimaty kuli ziemskiej, PWN, Warszawa.
raporty Intergovernmental Panel on Climate Change (IPCC) 1990, 1995, 2001 i 2007.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: