Gospodarka zasobami glebowymi
2800-GZG-GP-1-S1
Tematyka wykładów:
Znaczenie zasobów glebowych dla gospodarki i rozwoju cywilizacyjnego człowieka. Przyrodnicze podstawy wartości użytkowej gleb. Zasoby glebowe Polski i Świata. Systemy oceny jakości gleb w gospodarce rolnej i leśnej, gleboznawcza klasyfikacja gruntów. Formalne i nieformalne zasady racjonalnego użytkowania gleb. Zagrożenia, degradacja i ochrona gleb.
Tematyka ćwiczeń:
Parametry oceny jakości produkcyjnej i gleb. Zasoby glebowe Polski. Gleboznawcza klasyfikacja gruntów. Kompleksy rolniczej przydatności gleb. Typy siedliskowe lasu. Mapy glebowe w gospodarce przestrzennej. Studium warunków glebowych w gospodarce przestrzennej.
Całkowity nakład pracy studenta
1. Godziny realizowane z udziałem nauczycieli 34 h:
- 15 h wykładu
- 15 h ćwiczeń
- 4 h konsultacje
2. Czas poświęcony na pracę indywidualną: 10 h
3. Czas wymagany do przygotowania się i do uczestnictwa w procesie oceniania: 10 h
Łącznie: 54 h = 2 ECTS
Efekty uczenia się - wiedza
W1: student ma uporządkowaną, podbudowaną teoretycznie wiedzę na temat procesów i struktur przyrodniczych, ich przyczyn, przebiegu i konsekwencji, w kontekście zasobów glebowych; zna organizację i funkcjonowanie gleb; rozumie zmiany i zagrożenia pedosfery powodowane działalnością człowieka; tłumaczy uwarunkowania glebowo-geograficzne działalności człowieka w przestrzeni; identyfikuje bariery w relacji człowiek – środowisko przyrodnicze, posiada wiedzę na temat przemian i ochrony krajobrazu z zachowaniem zasad zrównoważonego rozwoju oraz geo- i bioróżnorodności – K_W02
W2: Posiada wiedzę na temat społecznych i ekonomicznych uwarunkowań gospodarki przestrzennej, w aspekcie użytkowania zasobów glebowych; posiada niezbędny zasób informacji dotyczący metod analizy procesów społeczno-demograficznych i gospodarczych, służącej podejmowaniu racjonalnych decyzji przestrzennych; posiada wiedzę o roli zasobów glebowych w strukturach i funkcjonowaniu miast i wsi w systemach osadniczych, a także na temat rozwoju obszarów wiejskich – K_W03
W3: nabył podstawy wiedzy kartograficznej i geodezyjnej w zakresie klasyfikacji gleb; dysponuje wiedzą na temat dostępności, sposobów pozyskiwania i wizualizacji danych o zasobach glebowych, metod analizy struktur i procesów zachodzących w środowisku glebowym, w aspekcie przyrodniczym i społeczno-gospodarczym – K_W05
Efekty uczenia się - umiejętności
U1: dostrzega oraz interpretuje procesy zachodzące w pedosferze, wyjaśnia ich przyczyny i konsekwencje zróżnicowania pokrywy glebowej; dostrzega aspekty geograficzne, systemowe i pozatechniczne zadań planistycznych – K_U01
U2: Wykorzystuje dane o glebach w przygotowaniu dokumentów na temat oddziaływania inwestycji na środowisko – K_U02
U3: Analizuje i interpretuje zachodzące w przestrzeni zjawiska związane z uwarunkowaniami glebowymi w gospodarce przestrzennej – K_U02
U4: Umie przygotować pisemne opracowania wybranych problemów związanych z glebami w gospodarce przestrzennej oraz je referować, wykorzystując język naukowy – K_U04
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne
K1: potrafi działać w zespole; współdziałając ze specjalistami z innych dziedzin, prezentując znaczenie gleb w gospodarce przestrzennej – K_K02
K2: postępuje etycznie, odpowiedzialnie i racjonalnie, mając świadomość skutków swojej działalności dla środowiska, w tym zwłaszcza ochrony gleb – K_K03
K3: Rozwiązuje konflikty przestrzenne zgodnie z interesem społecznym i poszanowaniem środowiska – K_K05
Metody dydaktyczne podające
- wykład informacyjny (konwencjonalny)
- wykład problemowy
Metody dydaktyczne poszukujące
- ćwiczeniowa
- projektu
Rodzaj przedmiotu
przedmiot obligatoryjny
Wymagania wstępne
-
Koordynatorzy przedmiotu
Kryteria oceniania
Zaliczenie pisemne – W01, W02, W03
Wykonanie ćwiczeń praktycznych, zaliczenie sprawdzianów cząstkowych – U1, U2, K1, K2, K3
(0-50% - 2; 50-60% - 3; 60-70% - 3,5; 70-80% - 4; 80-90% 4,5; 90-100% - 5).
Literatura
Mocek A. (red.) Gleboznawstwo. Wyd. Nauk. PWN, 2015.
Rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 12 września 2012 r. w sprawie gleboznawczej klasyfikacji gruntów (Dz.U. z 2012 poz. 1246).
Skłodowski P., Bielska A. 2009. Potrzeby i metody aktualizacji gleboznawczej klasyfikacji gruntów. Uczelnia Warszawska im. Marii Skłodowskiej-Curie. Instytut Geodezji i Kartografii.
Witek T. 1973. Mapy glebowo-rolnicze oraz kierunki ich wykorzystania. Państw. Wyd. Rolnicze i Leśne.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i
terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: