Geografia społeczno-ekonomiczna
2800-GSE-GiKS-1-S1
1. Struktury i procesy ludnościowe.
2. Sieć osadnicza i procesy urbanizacyjne.
3. Rolnictwo i gospodarka żywnościowa, leśnictwo
4. Struktura i lokalizacja przemysłu.
5. Energetyka i transformacja energetyczna.
6. Transport, usługi i turystyka.
7. Globalizacja: integracja polityczno-ekonomiczna świata organizacje międzynarodowe
Całkowity nakład pracy studenta
Godziny realizowane z udziałem nauczycieli (35 godz.):
- udział w wykładach – 15 godz.
- udział w laboratoriach – 15 godz.
- konsultacje z nauczycielem akademickim – 5 godz.
Czas poświęcony na pracę indywidualną studenta (40 godz.):
- przygotowanie do laboratorium – 10 godz.
- przygotowanie prac, projektów – 15 godz.
- czytanie literatury – 5 godz.
- przygotowanie do kolokwium – 10 godz.
Łącznie: 75 godz. (3 ECTS)
Efekty uczenia się - wiedza
W1: rozumie zjawiska i procesy społeczne i gospodarcze zachodzące w przestrzeni geograficznej (K_W01).
W2. rozumie znaczenie wykorzystania różnych źródeł informacji oraz metod badań, w tym statystycznych i geoinformacyjnych w opisie i interpretacji zjawisk społecznych i gospodarczych w przestrzeni geograficznej (K_W02, K_W08).
W3. zna miejsce geografii społeczno-ekonomicznej w systemie nauk i jej powiązania z innymi dyscyplinami nauk społecznych oraz innych dziedzin nauki, a także jej aplikacyjne znaczenie w życiu społeczno-gospodarczym (K_W04, K_W09).
W4: posiada wiedzę w zakresie specjalistycznych metod i narzędzi badawczych umożliwiających przeprowadzanie analiz zjawisk społeczno-gospodarczych identyfikowanych w przestrzeni geograficznej (K_W01, K_W08 )
W5: rozumie aplikacyjny wymiar osiągnięć badań geograficznych, szczególnie w kontekście rozwoju zrównoważonego i sprawiedliwej transformacji społeczno-gospodarczej (K_K02; K_W09)
Efekty uczenia się - umiejętności
U1: wykorzystuje naukową literaturę w języku polskim i angielskim, różne źródła informacji (w tym cyfrowe) oraz metody badań (w tym statystyczne i geoinformacyjne) w opisie i interpretacji zjawisk społecznych i gospodarczych zachodzących w przestrzeni geograficznej (K_U01, K_U02, K_U03, K_U07)
U2. analizuje problemy społeczno-ekonomiczne stosując metody statystyczne, geoinformatyczne oraz badania terenowe (K_U04 , K_U05, K_U06)
U3. stosuje język naukowy w debacie dotyczącej zjawisk i procesów zachodzących w przestrzeni społeczno-geograficznej (K_U08, K_U09)
U4: potrafi identyfikować, analizować, interpretować, oceniać i prognozować rozwój społeczno-gospodarczy w różnych skalach przestrzennych (K_U01, K_U04, K_U07)
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne
K1: ma świadomość potrzeby ustawicznego pogłębiania i aktualizacji wiedzy z zakresu geografii społeczno-ekonomicznej, w szczególności w kontekście wyzwań związanych z wdrażaniem działań proekologicznych (K_K01, K_K04, K_K06)
K2. wykonuje zadania w zespole w sposób kreatywny, przyjmując w nim różne role, opracowując plan rozwiązywania problemów społeczno-gospodarczych zachodzących w przestrzeni geograficznej, w różnych skalach przestrzennych (K_K02, K_K07)
Metody dydaktyczne
Metoda dydaktyczna podająca :
- wykład informacyjny (konwencjonalny),
- wykład problemowy
Metody dydaktyczne poszukujące:
-laboratoryjna
-studium przypadku
-projektu
Metody dydaktyczne podające
- wykład informacyjny (konwencjonalny)
- wykład problemowy
Metody dydaktyczne poszukujące
- projektu
- laboratoryjna
- studium przypadku
Rodzaj przedmiotu
przedmiot obowiązkowy
Wymagania wstępne
Brak
Koordynatorzy przedmiotu
Kryteria oceniania
Metody oceniania:
- kolokwium
- aktywność
- wykonane zadania i projekty
Kryteria oceniania:
Wykład: zaliczenie na ocenę na podstawie kolokwium pisemnego.
ndst – do 50 % punktów
dst – 51–60% pkt.
dst plus – 61–70% pkt.
db – 71–80% pkt.
db plus – 81–90% pkt.
bdb – powyżej 90% pkt.
Laboratorium: zaliczenie na ocenę na podstawie aktywności i wykonanych zadań i projektów:
5,0 – wykonanie wszystkich elementów projektu na bardzo dobrym poziomie; praca estetyczna, rzetelna, kompletna;
4,0 - wykonanie prac na poziomie dobrym; praca rzetelna z drobnymi elementami do korekty;
3,0 - wykonanie projektu na poziomie dostatecznym; opracowanie z ubytkami, brak niektórych elementów lub na przeciętnym poziomie;
2,0 – poważne uchybienia w pracy, opracowanie nierzetelne, niesamodzielne, nie trzymające standardów merytorycznych, duże braki.
Metody oceniania:
Zaliczenie pisemne (test) - W1, W2, W3, W4, W5, K1;
Ćwiczenie/Projekt - U1, U2, U3, U4, K2.
Praktyki zawodowe
Literatura
Babbie E., 2007, Badania społeczne w praktyce, PWN, Warszawa
Kuciński K., 2015, Geografia ekonomiczna, Wolters Kluwer
Luchter, Wrona, 2018, Podstawy Geografii Społeczno-ekonomicznej świata, UE Kraków
Fierla, 2011, Geografia ekonomiczna Unii Europejskiej, PWE, Warszawa
Fierla, 2005, Geografia gospodarcza świata, PWE, Warszawa
Domański, 2006, Geografia ekonomiczna – ujęcie dynamiczne, Wyd. Nauk. PWN
Domański, 2000, Zasady geografii społeczno-ekonomicznej, Wyd. Nauk. PWN
Aktualne artykuły naukowe
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i
terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: