Gospodarka przestrzenna
2800-GP-GiKS-3-S1
Rola i znaczenie gospodarki przestrzennej.
Przedmiot gospodarki przestrzennej.
Wybrane teorie dotyczące gospodarki przestrzennej.
Główne modele gospodarki przestrzennej.
Ład przestrzenny, zrównoważony rozwój.
Praktyczny wymiar gospodarki przestrzennej – zadania i działania jednostek samorządowo-terytorialnych.
Równowaga przestrzenna. Interakcje i relacje przestrzenne.
Przestrzenny wymiar, struktura i rozwój gospodarki i społeczeństwa.
Zasady lokalizacji działalności społeczno-gospodarczej.
Odległość i koszty transportu.
Konkurencja w użytkowaniu ziemi.
Regiony - typy i funkcje.
Miasta – aglomeracje i kształtujące się struktury przestrzenne.
Obszary wiejskiej i peryferyjne – wyznawania dla gospodarki przestrzennej.
Nowe technologie a zmiany i kształtowanie struktur przestrzennych.
Całkowity nakład pracy studenta
Godziny realizowane z udziałem nauczycieli (50 godz.):
- udział w wykładach – 15 godz.
- udział w laboratoriach – 30 godz.
- konsultacje z nauczycielem akademickim – 5 godz.
Czas poświęcony na pracę indywidualną studenta (75 godz.):
- przygotowanie do laboratorium – 10 godz.
- przygotowanie prac, projektów – 20 godz.
- czytanie literatury – 15 godz.
- przygotowanie do egzaminu – 30 godz.
Łącznie: 125 godz. (5 ECTS)
Efekty uczenia się - wiedza
W1: rozumie szeroko rozumiane zjawiska i procesy społeczno-gospodarcze oraz przyrodnicze zachodzące w przestrzeni oraz wpływ człowieka na jej kształtowanie i przeobrażanie, z zachowaniem zasad ładu przestrzennego oraz zrównoważonego rozwoju (K_W01);
W2: rozumie znaczenie wykorzystania różnych źródeł informacji oraz metod badań, w tym statystycznych i geoinformacyjnych w opisie i interpretacji zjawisk społecznych, gospodarczych i przyrodniczych w przestrzeni geograficznej (K_W02, K_W08);
W3: ma wiedzę w zakresie aktualnych problemów przyrodniczych i społeczno-gospodarczych oraz ich wzajemne relacje wpływające na kształtowanie się struktur przestrzennych (K_W03);
W4: posiada wiedzę w zakresie specjalistycznych metod i narzędzi badawczych umożliwiających przeprowadzanie analiz zjawisk społeczno-gospodarczych oraz przyrodniczych identyfikowanych w przestrzeni geograficznej i w różnych skalach przestrzennych (K_W01, K_W08);
W5: zna miejsce gospodarki przestrzennej w systemie nauk i jej powiązania oraz relacje z innymi dyscyplinami nauk społecznych, przyrodniczych oraz innych dziedzin nauki, a także jej aplikacyjne znaczenie w życiu społeczno-gospodarczym (K_W04).
Efekty uczenia się - umiejętności
U1: wykazuje umiejętność pozyskiwania danych i informacji z różnych źródeł, w tym wykorzystuje naukową literaturę w języku polskim i angielskim, różne źródła informacji (w tym cyfrowe) oraz metody badań (w tym statystyczne i geoinformacyjne) w analizie i interpretacji zjawisk społecznych, gospodarczych i przyrodniczych zachodzących w przestrzeni geograficznej (K_U01, K_U02, K_U07);
U2: wykazuje umiejętność wizualizacji i analizowania pozyskanych danych z zakresu problemów społeczno-ekonomicznych oraz zjawisk przyrodniczych przy zastosowaniu metod statystycznych, geoinformatycznych oraz badań terenowych (K_U05);
U3: stosuje język naukowy w debacie dotyczącej zjawisk i procesów zachodzących w szeroko rozumianej przestrzeni antropogenicznej i przyrodniczej (K_U08, K_U09);
U4: potrafi identyfikować, analizować, interpretować, oceniać i prognozować kierunki rozwoju (uwzględniające różne konteksty i wzajemne relacje społeczne, gospodarcze i przyrodnicze) w różnych skalach przestrzennych (K_U01, K_U07)
U5: wykonuje zadania w zespole w sposób kreatywny, przyjmując w nim różne role (K_U12)
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne
K1: ma świadomość potrzeby ustawicznego pogłębiania i aktualizacji wiedzy z zakresu szeroko rozumianej gospodarki przestrzennej, w szczególności w kontekście wyzwań związanych ze zrównoważonych rozwojem i wdrażaniem działań proekologicznych oraz kształtowania ładu przestrzennego (K_K01, K_K02, K_K03, K_K05, K_K06);
K2: opracowuje plan rozwiązywania problemów społeczno-gospodarczych i przyrodniczych zachodzących w przestrzeni geograficznej, w różnych wymiarach i skalach przestrzennych (K_K01, K_K02, K_K06).
Metody dydaktyczne
Metoda dydaktyczna podająca :
- wykład informacyjny (konwencjonalny)
- wykład problemowy
Metody dydaktyczne poszukujące:
-laboratoryjna
- ćwiczeniowa
-studium przypadku
-projektu
Rodzaj przedmiotu
przedmiot obligatoryjny
Wymagania wstępne
brak
Koordynatorzy przedmiotu
Kryteria oceniania
Metody oceniania:
- egzamin
- aktywność
- wykonane zadania i projekty
Kryteria oceniania:
Wykład: egzamin:
ndst – do 50 % punktów
dst – 51–60% pkt.
dst plus – 61–70% pkt.
db – 71–80% pkt.
db plus – 81–90% pkt.
bdb – powyżej 90% pkt.
Laboratorium: zaliczenie na ocenę na podstawie aktywności i wykonanych zadań i projektów:
5,0 – wykonanie wszystkich elementów projektu na bardzo dobrym poziomie; praca estetyczna, rzetelna, kompletna;
4,0 - wykonanie prac na poziomie dobrym; praca rzetelna z drobnymi elementami do korekty;
3,0 - wykonanie projektu na poziomie dostatecznym; opracowanie z ubytkami, brak niektórych elementów lub na przeciętnym poziomie;
2,0 – poważne uchybienia w pracy, opracowanie nierzetelne, niesamodzielne, nie trzymające standardów merytorycznych, duże braki.
Metody oceniania:
Zaliczenie pisemne (egzamin, test) - W1, W2, W3, W4, W5, U1, U3, K1;
Ćwiczenie/Projekt - U1, U2, U3, U4, K2.
Literatura
Domański R., 2019, Gospodarka przestrzenna, PWN, Warszawa.
Parysek J., 2007, Wprowadzenie do gospodarki przestrzennej, Wydawnictwo Naukowe UAM, Poznań.
Karwińska, A., 2011, Gospodarka Przestrzenna. Uwarunkowania społeczno-kulturowe, Wyd. Naukowe PWN, Warszawa.
Bajerowski T. (red.), 2003, Podstawy teoretyczne gospodarki przestrzennej i zarządzania przestrzenią, Wyd. UW-M, Olsztyn. Gorzym-Wilkowski W., 2006, Gospodarka przestrzenna samorządu terytorialnego, Wyd. UMCS, Lublin.
Domański R., 2019, Gospodarka przestrzenna. Koncepcje teoretyczne, Wyd. UE, Poznań.
Niewiadomski Z. (red.) Planowanie i zagospodarowanie przestrzenne. Komentarz, 2008, Beck C.H., Warszawa.
Radziszewski, E., 2006, Planowanie i zagospodarowanie przestrzenne. Przepisy i komentarz, LexisNexis, Warszawa.
Rogacki, H. (red.), 2007, Geografia społeczno-gospodarcza Polski, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.
Parysek J., 2011, Podstawy gospodarki lokalnej, Wydawnictwo Naukowe UAM, Poznań
Aktualne artykuły naukowe.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i
terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: