Geografia ludności i osadnictwa 2800-GLIO-G-1-S1
Kolejność podejmowanych zagadnień podczas wykładu: A. geografia ludności
Człowiek i zbiorowości ludzkie jako przedmiot badan geograficznych Koncepcja Terytorialnego Systemu Społecznego; Liczba i rozmieszczenie ludności; Ruch naturalny ludności; Migracje ludności; Demograficzne struktury ludności; Społeczne struktury ludności; Struktura społeczno-zawodowa ludności; Poziom i jakość życia ludności na świecie;
Kolejność podejmowanych zagadnień podczas ćwiczeń: Wprowadzenie do badań ludnościowych; Liczba i rozmieszczenie ludności – sposoby przedstawiania zjawiska na mapach; Konstrukcja krzywej koncentracji ludności Lorenza; Ruch naturalny ludności – piramida wieku i płci; Przyrost rzeczywisty – konstrukcja wykresu Webba; Struktura zatrudnienia ludności_ trójkąt Ossana.
B. geografia osadnictwa
Geografia osadnictwa w systemie nauk geograficznych: powstanie i rozwój geografii osadnictwa, jej zakres przedmiotowy oraz główne problemy badawcze; obiekt i zakres badań geografii osadnictwa; metody badań i powiązanie geografii osadnictwa z innymi naukami. Główne determinanty kształtujące osadnictwo, jego rozwój i przekształcenia: uwarunkowania wynikające ze środowiska geograficznego; czynniki społeczno-gospodarcze, historyczne i polityczno-administracyjne.
Wieś i osadnictwo wiejskie: osadnictwo pierwotne; geneza, typy i formy osadnictwa wiejskiego rolnictwa ustabilizowanego; formy władania ziemią i ich wpływ na charakter i zróżnicowanie osadnictwa; typy i formy (kształty) osiedli wiejskich i podstawy ich klasyfikacji; układy przestrzenne siedlisk wiejskich i ich geneza; rozłogi wiejskie - ich typy i geneza; Przemiany społeczno-gospodarcze wsi współczesnej i koncepcje jej rozwoju.
Miasto i osadnictwo miejskie: definicja miasta, ich powstanie i rozwój; koncepcje powstawania miast – ewolucyjna i dyfuzyjna; położenie miast (położenie geograficzno-ekonomiczne i topograficzne), ich fizjonomia i morfologia oraz struktury przestrzenno-funkcjonalne miast; struktury demograficzno -społeczno-przestrzenne miast, koncepcje ekologii społecznej, struktury przestrzenno-funkcjonalne miast i rodzaje użytków miejskich; modele struktury przestrzennej miast; główne koncepcje i metody badania funkcji miast; teoria miejsc centralnych; koncepcja bazy ekonomicznej, rodzaje funkcji miejskich; funkcje i typologia funkcjonalna miast; miasto i jego region; sieć, hierarchia oraz formy i struktury miejskie; rozwój wielkich skupisk miejskich; aglomeracje i konurbacje; ważniejsze megalopolis świata; metropolizacja i metropolie; miasta światowe. Sieć osadnicza i system osadniczy; teorie i modele sieci osadniczej.
Osadnictwo wiejskie i miejskie na świecie w zmieniającej się rzeczywistości XXI wieku.
Całkowity nakład pracy studenta
Efekty uczenia się - wiedza
Efekty uczenia się - umiejętności
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne
Metody dydaktyczne
Metody dydaktyczne podające
- wykład problemowy
- wykład informacyjny (konwencjonalny)
- pogadanka
Metody dydaktyczne poszukujące
Rodzaj przedmiotu
Wymagania wstępne
Kryteria oceniania
Metody i kryteria oceniania:
Przedmiot kończy się pisemnym egzaminem -testowym, sprawdzającym wszystkie wymienione efekty kształcenia.
Ćwiczenia kończą się kolokwium zaliczeniowym sprawdzającym wszystkie wymienione efekty kształcenia. W trakcie ćwiczeń realizowane są zadania praktyczne/projekty.
Kryteria oceniania:
- wykładu (egzamin, test końcowy)
kryteria oceny:
51-60% dst;
61-70% dst +;
71-80% db;
81-90% db +;
91-100% bdb;
- ćwiczeń:
a. kolokwium (50% oceny końcowej z ćwiczeń)
kryteria oceny:
51-60% dst;
61-70% dst +;
71-80% db;
81-90% db +;
91-100% bdb
b. zadania praktyczne/projekty (50% oceny końcowej z ćwiczeń)
kryteria oceny:
5,0 – wykonanie wszystkich elementów projektu na bardzo dobrym poziomie; praca estetyczna, rzetelna; opracowane spełnia wszystkie wymagania w zakresie merytorycznym i graficzno-opisowym
4,0 - wykonanie projektu na poziomie dobrym; praca estetyczna, rzetelna; opracowanie z drobnymi elementami do korekty
3,0 - wykonanie projektu na poziomie dostatecznym; opracowanie z brakami, brak niektórych elementów graficzno-opisowych lub ich wykonanie na przeciętnym poziomie
2,0 – poważne uchybienia w pracy, opracowanie nierzetelne, niesamodzielne, nie trzymające standardów estetycznych, merytorycznych, duże braki w części graficzno-opisowej
Praktyki zawodowe
nie dotyczy
Literatura
Chojnicki Z., 1988. Koncepcja terytorialnego systemu społecznego. Przegląd Geograficzny T LX z.4. 1988r., s. 491-509. Warszawa.
Holzer J., 2002, Demografia, PWE;
Jelonek A., Soja M., 2013, Podstawy geografii ludności, IGiGP UJ, Kraków;
Jędrzejczyk D., 2001, Podstawy geografii ludności, Wyd. Akademickie DIALOG, Warszawa;
Knox P., Pinch S., 2000, Urban social geography. An introduction. Pearson Education. UK;
Rajman J., 2003, Geografia ludności i osadnictwa: słownik terminologiczny, Wyd. Nauk. Akademii Pedagogicznej Kraków;
Walmsey D.J., Lewis G.J., 1997, Geografia człowieka. Podejście behawioralne, Warszawa;
Szymańska D., 2007, Urbanizacja na świecie, PWN, Warszawa
Szymańska D., 2013, Geografia osadnictwa, PWN, Warszawa;
Liszewski S., Maik W., 2000, Osadnictwo, Wielka Encyklopedia Geografii Świata, t. 19, Wyd. Kurpisz S.A., Poznań;
Rajman J., 2004, Geografia osadnictwa i ludności. Przewodnik metodyczny, Wyd. Naukowe Akademii Pedagogicznej, Kraków;
Zdrojewski E. Z., 1994, Zarys geografii osadnictwa. Przewodnik do ćwiczeń, WSP, Słupsk;
Chilczuk M., 1970, Osadnictwo wiejskie Polski (formy i układy przestrzenne), PWN, Warszawa;
Dziewoński K., Jerczyński M., Baza ekonomiczna i struktura funkcjonalna miast, Prace Geograficzne IG PAN, t. 87, Warszawa;
Golachowski S., Kostrubiec B., Zagożdżon A., 1974, Metody badań geograficzno-osadniczych, PWN, Warszawa.
Materiały pomocnicze: mapy topograficzne, plany miast, zdjęcia satelitarne, roczniki statystyczne
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: