Systemy informacji geograficznej z elementami katastru 2800-GIS-GP-2-S1
Głównym celem przedmiotu jest wskazanie przydatności narzędzi systemów informacji geograficznej (GIS) do rozwiązywania wybranych problemów związanych ze środowiskiem przyrodniczym i antropogenicznym oraz wyposażenie przyszłych absolwentów tego kierunku w niezbędne umiejętności praktyczne z zakresu nowoczesnych technologii pozyskiwania, przechowywania, przetwarzania oraz wizualizacji danych przestrzennych.
Treści przedmiotu (program nauczania)
wykład:
- wprowadzenie do GIS,
- modele danych przestrzennych,
- pozyskiwanie i wprowadzanie danych,
- źródła i infrastruktury danych przestrzennych,
- globalny system pozycjonowania (GPS),
- integracja danych,
- wybrane analizy przestrzenne,
- zastosowanie GIS,
- oprogramowanie GIS,
- kierunki rozwojowe GIS.
ćwiczenia laboratoryjne:
- obsługa wybranego pakietu oprogramowania GIS,
- budowa grafiki wektorowej oraz podstawowej bazy danych o wybranych obiektach,
- kalibracja danych rastrowych,
- wizualizacja danych przestrzennych,
- wybrane analizy przestrzenne.
Całkowity nakład pracy studenta
Efekty uczenia się - wiedza
Efekty uczenia się - umiejętności
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne
Metody dydaktyczne
Metody dydaktyczne podające
- wykład informacyjny (konwencjonalny)
Metody dydaktyczne poszukujące
Rodzaj przedmiotu
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
Kryteria oceniania
wykład: ocena na podstawie zaliczenia przeprowadzonego w formie pisemnego testu (wyboru wielokrotnego), zalicza 50%+1 poprawnych odpowiedzi,
zaliczenie poprawkowe – pisemny test.
W ramach przyjętych kryteriów oceniania wiedzy studentów, ocenę z zaliczenia wystawia się następująco:
0–50% poprawnych odpowiedzi – ocenę niedostateczną
51–60% – ocenę dostateczną,
61–70% – ocenę plus dostateczną,
71–80% – ocenę dobrą,
81–90% – ocenę plus dobrą,
>90% – ocenę bardzo dobrą.
Ćwiczenia lab.: projekt zaliczeniowy, sprawozdania/projekty cząstkowe.
Uzyskanie pozytywnej oceny z ćwiczeń warunkuje:
- frekwencja na zajęciach (dopuszczalna jest 20% nieobecności nieusprawiedliwionych, ale nieobecność nie zwalnia z wykonania wszystkich projektów cząstkowych czy projektu zaliczeniowego);
- zaliczenie projektów w ustalonym przez prowadzącego ćwiczenia terminie;
- otrzymanie pozytywnej oceny z zaliczenia projektu końcowego.
Ocena końcowa jest formułowana na podstawie: aktywności, projektów cząstkowych oraz wykonanego projektu zaliczeniowego.
Praktyki zawodowe
nie dotyczy
Literatura
Bielecka E., 2006. Systemy informacji geograficznej – teoria i zastosowanie, Wydawnictwo PJWSTK, Warszawa.
Gotlib D., Iwaniak A., Olszewski R., 2007, GIS. Obszary zastosowań, Wyd. Naukowe PWN, Warszawa.
Januszewski J., 2007, Systemy satelitarne GPS, Galileo i inne, Wyd. Naukowe PWN, Warszawa.
Kistowski M., Iwańska M., 1997, Systemy Informacji Geograficznej, Bogucki Wyd. Naukowe, Poznań.
Kunz M., (red.), 2007, Systemy informacji geograficznej w praktyce (studium zastosowań), Wyd. UMK, Toruń.
Longley P. A., Goodchild M. F., Maguire D. J., Rhind D. W., 2006, GIS. Teoria i praktyka. Wyd. Naukowe PWN, Warszawa.
Maguire D., Batty M., Goodchild M.F. (red.), 2005, GIS, Spatial Analysis and Modeling, ESRI Press, Redlands.
Makowski A. (red.), 2005, System informacji topograficznej kraju, Oficyna Wydawnicza Politechniki Warszawskiej, Warszawa.
Mitchell A., 1999, The ESRI guide to GIS Analysis, ESRI Press, Redlands.
Rola bazy danych obiektów topograficznych w tworzeniu infrastruktury informacji przestrzennej w Polsce, 2013, GUGiK, Warszawa.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: