Geografia ekonomiczna
2800-GE-G-2-S1
Zakres i przedmiot geografii ekonomicznej:
-współczesne przemiany struktury gospodarki
-rolnictwo, regiony rolnicze, kierunku produkcji rolniczej
-przemysł, struktura, czynniki lokalizacji przemysłu
-transport, mobilność, dostępność transportowa,
-najnowsze trendy w zakresie realizacji podróży
-rozwój regionalny, polityka regionalna, obszary problemowe
Całkowity nakład pracy studenta
Godziny realizowane z udziałem nauczyciela (70 godz.):
- udział w wykładach - 30
- udział w ćwiczeniach audytoryjnych - 30
- udział w indywidualnych konsultacjach z nauczycielem - 10
Czas poświęcony na pracę indywidualną studenta (80 godz.)
-przygotowanie do ćwiczeń - 15
-opracowywanie projektów realizowanych w ramach ćwiczeń - 15
-studia literaturowe - 25
-przygotowanie do kolokwium - 10
-przygotowanie do egzaminu - 15
Razem: 150 godz. (6 ECTS)
Efekty uczenia się - wiedza
Student:
W1: ma wiedzę w zakresie podstawowych pojęć i problemów badawczych geografii ekonomicznej - K_W02
W2: posiada podstawową wiedzę w zakresie przestrzennych wymiarów zjawisk i procesów gospodarczych - K_W01
W3: rozumie rolę środowiska przyrodniczego w działalności człowieka - K_W08
W4: rozumie oraz identyfikuje wpływ relacji społeczno-gospodarczych na przestrzeń - K_W14
W5: zna podstawowe mierniki dotyczące rozwoju gospodarczego i warunków życia - K_W12
Efekty uczenia się - umiejętności
Student:
U1: wykorzystuje dostępne źródła, wyszukuje , przetwarza i interpretuje dane statystyczne dotyczące zjawisk i rozwoju gospodarczego - K_U07
U2: stosuje podstawowe metody analizy w zakresie badań społeczno-ekonomicznych - K_U06
U3: potrafi identyfikować, analizować , interpretować i oceniać układy przestrzenne relacji społecznych i gospodarczych - K_U09
U4: wskazuje zależności pomiędzy elementami środowiska geograficznego a rozwojem społeczno-ekonomicznym oraz opisuje wpływ działalności człowieka na środowisko przyrodnicze - K_U11
U5: charakteryzuje region ekonomiczny - K_U12
U6: analizuje czynniki lokalizacji działalności gospodarczej - K_U10
U7: podaje przykłady roślin i zwierząt hodowanych przez człowieka - K_U05
U8: wymienia najważniejsze walory turystyczne poszczególnych obszarów świata - K_U02
U9: podaje przykłady miejsc w najbliższym otoczeniu, w których zaszły korzystne i niekorzystne zmiany pod wpływem działalności człowieka - K_U15
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne
Student:
K1: rozumie potrzebę ustawicznego pogłębiania i aktualizacji wiedzy z zakresu geografii ekonomicznej - K_K01
K2: posiada kompetencje do wyjaśnienia relacji między rozwojem społeczno-gospodarczym a innymi procesami i zjawiskami w przestrzeni społeczno-ekonomicznej - K_K02
K3: potrafi współdziałać w grupie przy rozwiązywaniu problemu badawczego - K_K09
Metody dydaktyczne
metody podające i poszukujące
Metody dydaktyczne podające
- wykład problemowy
Metody dydaktyczne poszukujące
- sytuacyjna
- projektu
- ćwiczeniowa
Rodzaj przedmiotu
przedmiot obowiązkowy
Wymagania wstępne
Brak wymagań wstępnych.
Koordynatorzy przedmiotu
Kryteria oceniania
Egzamin pisemny - W1, W2, W3, W4, W5
Ćwiczenia, w tym kolokwium - W1, W2, W3, W4, W5, U1, U2, U3, U4, U5, U6, U7, U8, U9, K1, K2, K3
Egzamin pisemny z wykładu w formie pytań testowych i opisowych:
51-60% dst;
61-70% dst +;
71-80% db;
81-90%db+;
91-100% bdb.
Zaliczenie ćwiczeń: aktywność, ocena działań w zespole, prezentacja wyników realizowanych zadań, kolokwium: w formie pytań testowych i otwartych:
51-60% dst;
61-70% dst +;
71-80% db;
81-90%db+;
91-100% bdb.
Literatura
Falkowski J., Kostrowicki J., 2005, Geografia rolnictwa świata, PWN
Fierla I., 2005, Geografia gospodarcza świata, PWE
Kuciński K., 2015, Geografia ekonomiczna, Wolters Kluwer
Rogacki, H., 2007, Geografia społeczno-gospodarcza Polski, PWN
Wieloński A., 2005, Geografia przemysłu, Wyd. UW
+artykuły i opracowania wskazane przez wykładowcę
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i
terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: