Funkcjonowanie systemów miejskich
2800-FSM-GP-2-S1
PROSZE NIE ZMIENIAC OPISU (dop. Daniela Szymańska)
Przekazanie podstawowej wiedzy o funkcjonowaniu systemów miejskich - ich rodzajach, strukturze i organizacji
Przedmiot obejmuje::
- zjawisko urbanizacji i jej przebieg (przeszłość, współczesność i przyszłość)- powstanie i rozwój miast;
- miejskie systemy osadnicze: ich rodzaje, struktura i organizacji
- zarys podstawowych teorii osadniczych
- obszary metropolitalne i ich rodzaje, metropolie i ich regiony, metropolizacja, sieci miast, korytarze miejskie, konurbacje, megalopolis
- organizacja i funkcjonowanie aglomeracji miejskich i obszarów metropolitalnych
- historyczny proces kształtowania się miejskich systemów osadniczych w Polsce
- miejskie obszary funkcjonalne – a kształtowanie spójności terytorialnej,
- miejskie obszary funkcjonalne – kluczem do zarządzania miastem w obliczu współczesnych wyzwań terytorialnych
- funkcjonowania nowych miast i ich roli w miejskich systemach osadniczych
-funkcjonowanie systemów miejskich w kontekście współczesnych wyzwań
- Wpływ współczesnych zmian klimatycznych na funkcjonowanie systemów miejskich
- zintegrowane zarządzanie miastami i obszarami metropolitalnymi, i innymi systemami miejskimi
- Budowanie miejskiej rezyliencji: wyzwania i rozwiązania – rezyliencja jako holistyczne podejście/narzędzie do zachowania integralności systemów miejskich i ich optymalnego funkcjonowania.
Całkowity nakład pracy studenta
Godziny realizowane z udziałem nauczycieli (30 godzin):
- udział w wykładach 30 godzin
- udział w konsultacjach - 4 godziny
Czas poświęcony na pracę indywidualną studenta (20 godz.):
- przygotowanie do zaliczenia końcowego i obecność na zaliczeniu (test on-line) - 20 godzin
W sumie 54 godz.
Efekty uczenia się - wiedza
W01-zna podstawy teoretyczne objaśniające funkcjonowanie miejskich systemów osadniczych;
- W01 -- zna i rozumie złożone zjawiska i procesy urbanizacji, zna uwarunkowania urbanizacji: wynikające z cech środowiska
naturalnego, przesłanek społeczno-gospodarczych, polityczno- kulturowych itp.- K_W01, K_W03rozumie problemy związane z rozwojem i
funkcjonowaniem miast oraz systemów miejskich;
- zna specyficzne uwarunkowania i problemy rozwoju miast w Polsce.
Absolwent w zakresie wiedzy:
W02 - ma pogłębioną wiedzę z zakresu innych nauk (w szczególności ekonomia, socjologia) -K_W03,
W03 - ma pogłębioną wiedzę z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, które studiuje, potrafi wymienić zjawiska o charakterze
globalnym, wskazuje na uwarunkowania
Efekty uczenia się - umiejętności
W zakresie:
1. wiedzy
- zna podstawy teoretyczne objaśniające rozwój miast i procesy urbanizacyjne;
- rozumie problemy związane z rozwojem i funkcjonowaniem miast oraz systemów miejskich;
- zna specyficzne uwarunkowania i problemy rozwoju miast w Polsce i na świecie.
2. umiejętności
- poprawnie posługuje się terminologią dotyczącą miast, urbanizacji i miejskich systemów osadniczych;
- potrafi powiązać problemy dotyczące studiów miejskich z innymi dyscyplinami przyrodniczymi (podejście holistyczne);
- potrafi zidentyfikować miejscowości o charakterze miejskim w oparciu o stosowane w praktyce kryteria.
3. kompetencji społecznych
- ma świadomość ewolucji poglądów i postępu nauki, co wyraża postawą stałej aktualizacji posiadanej wiedzy.
Absolwent w zakresie umiejętności:
U01- konsekwentnie stosuje i upowszechnia zasadę holistycznego ujmowania i interpretowania zjawisk i procesów urbanizacyjnych w
pracy badawczej i działaniach praktycznych - K_U06;
U02 - posiada umiejętności: analizowania i oceniania procesów kształtujących zjawisko urbanizacji na świecie, wykorzystywania teorii,
modeli i metod badawczych do analizy struktur i procesów urbanizacji; wyjaśniania i kształtowania relacji miedzy rozwojem urbanizacji a
innymi zjawiskami i procesami w przestrzeni społeczno-gospodarczej- K_U06, K_U07, K_U08
U03 - umiejętność rozpoznawania procesów i struktur miejskich kształtujących się w krajach rozwiniętych i rozwijających się, umie
wskazać pozytywne i negatywne cechy urbanizacji -K_U02,K_U06, K_U08
U04 - umie analizować i szuka sposobów łagodzenia i rozwiązywania negatywnych przejawów urbanizacji- K_U08,
U05 - biegle wykorzystuje literaturę naukową z zakresu dziedzin nauki o ziemi i subdyscyplin nauk geograficznych oraz metody
statystyczno-matematyczne służące do syntetycznego ujmowania zjawisk geograficznych -K_U09,K_U10, K_U11
U05 -czyta ze zrozumieniem złożone teksty naukowe w języku polskim i angielskim -K_U02,
U06- wykazuje umiejętność krytycznej analizy, oceny i selekcji informacji, zwłaszcza ze źródeł elektronicznych- K_U03,
U07 - planuje i wykonuje zadania badawcze/ekspertyzy pod kierunkiem pracownika naukowego - K_U04
U08 - stosuje metody statystyczne, techniki i narzędzia informatyczne
do opisu zjawisk i analizy danych pierwotnych i wtórnych - K_U05.
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne
W zakresie:
1. wiedzy
- zna podstawy teoretyczne objaśniające rozwój miast i procesy urbanizacyjne;
- rozumie problemy związane z rozwojem i funkcjonowaniem miast oraz systemów miejskich;
- zna specyficzne uwarunkowania i problemy rozwoju miast w Polsce i na świecie.
2. umiejętności
- poprawnie posługuje się terminologią dotyczącą miast, urbanizacji i miejskich systemów osadniczych;
- potrafi powiązać problemy dotyczące studiów miejskich z innymi dyscyplinami przyrodniczymi (podejście holistyczne);
- potrafi zidentyfikować miejscowości o charakterze miejskim w oparciu o stosowane w praktyce kryteria.
3. kompetencji społecznych
- ma świadomość ewolucji poglądów i postępu nauki, co wyraża postawą stałej aktualizacji posiadanej wiedzy.
Absolwent w zakresie kompetencji:
K01--rozumie potrzebę ustawicznego uczenia się, potrafi inspirować i organizować proces uczenia się innych - K_K01,
K03 - rozumie potrzebę systematycznego zapoznawania się z czasopismami naukowymi i popularnonaukowymi z zakresu nauk
geograficznych, w celu poszerzania i pogłębiania wiedzy - K_K05,
K04 - potrafi myśleć i działać w sposób kompleksowy i przedsiębiorczy -K_K03, K_K04
K05 - systematycznie aktualizuje wiedzę geograficzną i zna jej aplikacyjne zastosowania - K_K07.
Metody dydaktyczne
wykład informacyjny;
wykład konwersatoryjny
oraz wykład problemowy.
Metody dydaktyczne podające
- pogadanka
- wykład informacyjny (konwencjonalny)
- wykład konwersatoryjny
- wykład problemowy
Metody dydaktyczne w kształceniu online
- metody wymiany i dyskusji
Rodzaj przedmiotu
przedmiot obligatoryjny
Wymagania wstępne
bez wymagań wstępnych
Koordynatorzy przedmiotu
Kryteria oceniania
zaliczenie: test on-line - uruchomienie w obecności Studentów na sali wykładowej. Test z 4 wariantami podpowiedzi, zmienna kolejność pytań, test Brownie z zawartymi rysunkami jako podpowiedziami.
kryteria oceny: 51-60% dst,
61-70% dst. plus,
71-80% db,
81-90% db plus,
91-100% bdb.
Literatura
Szymańska D., 1996, Nowe miasta w systemach osadniczych, Wyd. UMK, Toruń, ss. 105 -repozytorium
Szymańska D., 2007, Urbanizacja na świecie, PWN, Warszawa, ss. 390.
PRZEGLĄD GEOGRAFICZNY
2013, 85, 2, s. 173–197
Śleszyński, P. ,2013, Delimitacja Miejskich Obszarów Funkcjonalnych
stolic województw, Przegląd Geograficzny, 2013:85, (2): 173-197I
Szymańska D., 2013, Geografia osadnictwa, PWN, Warszawa, ss. 397.
Szymańska D., 2023, Inteligentne miasta, PWN, Warszawa, ss. 286 - DOi:https://doi.org/10.53271/2023.090
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i
terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: