Fundusze i programy UE 2800-FPUE-GP-3-S1
Wykład poświęcony jest genezie i przemianom systemu programów pomocowych UE, podstawowym kwestiom dotyczącym podziału środków z budżetu UE według priorytetów w poszczególnych programach wraz z możliwościami aplikowania o środki (zasady, beneficjenci, kryteria dostępności itp.), przykładom współfinansowania przedsięwzięć odnoszących się głównie do obszaru związanego z samorządem lokalnym i regionalnym.
Przedmiot obejmuje zagadnienia dotyczące instrumentów polityki strukturalnej i polityki spójności i zasad ich funkcjonowania od początku integracji Polski z Unią Europejską; charakterystyki celów polityki regionalnej, polityki spójności, regonalnej i wspólnej polityki rolnej; zasad funkcjonowania poszczególnych funduszy i programów, charakterystykę beneficjentów poszczególnych instrumentów oraz zasad aplikowania o dotacje. Przedstawione zostaną możliwości wykorzystania tych instrumentów w historycznej oraz aktualnej perspektywie finansowej.
Tematyka wykładów:
1. Podstawowe informacje dotyczace ram funkcjonowania struktur unijnych - instytucje, kompetencje, realizowane polityki unijne.
2. Polityka regionalna i strukturalna UE. Systematyzacja funduszy europejskich i programów wdrażanych w Polsce. Budżet UE - struktura, podział środków na polityki unijne.
3. Podstawy formalne i zasady funkcjonowania funduszy strukturalnych Unii Europejskiej. Przegląd celów, założeń, zasad oraz funkcjonowania funduszy strukturalnych UE oraz funduszu spójności.
4. Instrumenty polityki strukturalnej UE. Programy i fundusze europejskiej w Polsce w kontekście wsparcia realizacji projektów z zakresu polityki lokalnej i regionalnej.
5. Programy operacyjne - przegląd najważniejszych informacji (działania, priorytety, beneficjenci) dotyczących programów wdrażanych w Polsce.
6. Praktyczne aspekty identyfikacji źródeł finansowania przedsięwzięć projektowych - przykłady.
Tematyka ćwiczeń:
1. Zasady wypełniania formularzy wniosków - instrukcje, niezbędne dokumenty i materiały, źródła informacji.
2. Generator wniosku (aplikacja).
3. Harmonogram naboru wniosków
4. Konstrukcja projektu – opis wniosku, cele, uzasadnienie, zadania.
5. Budżet i harmonogram projektu, montaż finansowy.
6. Walidacja danych (kompletność wniosku).
Całkowity nakład pracy studenta
Efekty uczenia się - wiedza
Efekty uczenia się - umiejętności
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne
Metody dydaktyczne
Metody dydaktyczne podające
- wykład informacyjny (konwencjonalny)
Metody dydaktyczne poszukujące
- projektu
- studium przypadku
Metody dydaktyczne w kształceniu online
- metody oparte na współpracy
Rodzaj przedmiotu
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2022/23Z: | W cyklu 2024/25Z: | W cyklu 2023/24Z: |
Kryteria oceniania
Wykłady - zaliczenie pisemne (test).
Próg ilości punktów zaliczenia na ocenę:
91% punktów i więcej – 5,0
81-90% - 4,5
71-80% - 4,0
61-70% - 3,5
51-60% - 3,0
50% i poniżej – 2,0
Sprawdzane efekty uczenia: W01, W02, W03, U02, K01, K02.
Ćwiczenia - projekt na ocenę (wniosek o dofinansowanie z funduszy UE). Kryteria oceny:
5,0 – wykonanie wszystkich elementów wniosku na bardzo dobrym poziomie; opracowane i wypełnione wszystkie wymagane elementy wniosku (kompletność); opis pełny i dobrze uzasadniony;
4,0 - wykonanie projektu na poziomie dobrym; opracowanie z drobnymi uchybieniami, brakami lub elementami wymagającymi korekty/uzupełnień; opis wniosku niepełny;
3,0 - wykonanie projektu na poziomie dostatecznym; opracowanie z ubytkami, brak niektórych elementów (pominięte); opis zdawkowy, wykazujący istotne braki/luki;
2,0 – poważne uchybienia w pracy, opracowanie nierzetelne, niesamodzielne, nie trzymające standardów merytorycznych; istotne braki we wniosku, pominięte niektóre części wniosku; część opisowa lakoniczna, bez rozwinięcia.
Sprawdzane efekty uczenia: U01, U02, U03, U04, K02, K03.
Praktyki zawodowe
Nie dotyczy.
Literatura
Literatura podstawowa i uzupełniająca:
Babiak J., 2006. Fundusze Unii Europejskiej. Doświadczenia i perspektywy, Wyd. Studia Emka, Warszawa
Bańska M.S., Gołembski F., 2010, Fundusze Unii Europejskiej jako instrument wsparcia konkurencyjności regionów oraz małych i średnich przedsiębiorstw, Wyd. Oficyna Wydawnicza Aspra.
Churski P., 2008. Czynniki rozwoju regionalnego i polityki regionalnej w Polsce w okresie integracji z Unią Europejską, Wydawnictwo Naukowe UAM. Poznań
Dotacje z Unii Europejskiej na lata 2014-2020. Poradnik, Wyd. Agencja Informatyzacji i Rozwoju, Warszawa
Europa 2020 Strategia na rzecz inteligentnego i zrównoważonego rozwoju sprzyjającego włączeniu społecznemu, Komisja Europejska, Bruksela, 2010
Koncepcja Przestrzennego Zagospodarowania Kraju 2030, PAN, Warszawa
Krajowa Strategia Rozwoju Regionalnego: regiony, miasta, obszary wiejskie 2010-2020, MRR, Warszawa 2010
Ogólne zasady wdrażania funduszy strukturalnych w Polsce. Podręcznik. Ministerstwo Gospodarki i Pracy, Warszawa
Pastuszka S., 2012, Polityka regionalna Unii Europejskiej – cele narzędzia efekty, Wyd. Difin
Piaszczyk A., 2007, Audyt środków unijnych, Wyd. PWE, Warszawa
Strategia Rozwoju Kraju 2020, (Dz.U. z 2009 r. Nr 84, poz. 712, z późn. zm.), Warszawa
Trocki M., Grycza B., 2007. Zarządzanie projektem europejskim. Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne. Warszawa
Ustawa o zasadach realizacji programów w zakresie polityki spójności finansowanych w perspektywie finansowej 2014-2020
Weiss E., Bitkowska A., 2015, Samorząd terytorialny beneficjentem środków unijnych, Wyd. Vizja Press
Weiss E., 2011, Pozyskiwanie środków unijnych przez przedsiębiorstwa innowacyjne. Podejście procesowe, Wyd. C.H. Beck, Warszawa
Wojtaszczyk K.A. (red.), 2005, Fundusze strukturalne i polityka regionalna Unii Europejskiej, Warszawa
Wytyczne programowe dotyczące systemu wdrażania poszczególnych programów UE, w tym szczególnie Regionalnych Programów Operacyjnych na lata 2014-2020
Z jakich funduszy europejskich mogą korzystać samorządy w latach 2014-2020, MIiR, Warszawa
Wymagana literatura w większości dostępna jest w formie elektronicznej na stronach internetowych (w tym poszczególnych ministerstw).
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: