Edukacja zdrowotna i promocja zdrowia 2800-EZTIR-3-S1
Metody kształcenia obejmują: wykład multimedialny, dyskusję, pracę w zespołach, metaplan, filmy szkoleniowo-metodyczne, materiały multimedialne, pogadankę, dyskusję, obserwację, korzystanie z materiałów źródłowych, nabywanie umiejętności praktycznych metodami reproduktywnymi, proaktywnymi i kreatywnymi.
Wykłady mają zadanie przekazanie niezbędnej wiedzy z zakresu nauk o kulturze fizycznej pozwalającej na poznanie podstaw biomedycznych rozwoju człowieka.
Wykłady
Wprowadzenie do edukacji zdrowotnej i promocji zdrowia
CZĘŚĆ I.
PODSTAWY TEORETYCZNE I METODYCZNE EDUKACJI ZDROWOTNEJ I PROMOCJI ZDROWIA
Rozdział 1. Zdrowie - podstawowe pojęcie w edukacji zdrowotnej
Rozdział 2. Czynniki warunkujące zdrowie
Rozdział 3. Dbałość ludzi o zdrowie
Rozdział 4. Terminologia, cele i koncepcje współczesnej edukacji zdrowotnej
Rozdział 5. Edukacja zdrowotna w terapii, profilaktyce chorób i innych problemów zdrowotnych oraz w promocji zdrowia
Rozdział 6. Teorie i modele wykorzystywane w edukacji zdrowotnej
Rozdział 7. Etyczne aspekty edukacji zdrowotnej
Rozdział 8. Rola i kompetencje osób prowadzących edukację zdrowotną
Rozdział 9. Metodyka edukacji zdrowotnej
Rozdział 10. Technologie informacyjne w edukacji zdrowotnej
Rozdział 11. Edukacja zdrowotna w różnych siedliskach
CZĘŚĆ II.
WYBRANE OBSZARY TEMATYCZNE W EDUKACJI ZDROWOTNEJ I PROMOCJI ZDROWIA DZIECI I MŁODZIEŻY
Rozdział 1. Okres dzieciństwa i dorastania w kontekście potrzeb i realizacji edukacji zdrowotnej
Rozdział 2. Edukacja zdrowotna dzieci i młodzieży z chorobami przewlekłymi
Rozdział 3. Edukacja zdrowotna dzieci i młodzieży z niepełnosprawnością intelektualną
Rozdział 4. Edukacja do dbałości o ciało
Rozdział 5. Edukacja do zdrowia psychicznego
Rozdział 6. Edukacja żywieniowa
Rozdział 7. Edukacja do zwiększenia aktywności fizycznej
Rozdział 8. Edukacja do bezpieczeństwa
Rozdział 9. Edukacja do zdrowia seksualnego
Rozdział 10. Edukacja w zapobieganiu zachowaniom ryzykownym
Rozdział 11. Edukacja do bycia aktywnym pacjentem
Sprawdzian, Zaliczenie z oceną.
W cyklu 2021/22L:
Metody kształcenia obejmują: wykład multimedialny, dyskusję, pracę w zespołach, metaplan, filmy szkoleniowo-metodyczne, materiały multimedialne, pogadankę, dyskusję, obserwację, korzystanie z materiałów źródłowych, nabywanie umiejętności praktycznych metodami reproduktywnymi, proaktywnymi i kreatywnymi. Wykłady Wprowadzenie do edukacji zdrowotnej i promocji zdrowia CZĘŚĆ I. Rozdział 1. Zdrowie - podstawowe pojęcie w edukacji zdrowotnej CZĘŚĆ II. Rozdział 1. Okres dzieciństwa i dorastania w kontekście potrzeb i realizacji edukacji zdrowotnej Sprawdzian, zaliczenie z oceną. |
W cyklu 2022/23L:
Metody kształcenia obejmują: wykład multimedialny, dyskusję, pracę w zespołach, metaplan, filmy szkoleniowo-metodyczne, materiały multimedialne, pogadankę, dyskusję, obserwację, korzystanie z materiałów źródłowych, nabywanie umiejętności praktycznych metodami reproduktywnymi, proaktywnymi i kreatywnymi. Wykłady Wprowadzenie do edukacji zdrowotnej i promocji zdrowia CZĘŚĆ I. Rozdział 1. Zdrowie - podstawowe pojęcie w edukacji zdrowotnej CZĘŚĆ II. Rozdział 1. Okres dzieciństwa i dorastania w kontekście potrzeb i realizacji edukacji zdrowotnej Sprawdzian, zaliczenie z oceną. |
W cyklu 2023/24L:
Metody kształcenia obejmują: wykład multimedialny, dyskusję, pracę w zespołach, metaplan, filmy szkoleniowo-metodyczne, materiały multimedialne, pogadankę, dyskusję, obserwację, korzystanie z materiałów źródłowych, nabywanie umiejętności praktycznych metodami reproduktywnymi, proaktywnymi i kreatywnymi. Wykłady Wprowadzenie do edukacji zdrowotnej i promocji zdrowia CZĘŚĆ I. Rozdział 1. Zdrowie - podstawowe pojęcie w edukacji zdrowotnej CZĘŚĆ II. Rozdział 1. Okres dzieciństwa i dorastania w kontekście potrzeb i realizacji edukacji zdrowotnej Sprawdzian, zaliczenie z oceną. |
Całkowity nakład pracy studenta
Efekty uczenia się - wiedza
Efekty uczenia się - umiejętności
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne
Metody dydaktyczne
Metody dydaktyczne eksponujące
Metody dydaktyczne podające
- opis
- wykład informacyjny (konwencjonalny)
- wykład problemowy
Metody dydaktyczne poszukujące
- klasyczna metoda problemowa
- referatu
Rodzaj przedmiotu
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
Kryteria oceniania
Wiedza
K_W02, K_W03, K_W13 - Sprawdziany ustne.
Umiejętności
K_U09 - Sprawdziany ustne i praktyczne w formie sprawozdań pisemnych, prezentacje opracowanego i przyswojonego materiału.
Kompetencje społeczne
K_K03 - Sprawdziany ustne i praktyczne w formie sprawozdań pisemnych, prezentacje opracowanego i przyswojonego materiału.
Podstawą zaliczenia przedmiotu jest:
- teoretyczne przygotowanie i odbycie seminariów, ocena w zakresie 2-5 punktów każde zajęcia. Opuszczenie zajęć wymaga indywidualnego odrobienia po uprzednim przedstawieniu zwolnienia lekarskiego lub urzędowego;
- przedstawienie prezentacji z wybranych wcześniej tematów, ocena w zakresie 2-5 pkt.);
- wykazanie opanowania wiedzy teoretycznej i praktycznej na sprawdzianach (kolokwiumach), ocena w zakresie 2-5 punktów.
O końcowej ocenie z przedmiotu decyduje średnia arytmetyczna ocena ze sprawdzianów (kolokwiumów), uzyskanych w czasie semestru, zaliczenie ustne z oceną.
Co odpowiada
Wykład
Egzamin ustny z trzech losowanych zagadnień.
Określenie poziomu opanowania realizowanych efektów kształcenia odbywa się w formie oceniania podsumowującego semestralny cykl kształcenia w formie sprawdzianu ustnego lub testu w Moodle.
Kryteria różnicujące oceny.
1. dostateczne – przy osiągnięciu przez studenta wyniku kolokwium sprawdzającego wiedzę w granicach 75-79,99% - ocena dostateczna (3,0).
Bardzo ogólny poziom wiedzy, umiejętności i kompetencji społecznych.
2. więcej niż dostateczne – przy osiągnięciu przez studenta wyniku kolokwium sprawdzającego wiedzę w granicach 80-84,99% - ocena dostateczna plus (3,5).
Ogólny poziom wiedzy, umiejętności i kompetencji społecznych.
3. dobre – przy osiągnięciu przez studenta wyniku kolokwium sprawdzającego wiedzę w granicach 85-89,99% - ocena dobra (4,0).
Poszerzony poziom wiedzy, umiejętności i kompetencji społecznych.
4. więcej niż dobre – przy osiągnięciu przez studenta wyniku kolokwium sprawdzającego wiedzę w granicach 90-94,99% - ocena dobra plus (4,5).
Bardzo poszerzony poziom wiedzy, umiejętności i kompetencji społecznych.
5. bardzo dobre – przy osiągnięciu przez studenta wyniku kolokwium sprawdzającego wiedzę w granicach 95-100% - ocena bardzo dobra (5,0)
Bardzo poszerzony i pogłębiony poziom wiedzy, umiejętności i kompetencji społecznych.
Praktyki zawodowe
brak.
Literatura
Literatura obowiązkowa:
Woynarowska Barbara. 2017. Edukacja zdrowotna. Podręcznik akademicki. Wydawnictwo PWN, Warszawa.
Borzucka-Sitkiewicz Katarzyna. 2006. Promocja zdrowia i edukacja zdrowotna. Impuls. Kraków.
Gromadzka-Ostrowska J., Włodarek D., Toeplitz Z., Edukacja prozdrowotna, Warszawa 2003, Wydawnictwo Naukowe Novum.
Jaczewski A., Komosińska K., Wybrane zagadnienia z edukacji zdrowotnej, Płock 2004, CeDeWu
Karski J.B., Praktyka i teoria promocji zdrowia, Warszawa 2003
Literatura uzupełniająca:
Kubica J., Wychowanie zdrowotne i promocja zdrowia, Warszawa 2004,
Wydawnictwo Wyższej Szkoły Ekonomicznej w Warszawie.
Bishop G.D., Psychologia zdrowia. Zintegrowany umysł i ciało, Wyd. Astrum, Wrocław 2000.
Gromadzka-Ostrowska J., Włodarek D., Toeplitz Z., Edukacja prozdrowotna, wyd. SGGW, Wwa 2003.
Karski J.B. (red.), Promocja zdrowia. Wyd. IGNIS, Wwa 1999.
Kropińska I., Przekonania zdrowotne. W poszukiwaniu perspektywy pedagogicznej, Wyd. Uczelniane WSP w Bydgoszczy, Bydgoszcz 2000.
Łukasik I.M., Poczucie własnej skuteczności we współpracy z grupą. Eksperyment pedagogiczny w przestrzeni akademickiej. Wyd. UMCS, Lublin 2013.
Aleksandra Łuszczyńska, Zmiana zachowań zdrowotnych. Dlaczego dobre chęci nie wystarczają GWP? Gdańsk 2004.
Płotka A., Zdrowy styl życia psychicznego, Wyd .NeuroCentrum, Lublin 2003.
Syrek E., Borzucka-Sitkiewicz K., Edukacja zdrowotna. Wydawnictwo Akademickie i Profesjonalne, Warszawa 2009.
Uwagi
W cyklu 2021/22L:
Grupa |
W cyklu 2022/23L:
Grupa |
W cyklu 2023/24L:
Grupa |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: