Etykieta w biznesie 2800-EWBTIR-1-S1
Przedmiot ma na celu zapoznanie z genezą oraz regułami i zasadami etykiety, savoir-vivre’u oraz dobrymi manierami, które ułatwiają funkcjonowanie we współczesnym świecie biznesu, ze szczególnym uwzględnieniem uwarunkowań i specyfiki branży (turystycznej, hotelarskiej, restauracyjnej). Dodatkowo ma za zadanie rozwijać umiejętności odpowiedniego przygotowania, znalezienia się, zachowania i odpowiedniego ubioru podczas spotkań biznesowych zarówno o charakterze oficjalnym, jak też nieoficjalnym. Cele te powinny być osiągnięte poprzez udział w dyskusji, komentowanie zaprezentowanych zdjęć oraz krótkich filmów i analizowanie konkretnych przypadków.
Tematyka wykładów:
1. Podstawowe pojęcia oraz dyskusja nt. potrzeby stosowania reguł etykiety we współczesnym świecie.
2./3. Podstawowe reguły w kontaktach biznesowych.
- rodzaje spotkań towarzyskich i biznesowych
- rodzaje wizyt zagranicznych
- praktyczne aspekty wizyty biznesowej
- precedencja w kontaktach oficjalnych
- przygotowanie materiałów na strony oficjalne i do social mediów
4./5. Profesjonalna obsługa klienta biznesowego.
- podstawowe zasady pracy profesjonalisty
- czego profesjonalista nie robi
- typologia klientów
- asertywność
- rozmowa telefoniczna
6. Korespondencja tradycyjna i elektroniczna.
- netykieta
- podstawowe elementy pisma oficjalnego
- reguła alternatu
7. Zasady ubioru i stroje w świecie biznesu.
- podstawowe zasady
- biznesowy dress code
- najczęściej popełniane błędy
8. Egzamin końcowy.
Tematyka ćwiczeń:
1. Zajęcia organizacyjne.
2. Dobre maniery każdego dnia
- pierwsze wrażenie (komponenty, znaczenie)
- powitanie / pożegnanie, różnice międzykulturowe
- wymiana wizytówek
- przechodzenie na "ty"
- precedencja towarzyska i biznesowa
3. Organizacja spotkania biznesowego
- gość w biurze
- negocjacje i podpisywanie umów
- aranżacja stołów i rozmieszczenie osób przy stołach (styl francuski i angielski)
- precedencja w samochodzie
- protokół flagowy
4./5./6. Organizacja przyjęcia biznesowego (na zajęcia proszę przynieść serwetkę kwadratową - papierową lub materiałową)
- aranżacja stołów (oświetlenie, obrusy, kwiaty, zastawa, sztućce, szkło)
- nakrycia
- zaproszenia (zwykłe i specjalne)
- kartoniki z nazwiskami, karty menu, jak przygotować menu
- różnice międzykulturowe (ograniczenia dietetyczne)
- aperitif
- rodzaje serwisu
- style zachowania przy stole, mowa sztućców
- toast
7. Podstawowe zasady dotyczące ubioru i stroje oficjalne (na zajęcia proszę przynieść krawat).
8. Kolokwium zaliczeniowe.
Całkowity nakład pracy studenta
Efekty uczenia się - wiedza
Efekty uczenia się - umiejętności
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne
Metody dydaktyczne
Metody dydaktyczne eksponujące
Metody dydaktyczne podające
- wykład informacyjny (konwencjonalny)
- wykład konwersatoryjny
- opis
- pogadanka
Metody dydaktyczne poszukujące
- giełda pomysłów
- studium przypadku
Rodzaj przedmiotu
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
Kryteria oceniania
Podstawowymi metodami oceniania będą:
1. Obecność na ćwiczeniach (dopuszczalna 1 nieobecność bez konieczności dokumentowania zwolnieniem lekarskim czy inną formą usprawiedliwienia).
2. Udział w dyskusji, przygotowanie i aktywność na ćwiczeniach i wykładzie (ocenianie ciągłe, plusy za aktywność na zajęciach).
3. Zaliczenie tzw. "wejściówek / małych sprawdzianów” na ćwiczeniach (krótkie pytania sprawdzające poziom przygotowania do bieżących zajęć, binarny system oceniania - zaliczone lub niezaliczone)
4. Zaliczenie pisemnego kolokwium zaliczeniowego.
5. Zaliczenie pisemnego egzaminu (po uzyskaniu zaliczenia z ćwiczeń).
Dodatkowe bonusy obowiązują tylko w pierwszym terminie.
Prowadząca dopuszcza również możliwość prowadzenia zajęć i zaliczenia przy wykorzystaniu technik zdalnego nauczania (zajęcia na platformie Zoom - link wysyłany przed każdymi zajęciami).
kryteria oceniania - wymagany próg (kolokwium i egzamin):
ocena niedostateczna: 0-50%
ocena dostateczny 51-60%
ocena dostateczny plus - 61-70%
ocena dobry - 71-80%
ocena dobry plus - 81-90%
ocena bardzo dobry - 91-100%
Nadprogramowe nieobecności powinny być zaliczane na bieżąco na dyżurze.
Pytania dot. indywidualnego zaliczenia (w tym m.in. warunki indywidualnego zaliczenia w związku z przyznaną IOS czy przepisania oceny) należy zgłaszać najpóźniej w przeciągu miesiąca od rozpoczęcia semestru.
Praktyki zawodowe
nie dotyczy
Literatura
Literatura podstawowa:
1. Modrzyńska J., Protokół dyplomatyczny, etykieta i zasady savoir-vivre’u, Warszawa 2014
2. Pietkiewicz E., Protokół dyplomatyczny, Warszawa 1998
Literatura dodatkowa:
1. Barcz J., Urzędnik i biznesmen w środowisku międzynarodowym. Wybrane aspekty pragmatyki zawodowej, Warszawa 2002
2. Bortnowski A.W., Protokół dyplomatyczny i savoir vivre dla każdego, Ciechanów 2003
3. Ikanowicz C., Piekarski J., Protokół dyplomatyczny i dobre obyczaje, wyd. V, Warszawa 2004
4. Orłowski T., Protokół dyplomatyczny. Ceremoniał i etykieta – Akademia Dyplomatyczna Ministerstwa Spraw Zagranicznych, Warszawa 2010
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: