Etykieta językowa 2800-ETJ-TIRX-3-S1
- https://moodle.umk.pl/course/view.php?id=5590#section-10 (w cyklu 2023/24Z)
Proponowany kurs obejmuje 15 godzin zajęć, których problematyka jest skoncentrowana wokół środków, za których pomocą wyrażany jest szacunek należny partnerowi komunikacji interpersonalnej. Na przykładach omawiane są zasady i strategie polskiego savoir-vivre’u. Porównuje się polski savoir-vivre towarzyski ze skodyfikowanym międzynarodowym systemem norm biznesowych. Z kolei polska grzeczność językowa i pozajęzykowa jest konfrontowana z grzecznością innych kręgów kulturowych. Analizowane są takie akty mowy, jak powitania, przeproszenia, przedstawianie (się), tytulatura, życzenia, gratulacje i kondolencje. Przeprowadzana jest analiza e-maili i korespondencji oficjalnej pod kątem przestrzegania reguł savoir-vivre’u.
Zajęcia mają na celu wzmocnienie pozycji studenta na rynku pracy poprzez doskonalenie kompetencji językowych i komunikacyjnych potrzebnych w życiu zawodowym.
Podczas zajęć zostaną omówione następujące zagadnienia:
1. Wyjaśnienie pojęcia etykiety językowej i pojęć pokrewnych (grzeczność językowa, językowy savoir-vivre). Przedstawienie celów językowych zachowań grzecznościowych w relacjach prywatnych i zawodowych. Zanalizowanie werbalnych i niewerbalnych przejawów etykiety językowej.
2. Wyjaśnienie zasad kontaktu uprzejmego. Przeanalizowanie funkcjonowania maksym uprzejmości w praktyce komunikacyjnej. Wyjaśnienie lokalnego charakteru szczegółowych zasad grzecznościowych. Zanalizowanie norm polskiej etykiety językowej w kontaktach towarzyskich i zawodowych.
3. Przemiany etykiety językowej. Przeanalizowanie zróżnicowania zasad etykiety językowej ze względu na wiek, płeć, pozycję zajmowaną przez interlokutorów w hierarchii społecznej i zawodowej / służbowej.
4. Język inkluzywny: potrzeby i ograniczenia.
5. Ćwiczenia polegające na analizie przykładów zachowań językowych pod kątem przestrzegania norm etykiety językowej. Analiza przykładów wykorzystywania zasad grzeczności językowej w działalności marketingowej.
6. Analiza e-maili i korespondencji oficjalnej pod kątem przestrzegania reguł savoir-vivre’u. Przedstawienie zasad posługiwania się tytulaturą w wypowiedziach mówionych i pisanych w kontaktach bezpośrednich i pośrednich.
7. Zapoznanie się z konwencjami stosowanymi w grzecznościowych aktach mowy. Ćwiczenia polegające na budowaniu oficjalnych aktów grzecznościowych: powitania, przedstawianie siebie i innych, przepraszanie, składanie życzeń, gratulacje, wyrazy współczucia, kondolencje. Ćwiczenia polegające na budowaniu grzecznych wypowiedzi służbowych: odmowa, zaprzeczenie, krytyka, polecenie służbowe, pochwała.
|
W cyklu 2024/25Z:
1.-2. Wprowadzenie – dlaczego ludzie komunikują się nie wprost. Osłabianie kategoryczności wypowiedzi. Strategie grzecznościowe w komunikacji (G. Leech, P. Brown & S. Levinson, M. Marcjanik). Ochrona ról społecznych i problem gafy. |
W cyklu 2025/26Z:
1.-2. Wprowadzenie – dlaczego ludzie komunikują się nie wprost. Osłabianie kategoryczności wypowiedzi. Strategie grzecznościowe w komunikacji (G. Leech, P. Brown & S. Levinson, M. Marcjanik). Ochrona ról społecznych i problem gafy. |
Całkowity nakład pracy studenta
Efekty uczenia się - wiedza
Efekty uczenia się - umiejętności
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne
Metody dydaktyczne eksponujące
Metody dydaktyczne podające
Metody dydaktyczne poszukujące
- ćwiczeniowa
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Kryteria oceniania
Realizacja efektów uczenia się będzie prowadzona w sposób ciągły, podczas zajęć. Będzie polegała na ocenie merytorycznej poprawności wykonywanych podczas zajęć ćwiczeń indywidualnych i zespołowych.
Przewidziana jest także kontrola końcowa, polegająca na wykonaniu testu na platformie MOODLE, zawierającego kilka zadań praktycznych typu oceń właściwe użycie podanych wyrażeń grzecznościowych, popraw błędne formy adresatywne.
Praktyki zawodowe
nie dotyczy
Literatura
W trakcie zajęć wykorzystana zostanie następująca literatura podstawowa:
M. Marcjanik, Etykieta językowa, [w:] Encyklopedia kultury polskiej XX wieku,
t. 2: Współczesny język polski, red. J. Bartmiński, Wrocław 1993, s. 271-281.
M. Marcjanik, Współczesna etykieta językowa - zmierzch wartości? Wykład wygłoszony na inauguracji roku akademickiego 2015/2016 na Wydziale Dziennikarstwa i Nauk Politycznych Uniwersytetu Warszawskiego.
J. Grębowiec, rozdział "Pragmatyka grzeczności", [w:] J. Grębowiec, Mówić i działać. Wykłady z pragmatyki języka, Wrocław 2013, s. 83-105.
Bańko Mirosław (red.) , 2006, Polszczyzna na co dzień, Warszawa, rozdz. 5 - Dodatek: formy adresatywne.
Kamińska-Radomska Iwona, 2003, Etykieta biznesu, czyli międzynarodowy język kurtuazji, Warszawa ( rozdz. 1, podrozdz. 1-10).
Poradnik: jak mówić i pisać o grupach narażonych na dyskryminację, Warszawa 2021, oprac. we współpracy merytorycznej z E. Kołodziejek i pod patronatem Rady Języka Polskiego (https://etykajezyka.pl/).
Inkluzywna komunikacja. Poradnik Rady Unii Europejskiej (https://www.consilium.europa.eu/media/35436/pl_brochure-inclusive-communication-in-the-gsc.pdf).
|
W cyklu 2024/25Z:
1. Polszczyzna na co dzień, red. M. Bańko, Warszawa 2006 (wybrane rozdziały). |
W cyklu 2025/26Z:
1. Polszczyzna na co dzień, red. M. Bańko, Warszawa 2006 (wybrane rozdziały). |
Uwagi
|
W cyklu 2023/24Z:
Terminy zajęć: |
W cyklu 2024/25Z:
Materiały dostępne na platformie Teams: https://teams.microsoft.com/l/team/19%3AJlTLMvgT3495fhbv6E8L2tqgxFiWEhTKaJjDoF2yVkM1%40thread.tacv2/conversations?groupId=e46715ec-7fce-453b-9e02-aa7144f0effe&tenantId=e80a627f-ef94-4aa9-82d6-c7ec9cfca324 Kod dostępu zostanie przesłany mailem. Konsultacje: poniedziałki s. 408 Collegium Maius, g. 16.30-17.30. W tym czasie jest też możliwość podłączenia się do konsultacji online (jednak w przypadku większej liczby osób studenci, którzy przyjdą osobiście, będą mieli pierwszeństwo): https://teams.microsoft.com/l/team/19%3a6exKnW3Dp5DX9VJBrRbpeiUUD_uOAiA59Lhluv7e5fk1%40thread.tacv2/conversations?groupId=1abf66f5-252f-41af-9be8-6db18a50a3de&tenantId=e80a627f-ef94-4aa9-82d6-c7ec9cfca324 zespół otwarty, bez kodu dostępu TERMINY ZAJĘĆ: czekam na informację Warunki zaliczenia: |
W cyklu 2025/26Z:
Materiały dostępne na platformie Teams: https://teams.microsoft.com/l/team/19%3AcY8GfZ6R5rGggJYcSqfdwb4pYmluIHRBeVQ95f_HSBs1%40thread.tacv2/conversations?groupId=dcb92cbc-6b87-475f-b066-97544f2e0d8b&tenantId=e80a627f-ef94-4aa9-82d6-c7ec9cfca324 W razie konieczności przejścia na nauczanie zdalne spotkania będą się odbywały w tym zespole. Konsultacje: poniedziałki s. 408 Collegium Maius, g. . W tym czasie jest też możliwość podłączenia się do konsultacji online (jednak w przypadku większej liczby osób studenci, którzy przyjdą osobiście, będą mieli pierwszeństwo): https://teams.microsoft.com/l/team/19%3a6exKnW3Dp5DX9VJBrRbpeiUUD_uOAiA59Lhluv7e5fk1%40thread.tacv2/conversations?groupId=1abf66f5-252f-41af-9be8-6db18a50a3de&tenantId=e80a627f-ef94-4aa9-82d6-c7ec9cfca324 TERMINY ZAJĘĆ: Warunki zaliczenia: |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: