Dokumentacje fotograficzne badań terenowych 2800-DFBT-2-S1
W ramach przedmiotu Dokumentacje Fotograficzne Badań Terenowych ma miejsce zapoznanie studentów z techniką wykonywania i obróbką plików z aparatów cyfrowych pod kątem przygotowania dokumentacji fotograficznej badań prowadzonych w terenie pod kątem jej późniejszego druku/publikacji w pracy magisterskiej, artykułach naukowych a także na potrzeby folderów czy reklamy. Program nauczania obejmuje następujące zagadnienia:
- omówienie roli fotografii w geografii, badaniach terenowych i późniejszych publikacjach,
- wskazanie możliwości i podstawowych funkcji aparatów cyfrowych,
- wytyczne dotyczące wyboru odpowiedniego sprzętu,
- podstawy fotografii: parametry ekspozycji, jej poprawność, głębia ostrości, zdjęcie poruszone, rodzaje obiektywów i ich zastosowania,
- praca w terenie: ile zdjęć zrobić, jakich, co sprawdzić na miejscu. Podstawowe akcesoria w praktyce i ich wykorzystanie,
- estetyczna strona fotografii - zasady kompozycji obrazu,
- programy graficzne. Obróbka materiału w programach graficznych. Wskazanie głównych przyczyn jej konieczności oraz założeń co do efektu końcowego, Adobe Photoshop CS3,
- przygotowanie materiału do druku: rozmiar - rozdzielczość, obrazy kolorowe - czarno-białe, profile kolorów
- prezentacja zdjęć, tworzenie pokazów multimedialnych w programie ProShow Gold.
W przypadku zajeć odbywających się w formie ćwiczeń terenowych, większy nacisk położony jest na kształtowanie nawyków i umiejętności praktycznych a zagadnienia omawiane w terenie (po skróconej "stacjonarnej" cześci teoretycznej) obejmą:
- poznanie funkcji i możliwości posiadanego sprzętu fotograficznego,
- zagadnienia właściwej / optymalnej kompozycji obrazu,
- dynamika tonalna obrazu i główne filtry stosowane w fotografii krajobrazu,
- zagadnienia związane z głębią ostrości i jej kontrolą,
- praca we wnętrzach, wykorzystanie statywu,
- wykonanie zadań na zaliczenie (przykładowa tematyka: bulwar nad Wisłą, most, toruńska starówka/panorama miasta, rezerwat przyrody Kępa Bazarowa lub Las Piwnicki)
Całkowity nakład pracy studenta
Efekty uczenia się - wiedza
Efekty uczenia się - umiejętności
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne
Metody dydaktyczne
Metody dydaktyczne eksponujące
Metody dydaktyczne podające
- wykład informacyjny (konwencjonalny)
Metody dydaktyczne poszukujące
- obserwacji
- doświadczeń
Rodzaj przedmiotu
Wymagania wstępne
Kryteria oceniania
wykonanie prac zadanych na zajęciach oraz kolokwium: W05, W08, U07, Progi ocen na podstawie % poprawnych odpowiedzi: 51%-60% = 3.0, 61-70% = 3.5, 71-80% = 4.0, 81-90% = 4.5, 91-100% =5.0.
W przypadku zajęć terenowych ocenie będa podlegały prace (fotografie) wykonane przez studentów na zajęciach
Literatura
Łukasz Oberlan, 2004, ABC Fotografii Cyfrowej
John Hedgecoe, 2000, Fotografia
Paweł Wójcik, 1990, Kompozycja obrazu fotograficznego
Strony internetowe, np. www.pbase.com, www.photozone.de, www.optyczne.pl
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: