Człowiek i środowisko w pradziejach 2800-CZPX-GiKS-2-S1
Wykład to "podróż" przez dzieje ludzkości, która łączy w sobie elementy archeologii, antropogenezy i paleogeografii. Jego celem jest nie tylko rozszerzenie wiedzy na temat biologicznej i kulturowej ewolucji człowieka w prehistorii, ale także zrozumienie, jak naturalne oraz antropogeniczne zmiany środowiska geograficznego wpłynęły na rozwój naszych przodków.
Podczas wykładu studenci będą mieli okazję zgłębić różnorodne tematy, takie jak:
- prehistoria i protohistoria - poznanie najdawniejszych dziejów ludzkości, od pierwszych narzędzi kamiennych po rozwój wczesnych cywilizacji,
- archeologia - zrozumienie metod i technik wykorzystywanych w badaniach archeologicznych, w tym analizy źródeł archeologicznych i ich znaczenia dla rekonstrukcji przeszłości,
- metody badań archeologicznych - praktyczne podejście do technik prospekcyjnych i wykopaliskowych, datowania i analizy materiałów,
- periodyzacja i chronologia prehistorii - systematyzacja wiedzy o różnych okresach prehistorycznych i ich chronologii,
- antropogeneza i modele ewolucji człowieka współczesnego - badanie teorii i dowodów na temat pochodzenia i ewolucji Homo sapiens,
- rewolucja neolityczna i jej uwarunkowania środowiskowe - analiza przełomowego okresu, kiedy ludzie zaczęli uprawiać ziemię i hodować zwierzęta, oraz jego wpływu na środowisko,
- domestykacja roślin i zwierząt - proces udomowienia i jego znaczenie dla rozwoju społeczności ludzkich,
- gospodarka człowieka epok brązu i żelaza - rozumienie, jak rozwój technologii i gospodarki wpłynął na życie codzienne i środowisko naturalne.
Wykład ten nie tylko dostarcza wiedzy teoretycznej, ale także angażuje studentów w praktyczne dyskusje, które pomagają lepiej zrozumieć złożoność ludzkiej przeszłości. To doskonała okazja, aby pogłębić swoją wiedzę i odkryć fascynujący świat naszych przodków.
Całkowity nakład pracy studenta
Efekty uczenia się - wiedza
Efekty uczenia się - umiejętności
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne
Metody dydaktyczne
Metody dydaktyczne eksponujące
Metody dydaktyczne podające
- wykład informacyjny (konwencjonalny)
Metody dydaktyczne poszukujące
Rodzaj przedmiotu
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
Kryteria oceniania
Metody oceniania - zaliczenie wykładu na podstawie opracowania wybranego zagadnienia rozwijającego treść wykładu w formie posteru lub prezentacji multimedialnej – W2, W3, U3
Kryteria - ocena merytoryczna treści (do 7 punktów) i jakości formalnej/graficznej projektu (do 3 punktów):
ndst - =<5 pkt (50%)
dst - 5,1-6 pkt (51-60%)
dst plus - 6,1-7 pkt (61-70%)
db - 7,2-8 pkt (71-80%)
db plus - 8,1-9 pkt (81-90%)
bdb - 9,1-10 pkt (91-100%)
Praktyki zawodowe
nie dotyczy
Literatura
Sawyer G.J., Deak V., eds., 2007, The last human. A guide to twenty-two species of extinct humans, Yale University Press, London.
McKie R., 2001, Małpolud. Opowieść o ewolucji człowieka, Muza SA, Warszawa.
Diamond J., 2000, Strzelby, zarazki, maszyny. Losy ludzkich społeczeństw, Prószyński i S-ka, Warszawa.
Dzik J., 1997, Dzieje życia na Ziemi, Wyd. Nauk. PWN, Warszawa.
Strzałko J., Ostoja-Zagórski J., 1995, Ekologia populacji ludzkich. Środowisko człowieka w pradziejach, Wyd. Nauk. UAM, Poznań.
Lambert D., 1987, The Cambridge guide to prehistoric man, Cambridge University Press, Cambridge.
Kozłowski J. K., Kozłowski S. K., red., 1983, Człowiek i środowisko w pradziejach, PWN, Warszawa.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: