Człowiek w antropocenie 2800-CWA-G-1-S2
Kurs rozwija dwa sprzężone wątki: (A) empiryczne podstawy antropocenu – globalnie zsynchronizowane sygnały po połowie XX w., markery w archiwach środowiskowych (radionuklidy, mikroplastiki, popioły lotne, „technofosylia”) oraz spór o datowanie i rangę jednostki; (B) genealogie i ramy normatywne – kto i jak wytwarza sygnały planetarne, jakie narzędzia instytucjonalne i ekonomiczne minimalizują ryzyka skumulowane (granice planetarne, sprawiedliwość klimatyczna, policentryczne rządzenie). Szczególny nacisk położono na translację między danymi a polityką (od wskaźników i progów do adresatów działań i mechanizmów rozliczalności).
Całkowity nakład pracy studenta
Efekty uczenia się - wiedza
Efekty uczenia się - umiejętności
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne
Metody dydaktyczne
Metody dydaktyczne podające
- opowiadanie
- opis
- wykład konwersatoryjny
Metody dydaktyczne poszukujące
- studium przypadku
Metody dydaktyczne w kształceniu online
- metody służące prezentacji treści
- metody rozwijające refleksyjne myślenie
Rodzaj przedmiotu
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
Kryteria oceniania
Metody oceniania:
Wykład: egzamin- W01, W03, W05, W12
Kryteria oceniania:
Wykład: pisemny egzamin z pytaniami otwartymi
ndst – 0-50 pkt (0-50%)
dst- 51-60 pkt (51-60%)
dst plus- 61-70 pkt (61-70%)
db- 71-80 pkt (71-80%)
db plus- 81-90 pkt (81-90%)
bdb- 91-100 pkt (91-100%)
Literatura
Crutzen P.J., Stoermer E.F. (2000). The “Anthropocene”.
Steffen W. i in. (2015). The trajectory of the Anthropocene; Planetary boundaries revisited.
Rockström J. i in. (2009/2023). Planetary Boundaries.
Chakrabarty D. (2021). The Climate of History in a Planetary Age.
Latour B. (2017). Facing Gaia.
Bińczyk E. (2018). Epoka człowieka.
Haraway D. (2016). Staying with the Trouble.
Malm A. (2016). Fossil Capital.
Moore J.W. (2015). Capitalism in the Web of Life.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: